چهارمحال و بختیاری

نمک علت اصلی پرفشاری خون و به دنبال آن بیماری‌های قلبی و عروقی است

نمک علت اصلی پرفشاری خون و به دنبال آن بیماری‌های قلبی و عروقی است

به گزارش خبرگزاری برگزیده استان چهارمحال و بختیاری، دکتر محمدحسین اعرابی در تشریح این خبر با تاکید بر اهمیت ترویج تغذیه سالم اظهار داشت: بیماریهای قلبی عروقی علت اصلی یک سوم موارد مرگ و میر ناشی از بیماریهای مزمن است.

دکتر اعرابی با بیان اینکه نمک علت اصلی پرفشاری خون و به دنبال آن بیماری قلبی و عروقی است یادآور شد: در مجموع، ۱۰ تا ۳۰ درصد از بزرگسالان تقریباً در همه کشورها از فشار خون بالا رنج می برند، در حالی که کاهش و کنترل فشار خون، می تواند از خطر حمله قلبی و سکته جلوگیری کند.

وی ادامه داد: با توجه به الگوی مصرف مواد غذایی بیشترین منبع نمک، غذاهای خانگی است و روزانه مقادیر زیادی نمک با مصرف نان غلات که قوت غالب مردم است، به صورت نامحسوس به بدن وارد میشود.

دکتر اعرابی افزود: براساس برآوردهای موجود، میزان دریافت روزانه نمک در کشور ۱۰تا ۱۵ گرم یعنی ۲ برابر مقادیر توصیه شده سازمان جهانی بهداشت(۵ گرم در روز) است.

دکتر اعرابی اضافه کرد: رژیم های غلط غذایی سرشار از سدیم و نمک موجب افزایش فشار خون، افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی، سرطان معده، چاقی، پوکی استخوان، بیماری منیر و بیماری کلیوی می شود.

به گفته وی، تخمین زده می شود که ۱.۸۹ میلیون مرگ در سال با مصرف بیش از حد سدیم مرتبط است.

دکتر اعرابی اضافه کرد: کاهش مصرف نمک یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین اقدامات برای بهبود سلامت و کاهش بار بیماری‌های غیرواگیر است.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا