چهارمحال و بختیاری

نماز باران و شبهه‌پراکنی مغرضانه

به گزارش برگزیده های ایران از شهرکرد این روزها به دنبال خشکسالی‌های چندین ساله و کاهش بارندگی در دو دهه اخیر مسئله آب، مورد توجه قرار گرفته است.

تنش‌های آبی بین حوضه‌ای، خسارت وارد شده به کشاورزان، طراحی پروژه‌های انتقال آب و … باعث شده تا امروز مردم استان‌های فلات مرکزی پدیده خشکسالی را جدی‌تر بگیرند.

در ماه‌های گذشته که شاهد تنش‌های اجتماعی و تجمع مردم در استان‌های درگیر با خشکسالی بودیم؛ شاید آن برخی هنوز باور به خشکسالی نداشتند و گمان می‌کردند منابع آبی مانند دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد سرشار است؛ اما با روشنگری که رسانه‌ها و مسئولان در این خصوص داشتند بخشی از این اختلافات کاسته شد چون مردم متوجه شدند که مسئله اصلی خشکسالی است.

آنچه در این ماه‌ها مغفول مانده بود توجه به ظرفیت “دعا” و “استعانت از پروردگار” بود؛ مردم اصفهان برای اولین بار در این مسئله پیش‌قدم شدند و برای حل این مشکل دست به دعا برداشتند؛ و اکنون نوبت مردم چهارمحال و بختیاری است که بارش رحمت را از خداوند طلب کنند.

آنهایی که به دنبال به حاشیه بردن اعترضات آبی مردم بودند امروز به دنبال شبهه‌پراکنی در خصوص نماز باران هستند

اما همانطور که برخی از جریانک‌های معلوم الحال قصد داشتند گلایه‌های آبی مردم را به حاشیه ببرند و از آبِ گل‌آلودِ مشکلِ مردم و کشاورزان ماهی خود را بگیرند اکنون تصمیم دارند همان سناریوی نخ‌نما شده را برای نماز باران تکرار کنند.

امروز مردم شهرکرد تصمیم گرفتند نماز باران اقامه کنند و عده‌ای در فضای مجازی با شبهه‌پراکنی دنبال به حاشیه بردن این حرکت عبادی و اعتقادی هستند؛ بهانه اصلی برای این حاشیه‌سازی‌ها تقارن برگزاری نماز با پیش‌بینی هواشناسی برای بارش‌های گسترده در روزهای آتی است، در زیر چند نکته در این خصوص را با هم مرور می‌کنیم.

اولا؛ تصمیم برای برگزاری نماز باران اولین بار در تاریخ ۲۵ مهر ماه یعنی دو ماه قبل در جمع فعالان زیست‌محیطی اتخاذ شد و بعد از آن هم چندین بار در شورای فرهنگ عمومی و … مطرح شده بود؛ ولی به دلیل زمان‌بر بودن ایجاد هماهنگی برای برگزاری نماز تا امروز به طول انجامید.

دوما؛ بر اساس اعلام هواشناسی تاکنون چهار سامانه پر بارش را پشت سر گذاشته‌ایم ولی همچنان بسیاری از چشمه‌های استان به آبدهی نرسیده و خشک هستند، بنابراین دعا و نماز باران برای یک سامانه بارشی یک یا دو روزه نیست بلکه خواسته مردم از پروردگار این است که دوباره به همان سال‌های ترسالی مانند دهه هفتاد و هشتاد بازگردیم؛ دعای مردم امروز برای ایجاد یک وضعیت پایدار است نه یک بارش دو روزه.

سوما؛ هیچیک از نمازگزاران امروز و حتی متولیان مدعی نیستند که بلافاصله بعد از پایان نماز امروز اکوسیستم تغییر کند و بارش‌ها به یکباره آغاز شود و خشکسالی پایان یابد؛ ضمن اینکه به همه به لطف خداوند ایمان دارند اما این تضرع به درگاه خداوند باید مستمر باشد، رئیس ستاد اقامه نماز چهارمحال و بختیاری در این خصوص گفت: این نماز باید زیر سقف آسمان و به جماعت خوانده شود و هرچه حالت خضوع و خشوع بیشتر در چهره مردم نمایان باشد تاثیر بیشتری خواهد داشت البته خواندن این نماز بدان معنا نیست که بلافاصله بعد از نماز باران ببارد.

وی ادامه داد: گاهی سؤال می‌شود که آیا دعاهای ما استجابت می‌شود؟ که باید گفت این نماز در واقع یک دعای دسته‌جمعی است تا لطف و رحمت الهی شامل حال ما شود که نباید به یک زمان خاص خلاصه شود بلکه باید استمرار داشته باشد.

چهارما؛ اقامه نماز باران باید به یک جریان در بین مسلمانان تبدیل شود و همه مردم که درگیر با خشکسالی هستند دست به دعا بردارند و برای افزایش نزولات آسمانی دعای مستمر داشته باشند؛ اقامه این نماز مستحبی در شهرکرد باید آغازی باشد برای فراگیر شدن این حرکت خداپسندانه.

انتهای پیام/۳۳۳۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا