علمی و فناوری

نمادین‌ترین و مشهورترین خودروی خودروسازان معتبر جهانی/ عکس

نمادین‌ترین و مشهورترین خودروی خودروسازان معتبر جهانی/ عکس

خودروی نمادین را می‌توان به عنوان ویترین تاریخچه یک خودروساز دانست. این خودرو همچنین می‌تواند محصولی متمایز باشد که هیچ ارتباطی با دیگر محصولات قبلی یا بعدی‌اش ندارد. شاید هم خودروی نمادین به هویت آن خودروساز ارتباط داشته باشد. صرف‌نظر از معنی و مفهوم این واژه، ما معتقدیم خودروسازان حاضر در این نوشتار خودروهایی را تولید کرده‌اند که به روش‌های گوناگون می‌توان آن‌ها را نمادین دانست. چنین خودروهایی می‌توانند تأثیر فرهنگی گسترده داشته باشند یا اینکه ارزش‌های سازنده خود را به نمایش بگذارند. شاید شما با برخی انتخاب‌ها موافق نباشید پس خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بی ام و M۳ E۳۰

 نمادین‌ترین و مشهورترین خودروی خودروسازان معتبر جهانی/ عکس

سدان های پرفورمنس بی ام و M۳ از سال ۱۹۸۶ تاکنون تولید می‌شوند و همگی نیز طرفداران زیادی داشته‌اند اما احساس می‌کنیم E۳۰ جادوی خاصی دارد و هرگز فراموش نشده است. M۳ E۳۰ تنها نسلی است که از پیشرانه ۴ سیلندر استفاده می‌کند و اگر فکر می‌کنید وجود چنین پیشرانه‌ای در سدان اسپرت بی ام و ناامید کننده بوده پس بهتر است صدای تولیدی آن در زمان تخت گاز رفتن را بشنوید. M۳ E۳۰ حتی در نسخه جاده‌ای هم بسیار چابک بوده و در بخش موتور اسپرت نیز عملکردی درخشان داشته و قهرمانی‌های زیادی را به دست آورده است. نسخه مسابقه‌ای این خودرو یکی از جذاب‌ترین خودروهای رالی اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید:

  • لو رفتن دارایی ارزشمند توییتر / دردسر تازه ایلان ماسک

  • آشنایی با عنکبوت غول‌پیکر، «نادر» و «مرموز» که تازه کشف شده / عکس

  • شروع طوفانی ماشین ملی ترکیه / عکس

بیوک ریویرا نسل اول

 نمادین‌ترین و مشهورترین خودروی خودروسازان معتبر جهانی/ عکس

ولین بار بیوک از نام ریویرا برای نسخه هاردتاپ و دو درب رودمستر در مدل ۱۹۴۹ استفاده کرد و سپس این نام به عنوان محصولی نمادین در طول هشت نسل عرض‌اندام کرد. همانند M۳، اولین نسل ریویرا جزو شاخص‌ترین مدل‌های خانواده به شمار می‌رود و دو پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۶ و ۷ لیتری برای آن در دسترس بوده‌اند؛ اما موضوع اصلی درباره ریویرا به طراحی آن مربوط می‌شود که کار دستان هنرمند بیل میشل طراح ارشد جنرال موتورز بوده است. ریویرا به عنوان خودرویی رده میانی که اواخر سال ۱۹۶۲ معرفی شده به طرز باورنکردنی‌ای مدرن به نظر می‌رسد و جذابیت‌های زیادی دارد. از دماغه W شکل گرفته تا ستون C تیز و زاویه‌دار، ریویرا بسیار متمایز نشان می‌دهد.

شورولت کوروت

 نمادین‌ترین و مشهورترین خودروی خودروسازان معتبر جهانی/ عکس

شکی دراین‌باره وجود ندارد. اولین نسل شورولت کوروت شاید در ابتدا فروش کمی داشت اما زمانی که پیشرانه ۸ سیلندر بلوک کوچک در سال ۱۹۵۵ روی آن نصب شد به موفقیت زیادی دست یافت. برخی افراد مدعی هستند کوروت موفق‌ترین خودروی اسپرت تاریخ صنعت خودرو محسوب می‌شود. نسل کنونی کوروت که برای اولین بار از طراحی پیشرانه وسط استفاده می‌کند به اندازه نسل‌های پیشین متمایز عمل کرده است. کوروت نسل هشتم در سال ۲۰۲۲ پرفروش‌ترین تمامی رقبای خود ظاهر شد.

دوج چارجر دیتونا

 نمادین‌ترین و مشهورترین خودروی خودروسازان معتبر جهانی/ عکس

دوج سه نسل از چارجر دیتونا تولید کرده اما شکی وجود ندارد که نسل اول نمادین‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. این خودرو از ویژگی‌های طراحی متمایزی همچون دماغه آیرودینامیک و بال بزرگ عقب برای افزایش داون فورس سود می‌برد. جدای از ظاهری فوق‌العاده، چارجر دیتونا در زمینه رقابت‌های ورزشی نیز خیال‌انگیز عمل کرده است. بابی ایزاک در سال ۱۹۷۰ با دیتونا قهرمان ناسکار شد و بادی بیکر نیز از این خودرو برای رسیدن به سرعت متوسط فراتر از ۳۲۲ کیلومتر در ساعت استفاده کرد.

فورد مدل T

 نمادین‌ترین و مشهورترین خودروی خودروسازان معتبر جهانی/ عکس

نمادین‌ترین فورد تاریخ؟ مدل T شاید چنین محصولی باشد. مدل T آمریکایی‌ها را روی جاده قرار داد. این خودروساز با کمک اولین خط تولید متحرک صنعت خودرو حدود ۱۵ میلیون دستگاه از مدل T را تولید کرد که حتی با استانداردهای کنونی نیز رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود، کاری که فورد از سال ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۷ انجام داد. مدل T در سال ۱۹۹۹ عنوان خودروی قرن را به دست آورد. محصول نمادین فورد دنیا را تغییر داد، کاری که هیچ خودروی دیگری نخواهد توانست انجام دهد…

۵۸۳۲۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا