علمی و فناوری

نظر بحث برانگیز معاون محمود احمدی نژاد درباره دلایل استهلاک سریع «ورزشگاه آزادی»! / نظر شما چیست؟

نظر بحث برانگیز معاون محمود احمدی نژاد درباره دلایل استهلاک سریع «ورزشگاه آزادی»! / نظر شما چیست؟

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران ، محمد علی آبادی که تخصص شهرسازی دارد و از مهندسین معمار سرشناس ایران در حدود ۵ دهه گذشته است اعتقاد دارد در کنار نگهداری غیر اصولی ، ورزشگاه آزادی به دلیل سازه سنگین و غیر متناسب با کاربری ، اینچنین زود و در حدود ۵۰ سال ، تقریبا مستهلک شده است. در بخش های مصاحبه معاون پیشین احمدی نژاد در سازمان تربیت بدنی با برگزیده های ایران در این باره می خوانید:

نظر بحث برانگیز معاون محمود احمدی نژاد درباره دلایل استهلاک سریع «ورزشگاه آزادی»! / نظر شما چیست؟

الان یکی از ساختمان های نا امن در تهران ورزشگاه آزادی است، برخی سکو ها کلا بسته شده اند و یک سری مشکل دارند و طبقه دوم کلا از کار افتاده است. این سازه به صورت علمی چند سال باید عمر می کرد و چرا آن قدر زود مستهلک شده است؟

دلیل زود مستهلک شدنش که نحوه ساخت است، خوب ساخته نشده است. چون ساختمان های خیلی سنگین را باید طوری طراحی کنیم که مدت طولانی تری مقاوم باشد و ایستادگی داشته باشد. این حرف که در هر ساختمانی باد و زلزله های کوچک و باران، آن ها برای ساختمان بازی چون آزادی که برف و باران دشمنش است، به این مربوط است که باید نگهداری عمیق تری صورت بگیرد. از نظر من موضوع به غیر از بحث مراقبت بحث ساخت اولیه ضعف دارد. چون نگه داری در کشور ما معمولا خوب نست و بیشتر می سازیم. در مورد آزادی از نظر من نمی شود صحبت کرد مگر در این که مطالعاتی که برای ساختش شده را در بیاوریم ببینیم چه بودند، چه طور بوده و بر اساس چه استانداری ساخته شده و آیتم زلزله برایش در نظر گرفته شده یا خیر، چون مثلا ساختمان هایی که اروپایی ها طراحی می کنند شاید بر اساس اصول کشور خودشان بوده و زلزله را در نظر نگرفته اند، در تهران از این ها زیاد داریم. این ساختمان سنگین است و این سنگینی در زلزله ها ۴ ریشتری که اصلا مردم حسش نمی کنند در سالیان دراز روی ساختمان اثر می گذارد.

نظر بحث برانگیز معاون محمود احمدی نژاد درباره دلایل استهلاک سریع «ورزشگاه آزادی»! / نظر شما چیست؟

حالا حضور ۱۰۰ هزار نفر هم اثر گذار است؟ به هر حال این ورزشگاه بارها شاهد حضور جمعیت های زیاد و آن هیجان شان در بازی های بزرگ بوده که شاید به سازه فشار زیادی وارد کردند؟

۱۰۰ هزار نفر می شود ۸۰۰ هزار تن وزن. بنابراین وزنی که روی ساختمان است خیلی زیاد نیست. این یک ساختمان مسکونی ۲۰۰ کیلو بار را تحمل می کند. بنابراین باری که روی این ساختمان قرار می گیرد اصلا قابل توجه نیست و موضوع اصلی آن جمعیت نیست موضوع وزن خود ساختمان است.

یعنی سازه خیلی سنگین ساخته است؟

به نظر من این طور است.

آقای شکیب گفته بودند این آب زیر پایه ها نفوذ کرده است؟ این اشکال از نگهداری است؟

نگهداری یک بخش مهم در جامعه ما است که توجه نمی شود. حتی در ساختمان های مسکونی هم به نگهداری توجه نمی شود. مردم برای تزئین ها هزینه می کنند ولی مردم برای تغییر به موقع لوله های آب و تعمیر به موقع برق که باعث اتصالی می شود توجهی نشان نمی دهند. این ها آثار منفی خود را روی ساختمان می گذارد.

متن کامل این گفت و گو

۴۱۴۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا