سلامت

نقشه کرونایی خراسان جنوبی پس از مدت‌ها آبی شد

به گزارش برگزیده های ایران نقشه کرونایی کشور در روز شنبه ۱۳ آذر امسال که اغلب استان‌ها و شهرهای کشور را زرد و آبی نشان داد، رنگ‌بندی خراسان جنوبی را متفاوت ارائه کرد به‌طوری که از ۲ شهرستان قرمز (خیلی پرخطر) در کشور یک شهرستان و از ۹ شهرستان نارنجی (پرخطر)، ۲ شهرستان مربوط به این استان بود و باعث ایجاد نگرانی شد.

شهرستان‌ طبس خراسان جنوبی به همراه شهرستان بهاباد استان یزد که مجاور هم هستند به علت افزایش روند بستری کرونا، دوباره در وضعیت قرمز قرار گرفتند. با این وجود بیرجند در همان نقشه از وضعیت نارنجی به زرد تغییر رنگ داد تا مرکز استان پس از مدت‌ها رنگ دیگری به غیر از قرمز و نارنجی به خود بگیرد.

یک روز بعد استاندار خراسان جنوبی اولین نشست ستاد استانی مدیریت کرونا پس از حضور در این استان را به جای استانداری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار و بیان کرد: انتقال جلسه امروز ستاد استانی از محیط استانداری به فضای دانشگاه علوم پزشکی، نشان‌دهنده جدی بودن موضوع و تاکید به این مساله است که هرچند شرایط قدری تعدیل شده و وضعیت وخیم گذشته را نداریم اما کرونا به جهت تبعات تلخی که دارد، در هر حالتی باید جدی گرفته شود.

جواد قناعت با اشاره به شرایط قرمز کرونایی در طبس گفت: در بخش دستگردان به جهت بعد مسافتی که با مرکز شهرستان دارد، گروه‌های تخصصی مجری طرح شهید سلیمانی مستقر شوند و بیماریابی با شدت بیشتر از قبل ادامه یابد.

وی افزود: فرمانداران به عنوان فرد اول پای کار باشند و دستگاه‌های اجرایی را هم پای کار بیاورند، استاندار و دانشگاه علوم پزشکی هم پشتیبان شما هستند و شرایط به گونه‌ای مدیریت شود که شهرستان نارنجی به وضعیت قرمز تبدیل نشود بلکه تغییرات اساسی در رنگ‌ها را داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی بر جدی گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس نیز تاکید کرد و گفت: دستورالعمل‌ها یکسان است اما وضعیت شیوع بیماری در مدارس به میزان جدیت کادر مدرسه در عمل به آنها بستگی دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم ۱۴ آذر ماه جاری گفت: بیشترین آمار مبتلایان به کرونا در گروه‌های سنی ۲۰ تا ۵۹ سال قرار دارند و دورهمی‌های خانوادگی، مسافرت، تجمعات و محیط کار به ترتیب مهمترین عوامل موثر بر شیوع بیماری در آبان ماه بوده است.

سید محمد موسوی میرزایی افزود: بیماری کووید۱۹ در اکثر نقاط کشور تحت کنترل است و شهرستان‌ طبس به همراه شهرستان بهاباد استان یزد، تنها شهرستان‌های کشور هستند که به علت افزایش روند بستری کرونا در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه این ۲ شهرستان در مجاورت یکدیگر هستند گفت: احتمال دارد که طبس و بهاباد به یک کانون بیماری تبدیل شوند لذا باید تدبیری بیندیشیم که از پخش شدن این کانون در سطح کشور جلوگیری شود چرا که در مرحله اول کنترل کانون راحت‌تر است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: ۲ شهرستان دیگر خراسان جنوبی شامل نهبندان و فردوس با ۱۰۵ هزار جمعیت نیز در وضعیت نارنجی هستند، همچنین شهرستان‌های خوسف و زیرکوه در وضعیت آبی یا کم‌خطر و بقیه شهرستان‌های خراسان جنوبی در وضعیت زرد قرار دارند.

وی گفت: در حال حاضر ۹.۴ درصد جمعیت استان در وضعیت خیلی پرخطر، ۶۹.۲ درصد در وضعیت پرخطر، ۱۲.۶ درصد در وضعیت متوسط خطر و ۸.۸ درصد نیز در وضعیت کم‌خطر کرونا قرار دارند.

موسوی بیان کرد: روند فوتی کرونا در خراسان جنوبی سیر نزولی دارد اما از نظر تعداد موارد بستری مقداری روند افزایشی را در استان شاهد هستیم و در یک ماه گذشته سیر نزولی بستری را به سرعت سایر استان‌ها نداشته‌ایم.

وی افزود: در مجموع روند بستری بیماران کرونا در استان خراسان جنوبی ثابت است و روند فوت نیز سیر نزولی دارد.

یک هفته بعد براساس رنگ‌بندی جدید کشور از روز شنبه (۲۰ آذر) طبس از وضعیت قرمز خارج شد و به همراه نهبندان در وضعیت نارنجی قرار گرفت. شهرستان فردوس که در رنگ‌بندی قبلی نارنجی بود، زرد شد و به همراه شهرستان‌های بیرجند، درمیان و سربیشه در وضعیت متوسط خطر قرار داشت.

شهرستان‌های خوسف، سرایان، قاینات، زیرکوه و بشرویه هم در این استان آبی (کم‌خطر) بودند.

براساس تازه‌ترین رنگ‌بندی کرونایی کشور از امروز (۲۷ آذر) شهرستان‌های طبس و نهبندان از وضعیت نارنجی و شهرستان‌های سربیشه و درمیان از وضعیت زرد خارج شدند اما شهرستان‌های بیرجند و فردوس همچنان در وضعیت زرد قرار دارند.

به این ترتیب اکنون شهرستان‌های بیرجند، فردوس و نهبندان در وضعیت زرد (متوسط خطر) و شهرستان‌های طبس، قاینات، سربیشه، درمیان، بشرویه، سرایان، زیرکوه و خوسف در وضعیت آبی (کم‌خطر) قرار دارند که نشانه بهبود وضعیت شیوع ویروس کرونا و کاهش موارد بستری مبتلایان در استان خراسان جنوبی است.

این تغییر وضعیت پس از مدت‌ها حتی با وجود فروکش کردن موج پنجم کرونا در مهر امسال، از هفته جاری در خراسان جنوبی پدید آمد و به گفته مسوولان افزایش پوشش واکسیناسون در کنار اهتمام به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از عوامل اصلی مدیریت بیماری بوده و همچنان برای حفظ این شرایط مورد تاکید است.

وزارت بهداشت هم اعلام کرد: به دلیل گسترش سویه امیکرون (کرونای آفریقای جنوبی) در بیش از ۸۰ کشور جهان، رعایت مراقبت‌های بهداشتی کماکان ضروری است. 

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی امروز (شنبه) به خبرنگار برگزیده های ایران گفت: با خروج شهرستان‌های طبس و نهبندان از وضعیت نارنجی در حال حاضر هیچ شهرستان قرمز و نارنجی در نقشه کرونایی استان وجود ندارد.

غلامرضا شریف‌زاده افزود: طبق اعلام وزارت بهداشت شهرستان‌های بیرجند، فردوس و نهبندان در وضعیت زرد و سایر شهرستان‌های استان آبی هستند.

وی گفت: تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی همواره مورد تاکید بوده است همچنین با ادامه روند واکسیناسیون و همکاری مردم انتظار داریم این روند همچنان کاهشی باشد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر ۱۴۴ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد تست ۴۹ نفر مثبت بوده، ۱۰ نفر در آی سی یو و یک نفر بدحال است.

وی افزود: تاکنون یک میلیون و ۵۰ هزار و ۴۸۳ هزار دز واکسن کرونا وارد استان شده که ۵۴۸ هزار و ۳۹۷ نفر دز اول، ۴۷۶ هزار و ۹۳۵ نفر دز دوم و ۲۵ هزار و ۱۵۱ نفر دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

شریف‌زاده گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته از نظر تعداد مبتلایان به کرونا در هفته گذشته نسبت به اول آذر ماه در حال حاضر روند ثابت رو به کاهشی را در استان شاهد هستیم.

اولین مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در شهر بیرجند چهارم اسفند ۱۳۹۸ گزارش شد و این استان تاکنون پنج موج بیماری کووید۱۹ را پشت سر گذاشته است.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا