اردبیل

نقش و نگار پاییزی و دلبرانه جاده‌های خلخال+ عکس

 به گزارش خبرگزاری یولن از اردبیل، چهار فصل خلقت در شهرستان خلخال تکمیل شده و هر سوی آن آوازه زیبایی است.

از دامنه‌های جنگلی عجم گرفته تا جاده پیچ در پیچ خلخال به اسالم، و جاده دل‌انگیز پونل، هر جا نگاهی  به طبیعت خیره شود، مهال است که ساعاتی غرق در زیبایی‌های خلقت نشود.

اگر بهار خلخال با زیبایی آبشارهای روان، رودخانه‌های پر آب و باغات باصفا و پرگل و دره‌های بنفشه و سنبل‌های پرعطرش در ذهن‌ها نقش بسته و در تابستان خنکش، مه دل‌انگیز دریای خزز از بام عجم و آق داغ، چتری از مه و زیبایی را بر سر این خطه از استان اردبیل افکنده و پاییزش پر جاذبه‌تر از بهار و تابستان است.

حتی اگر برای چندمین بار هم مسافر جاده‌های جنوب استان باشی، جلوه زیبایی پاییزی جاده پونل، نقاشی هزار رنگ، برگ‌ها و درختان تو را به سوی خود می‌خواند.

رقص برگ‌های پاییزی در جاده خلخال به اسالم، شاید در یک نگاه، خبر از مرگ پاییزی درختان باشد ولی صدای خش خش و حرکت آن در میان پاییز، دل سپردن به طبیعت است، آرامش سکوت جاده در هر حرکت این برگ‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود. تا جایی که نگاه از نگاه جاده نمی‌توان برداشت و باید گذاشت و گذشت.

در جاده زیبای پونل که اکنون ییلاق‌نشینان منطقه زندانه، لرزره و سایر مناطق برای قشلاق به شهر پره‌سر و شهرستان رضوانشهر برگشته‌اند، شاید دیدن خانه‌های خالی در پاییز غم‌انگیز باشد، ولی هنوز طبیعت‌گردی در این دو جاده زیبای ایران که شاید برف و کولاک آن زبانزد عام خاص باشد، رونق دارد.

اکنون نواحی پایین دست جاده پونل و جنگل‌های زیبای شفارود در این جاده و جنگل های منتهی به دامنه عجم، در ارتفاعات الماس و کرمان که رویشگاه شقایق‌های وحشی است جای خود را به سپیدی بلورهای برف داده و کمی آن سوتر جنگل، با نقش و نگار زیبایی پاییزی دل به سرسبزی آب هوای خزر داده است.

برای دیدن این زیبایی‌ها باید از مبدا دور شد، و هر چند ما هم لحظاتی چند در این جاده نبودیم ولی  برای دیدن این مناظر نباید منتظر قاب تلویزیون شد، باید دل به جاده‌ها زد و این زیبایی‌ها را با تمام وجود حس کرد.

به گزارش خبرگزاری یولن از اردبیل، با هر گذر از این جاده‌ها غرق دلربایی‌های آن گشته و بیشتر همفسر این جاده‌های بهشتی خواهید شد.

در این سفر کوتاه که با آقای نقی ملکی، یکی از دوستداران طبیعت همراه بودیم، در مسیر چندین گروه کشوری از استان‌های مرکزی کشور را در این جاده در کنار دست جنگل دیدیم که جنگل‌های خلخال و جاده‌های زیبای خلخال به اسالم و خلخال به پونل را مقصد طبیعت‌گردی خود قرار داده بودند.

موهبتی خدادادی که شاید برای دیدنش ازرش داشته باشد چندین روز از خانه دور شد. در جاده پونل به رضوانشهر این روزها با برگ‌های پاییزی همچون بوم زیبایی زندگی زیبا شده‌اند ولی پاییز فصل خداحافظی نیست، پاییز آغاز رسیدن به زندگیست چرا که با نزولات آسمانی این زیبایی تکرار خواهد شد.

انتهای پیام/۳۴۶۳/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا