کهگیلویه و بویراحمد

نقش سد کوثر در رونق کشاوری استان کهگیلویه و بویراحمد/ رهاسازی ۳۸۹ میلیون متر مکعب آب سد کوثر

به گزارش برگزیده های ایران از گچساران،سدها به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه با تأکید بر بهره‌برداری و مدیریت بهینه آب‌وخاک، بر نواحی روستایی بالادست و پایین‌دست حائز اهمیت است.

ایجاد سد در یک منطقه می‌تواند توسعه اقتصاد، گردشگری، اشتغال، توسعه صنعت، افزایش تأسیسات، افزایش رفاه را در سکونتگاه های روستایی نسبت به قبل از ایجاد سد رقم بزند.

سد کوثر در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غرب گچساران بام نفتی ایران در کهگیلویه و بویراحمد روبروی رودخانه خیرآباد احداث ودر سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسیده است.

سد کوثریکی از مناطق دیدنی گچساران این شهر گرمسیری است که هرسال گردشگران بسیاری بخصوص در فصل بهار را به خود فرا می خواند.

 این سد بزرگ و مهم چندمنظوره می باشد که در کنار تامین آب صنعتی و کشاورزی آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفراز جمعیت استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس بخشی از آب کشاورزی و صنعتی شهرستان گچساران را نیز تامین می‌کند. 

سد کوثر گچساران از نوع سدهای بتنی وزنی است که ارتفاع آن از پی در حدود ۱۴۴متر و طول تاج سد در حدود ۱۹۰متر است.

عرض سد در پی در حدود ۶۳ متر و در تاج ۷متر است. تراز تاج سد ۶۳۸ متر از سطح دریا بوده و در محور سد تراز سد ۴۹۴ متر از سطح دریا بوده است.

 هوای اطراف سد کوثر بسیار معتدل و دلچسب است و حتی در روزهای زمستانی و سرد ، دمای هوا در منطقه سد کوثر بسیار بهاری و سرسبز است.

سد کوثر توانسته رونق را به سفره برخی از کشاورزان مناطق گچساران اعم از محدوده ای از دشت لیشتر، خیرآباد بیاورد.

در فصل برداشت با گذر از این مناطق می توانید حس سرزندگی و تلاش را در جای جای این اراضی مشاهده کنید.

یکی از کشاورزان دشت لیشتر گفت: از زمان تأمین آب ار اضی بخشی از دشت لیشتر ما کشاورزان توانستیم بار دیگر طعم رونق در کار خود را احساس کنیم.

 فریدون زاده بیان کرد: ما در سه فصل بهار و تابستان و پاییز می توانیم بدون دغدعه به کشت محصولات متناسب با منطقه خود بپردازیم.

حیدریان دیگر کشاورز منطقه خیرآباد نیز بیان کرد: من و پسرانم توانستیم بدون دغدغه آب اراضی کشاورزی خود محصولات گندم، جو و برخی از صیفی جات را در فصول مختلف کاشته و برداشت خوبی را انجام دهیم.

وی گفت: با وجود سد کوثر و تأمین آب برخی از اراضی منطقه دیگر کشاورزان نگران آب اراضی خود نبوده و با امید بیشتر برای یک برداشت خوب تلاش می کنند.

رهاسازی ۳۸۹ میلیون متر مکعب آب در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از سد کوثر گچساران برای مصارف مختلف   

اکبر خدری نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس در گچساران با اشاره به آغاز سال آبی از مهرماه سال قبل تا آخر شهریورامسال اظهار کرد: در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بیش از ۱۴۳ میلیون و ۸۳ هزار متر مکعب آب آشامیدنی، ۴۹ میلیون و ۶۹ هزار مترمکعب آب کشاورزی ، ۸۰میلیون و ۸۴ هزار متر مکعب برای سایر (زیست محیطی) و ۳.۴۲ میلیون متر مکعب آب در بخش صنعت رهاسازی شده است.

وی بیان کرد: در مدت مشابه گذشته بیش از ۲۰۱ میلیون و ۱۲ هزار متر مکعب آب آشامیدنی، ۴۴ میلیون و ۲۷ هزار متر مکعب آب کشاورزی، ۹۹میلیون متر مکعب برای سایر (زیست محیطی) و ۳.۴۲ میلیون متر مکعب آب در بخش صنعت رهاسازی شد.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران تصریح کرد: در همین مدت ۱۰۴ میلیون مترمکعب آب در این مدت برای آب آشامیدنی استان خوزستان و پیش بینی و کنترل سیلاب رها سازی شد.

خدری عنوان کرد: حجم آب موجود در مخزن این سد در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ که از مهرماه گذشته تا آخر شهریور امسال می باشد، بیش از ۴۳۹ میلیون و ۷۹ هزار مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه قبل ۳۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

وی گفت: ۳۸۹ میلیون متر مکعب آب در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از سد کوثر گچساران برای مصارف مختلف رها ساری شده است. 

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با اشاره به اینکه در مدت مشابه سال آبی گذشته بیش از ۴۶۱ میلیون متر مکعب آب از این سد رها سازی شد، خاطر نشان کرد: بیش از ۸۰.۴ درصد از ظرفیت این سد هم اکنون تکمیل می باشد در حالی که مدت مشابه سال قبل ۸۵.۸ درصد از حجم این سد مخزنی پر شده بود.

خدری بیان کرد: میزان آب ورودی به سد کوثر در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بیش از ۳۶۰ میلیون متر مکعب می باشد که در مدت مشابه گذشته ۴۳۴ میلیون متر مکعب بوده که کاهش ۷۴ میلیون متر مکعبی را نشان می دهد.

وی با عنوان اینکه گنجایش مخزن سد کوثر ۵۴۷ میلیون متر مکعب می باشد، افزود: آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود که این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت تشکیل می شود.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران ادامه داد: میزان بارندگی ثبت شده سال آبی (۱۴۰۰-۱۳۹۹) در ایستگاه هواشناسی سد کوثر ۴۰۵ میلیمتر است درصورتی که درمدت مشابه سال قبل ۳۷۲ میلیمتر باران در این ایستگاه ثبت شد.

تخصیص آب برای ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی پایین دست سد کوثر در گچساران

سید معصوم افضلی رئیس اداره امور آب گچساران در گفت و گو با برگزیده های ایران در گچساران گفت: افزون بر ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی پایین دست سد کوثر ازجمله روستاهای خیرآباد علیا و سفلی و روستاهای لیشتر و دشت مور دارای تخصیص آب از سد کوثر می باشند. 

وی عنوان کرد: طرح تامین و انتقال آب دشت مور به یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و باغات روستاهای آب توت ،انجیر سیاه و آب چیرک را در دست اجراست.

رئیس اداره امور آب گچساران تصریح کرد: این طرح دارای پیشرفت فیزیکی ۴۰درصدی بوده که با تزریق اعتبارات کافی در آینده شاهد به بهره برداری رسیدن آن خواهیم بود.

افضلی ادامه داد: طرح تامین آب اراضی تراس چپ رودخانه خیرآباد به میزان ۴۵۰هکتار توسط شرکت آب منطقه ای تکمیل و در مدار بهره برداری می باشد.

وی افزود: طرح شبکه آبیاری اصلی و فرعی دشت لیشتر در حدود ۴۵۰۰هکتار از اراضی کشاورزی روستاهای دشت لیشتر را با روش های آبیاری بارانی کلاسیک، قطره ای و سطحی یا غرقابی با استفاده از چهار ایستگاه پمپاژ احداثی در دشت لیشتر تامین آب میکند.

رئیس اداره امور آب گچساران اظهار کرد: با وجود آماده بودن ایستگاه های پمپاژ ۱ و ۴ بطوریکه حداقل یک فصل زراعی ایستگاه پمپاژ شماره یک در مدار بهره برداری قرار گرفت، در حال حاضر از ایستگاه های پمپاژ استفاده نمی شود و کشاورزان با استفاده و استقرار موتورهای دیزل بر روی کانال های احداثی برای برداشت آب به مزارع کشاورزی خود اقدام می کنند.

افضلی عنوان کرد: طرح تامین و انتقال آب اراضی تنگ انگشترک و آبرزی ده جلیل با هدف تامین آب ۱۱۰۰هکتار اراضی کشاورزی در دست اجرا است.

وی اظهار کرد: با تزریق اعتبارات کافی در آینده نزدیک شاهد افتتاح آن خواهیم بود .اراضی باقیمانده در فاز توسعه آورده شده است.

رئیس اداره امور آب گچساران اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح های عظیم اشتغال جوانان ،تولید محصولات استراتژیک و کمک به تولید مواد غذایی سالم و بهداشتی، تولید ثروت جلوگیری از مهاجرت روستاییان و حاشیه نشینی شهرها و عکس آن (مهاجرت معکوس) بوده است و این بخش کوچکی از خدمات انقلاب به مردم بوده است.

گزارش : ندا نعمتی

انتهای پیام /


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا