اصفهان

نمی‌توان برای مطالبه‌گری دانشجویان مسیر تعیین کرد/ تلاش برای افزایش خدمات رفاهی به دانشجویان

خبرگزاری برگزیده های ایران اصفهان؛ ۱۶ آذر که در تقویم ملی جمهوری اسلامی ایران به نام روز دانشجو ثبت شده، روزی است که در آن فریاد عدالت و آزادی توسط دانشجویان تحول‌خواه در برابر سلطه و استعمار بلند شد، این روز به ما یادآور می‌شود مسیر پیشرفت و تعالی جز از طریق رهایی از سلطه و وابستگی بیرونی هموار نخواهد شد، در طول چهار دهه‌ای که از تاریخ پر فراز و نشیب جمهوری اسلامی می‌گذرد، دانشجویان در مقاطع مختلف سیاسی و اجتماعی، نقش حساس و مؤثری ایفا کردند که گاه در راستای منافع ملی بوده و گاه نیز در بیراهه قدم گذاشته‌اند.

برای دانشجوی نمی‌توان پایگاه اقتصادی مشخصی در نظر گرفت، این قشر از خانواده‌های فقیر یا با درآمد متوسط گرفته تا ثروتمند را در خود جای داده است و این موجب می‌شود که جماعت دانشجو در اکثر موارد خواسته‌هایی داشته باشند که ریشه در خواستگاه اقتصادی آن‌ها ندارد، این مهم، ما را به «مدنی» بودن قشر دانشجو رهنمون می‌کند به این معنا که کنش دانشجو دارای چشم‌انداز اجتماعی است، نه نفع شخصی؛ ویژگی مهم دیگر دانشجو، هنجارمندی عمل آن‌هاست یعنی قشر دانشجو معطوف به ایده‌آلی از یک جامعه مطلوب عمل می‌کند و همین امر موجب می‌شود دانشجویان در بزنگاه‌های سیاسی و اجتماعی از سایر گروه‌ها و نیروهای اجتماعی پیش‌روتر باشند.

برای اینکه بتوان دانشجو را در جهت اهداف یک جامعه قرار داد، باید دانشگاهی در تراز آن اهداف داشته باشیم و مدیران و رؤسای دانشگاه‌ها اهمیت نیرو و پتانسیل موجود در فضای دانشگاه را درک کنند و به شکل مناسب پرورش و مورد استفاده قرار دهند، به همین منظور و به مناسبت روز دانشجو به سراغ رضاعلی نوروزی معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان رفته‌ایم تا در خصوص نقش دانشجویان در مدیریت جدید دانشگاه، انتظار جامعه از قشر دانشجو و تسهیلات پیش‌بینی شده برای دانشجویان توضیحاتی ارائه دهد.

برگزیده های ایران: با روی کار آمدن دولت سیزدهم نگاهی تحولی به دانشگاه‌ها و مدیریت آن‌ها شکل گرفت؛ برای مثال سرپرست جدید دانشگاه اصفهان «دانشگاه جامعه‌محور و تمدن‌ساز» را جزو برنامه خود اعلام کرد و در این راستا یکی از مهم‌ترین عناصر دانشگاه، دانشجویان هستند؛ نگاه مدیریت جدید دانشگاه به قشر جوان و دانشجو چیست؟

رضاعلی نوروزی: نگاه مدیریت جدید دانشگاه با نگاه کلان دولت که عدالت‌طلبی، مردمی بودن و مبارزه با فساد است هم‌راستا است؛ در حوزه دانشجویی نیز همین نگاه را داریم که فضا فضای تبعیض‌آمیزی نباشد و تا حد امکان بستری برای آرامش دانشجویان برقرار باشد.تلاشمان این است که ارتباطمان با دانشجویان صمیمی باشد؛ دانشجویان را مانند فرزندان خود می‌بینیم و در خدمت آن‌ها هستیم و تمام تلاش مدیریت دانشگاه این خواهد بود که آرامش در دانشگاه حاکم باشد و دانشجویان بدون هیچ‌گونه تنش و اضطرابی و یا با حداقل آن درس بخوانند.

قشر جوان قشری است که انرژی دارد و نیاز است این انرژی در تمام ساحت‌های مختلف از جمله اقتصادی، معنوی، اخلاقی و علمی صرف شود؛ دانشگاه به‌طور خاص با هدف رشد علمی، شخصیتی، بلوغ فکری و ورود به اجتماع ایجاد شده و در دوره جدید مدیریت دانشگاه اصفهان این بستر مهیا خواهد شد که دانشجویان وارد فضایی شوند که با آرامش و رویکرد بهتر مسیر علمی، آموزشی و پژوهشی را در مقاطع مختلف طی کنند.

 

دانشگاه در خدمت دانشجو است

در این مسیر تنها عنصر مدیریت مطرح نیست؛ عوامل گوناگونی وجود دارد و نیاز است مدیریت تا حد امکان این نگرش را ایجاد کند که در خدمت دانشجو هستیم؛ عنصر اصلی دانشگاه دانشجو است و دیگر عناصر موجود دانشگاه در خدمت دانشجو هستند و نیاز است کمک کنند تا دانشجو مسیر را با آرامش، تأمل و تفکر طی کند تا به جایی که می‌خواهد برسد.

امید داریم این موارد در مقام ادعا باقی نماند و در عمل نیز این بستر را ایجاد کنیم و بازخوردهای آن را شاهد باشیم هرچند ممکن است در مقام عمل و کاربرد سخت باشد اما سعی‌مان این است که امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری‌مان به این سمت برود و دانشجویان رشد کنند.

دانشگاه ظرفیتی دارد و این ظرفیت شامل عناصر مختلفی از جمله دانشجو است؛ در این راستا یکی از بسترهایی که نیاز است دنبال شود این است که دانشجویان را به‌ عنوان قشر جوان و موتور محرکه جامعه به سمتی ببریم که از ظرفیتشان در خارج از دانشگاه به نفع خودشان و جامعه استفاده شود.

برای مثال در سطح کشور مناطقی داریم که نیاز به برخی خدمات دارند و دانشجویان رشته‌های مختلف با ظرفیتی که دارند می‌توانند در این فضا تمرین و کمک کنند؛ با هسته‌هایی که در آینده تشکیل خواهد شد این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا بستر مهیا شود و از هر ایده‌ای که از خارج دانشگاه مطرح شود و به این فضا کمک کند استقبال خواهیم کرد و اعلام می‌کنم آمادگی داریم هر مجموعه‌ای که نیاز به کمک داشته باشد فضا را مهیا می‌کنیم.

در ۲ سال گذشته حضور دانشجویان در دانشگاه کم‌رنگ‌تر بود و امید داریم در ترم آینده دانشجویان کارشناسی نیز به مرور حضور پیدا کنند و فضای شور و نشاط در دانشگاه ایجاد شود و آن را به سمت جامعه ببریم و از ظرفیت حضور دانشجویان استفاده کنیم.

 

برگزیده های ایران: دانشجویان جزو قشر نخبه و فرهیخته جامعه هستند و نیاز است که حضور مفید و مؤثری در جامعه داشته باشند؛ به نظر شما به‌عنوان یک استاد دانشگاه انتظار جامعه از دانشجوی مؤمن انقلابی چیست؟

نوروزی: در ابتدا نیاز است که مؤمن و انقلابی بودن تعریف شود؛ اگر مبنا قرآن باشد مؤمن شخصی است که به خدا ایمان آورده است؛ از دانشجویی که ادعای مؤمن بودن دارد انتظار می‌رود کار خطایی انجام ندهد و یا آگاهانه وارد چنین فضایی نشود.

از دانشجویان انتظار می‌رود وظایف خود را که شامل احترام به اساتید، حضور منظم، مطالعه دروس، حضور مؤثر در جامعه و استفاده از علم در زندگی شخصی و اجتماعی است انجام دهند؛ با این تعاریف کار برای مؤمن بودن سخت خواهد بود.

انقلابی بودن نیز به معنای تعلق به نظام و ارزش‌های حاکم است و این ویژگی با مؤمن بودن قابل جمع است؛ جمهوری اسلامی ایران ارزش‌هایی دارد که شاه‌بیت آن در ایمان به خدا خلاصه می‌شود و در ادامه به سمت هویت سیاسی کنونی ما کشیده می‌شود.

اگر دانشجویان نه در مقام ادعا و زبان بلکه در نگرش و نگاه واقعی مؤمن باشند بسیاری از چالش‌های دانشگاه و جامعه حل خواهد شد؛ در دانشگاه اصفهان تقریباً ۷۰۰ استاد، ۲ هزار کارمند و ۱۵ هزار دانشجو حضور دارند؛ استادان نیز نوعی دانشجو هستند و نیاز است دانشجویان انقلابی در حوزه تخصصی خود معرفتی پیدا کنند و این معرفت در خدمت به جامعه، بشریت و آرمان‌های جامعه باشد.

نیاز است سعی‌مان به عنوان مجموعه مدیریت دانشگاه این باشد که فضایی را مهیا کنیم که محیط به سمت آن چه ذکر شد برود؛ خدا را ناظر بر اعمالمان ببینیم و تمام کارهایی که به ما گذار شده است را با نهایت تلاش پیش ببریم.

 

دانشجوی مؤمن انقلابی تمام توان خود را برای انجام وظایف به کار می‌گیرد

در راستای مؤمن بودن نیاز است از دانشجویان پرسیده شود در یک روز چه مقدار از کارهایتان را برای رضا خدا انجام می‌دهید و…؛ اگر با تمام ظرفیت کارها را انجام دهند مؤمن انقلابی محسوب می‌شوند اما اگر در هر وظیفه‌ای کم‌کاری کنند نمی‌توان به نام مؤمن انقلابی مطرح شوند؛ توقع می‌رود دانشجویی که نام خود را مؤمن انقلابی می‌گذارد تمام تلاش خود را برای انجام وظایف به کار گیرد.

گاهی اوقات افرادی بین مؤمن و انقلابی بودن خط می‌کشند یعنی ظاهراً‌ دین‌دار هستند اما انقلابی نیستند و این مورد در برخی مواقع مسأله‌ساز خواهد شد.

برگزیده های ایران: تسهیلات و امکانات پیش‌بینی شده توسط دانشگاه برای دانشجویان چه مواردی است؟

نوروزی: دانشگاه برخی امکانات رفاهی دارد که در صورت فعال شدن دانشگاه این امکانات رفاهی به دانشجویان تعلق می‌گیرد. حداقل امکاناتی برای تغذیه دانشجویان داریم؛ در یک خانواده پدر علاقه‌مند است که کارهای زیادی برای فرزندان انجام دهد اما شاید با توجه به امکانات موجود نتواند؛ در دانشگاه حداقل تغذیه‌ای که وظیفه‌مان است برای دانشجویان مهیا می‌کنیم و تلاش و همت‌مان را در این مسیر به‌کار می‌گیریم تا با بازگشایی دانشگاه تا حد امکان این مورد بهینه شود.

تلاش برای افزایش مقدار وام‌های دانشجویی

دومین حوزه امکانات رفاهی است برای مثال وام‌هایی که صندوق رفاه دانشجویان می‌دهد، در این زمینه سعی‌مان بر این خواهد بود که عدد در نظر گرفته شده را بیش‌تر کنیم تا به دانشجویان کمک کنیم.

مورد بعدی امکانات خوابگاهی است که تلاش مدیریت جدید دانشگاه این خواهد بود که امکانات خوابگاهی تا حد امکان ارتقا پیدا کند؛ گاهی ممکن است قصد انجام کاری داشته باشیم اما توان آن را به لحاظ محدودیت منابع، زمان و مکان نداشته باشیم؛ تمام سعی‌مان این خواهد بود که تا حد امکان ظرفیت‌ها را بیش‌تر کنیم.

برخی امکانات به دیگر حوزه‌های کاری در مدیریت دانشگاه مربوط است؛ برای مثال خدمات آموزشی و پژوهشی و در این راستا برنامه‌ای که ریاست دانشگاه به وزرات ارائه داد «دانشگاه جامعه‌محور و تمدن‌ساز» بود یعنی قرار است ارتباطی جدی با جامعه داشته باشیم و کمک کنیم مسائل و دغدغه‌های جامعه دسته‌بندی و احصا شود و برای آن‌ها راه‌حل پیدا کنیم؛ اگر چنین نگاهی ترویج شود هم مشکلات جامعه کمرنگ خواهد شد و هم انتفاعی به دانشجو و دانشگاه خواهد رسید و می‌تواند باعث رفع دغدغه‌ها شود تا شرایط بهتری را برای دانشجویان فراهم کنیم.

در این زمینه موضوع دیگر این است که از ظرفیت دانشجویان استفاده کنیم؛ دانشجو ظرفیتی دارد و نیاز است بسترهایی برای استفاده از این ظرفیت مهیا شود تا به رشد دانشجو نیز کمک کند؛ اما این رشد محدود به رشد مادی نیست و شامل رشد معنوی، اخلاقی و اجتماعی نیز می‌شود و نیاز است در این زمینه فکر شود و اعلام می‌کنیم با روی باز از هر گونه ایده و نقد در این فضا استقبال خواهیم کرد.

نمی‌توان برای مطالبه‌گری دانشجویان مسیر تعیین کرد

برگزیده های ایران: یکی از وظایف اصلی که بر دوش قشر جوان جامعه قرار دارد مطالبه‌گری است و رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر این نکته تأکید کرده‌اند؛ به نظر شما نیاز است که فضای مطالبه‌گری دانشجویان به چه سمتی حرکت کند و چگونه باشد؟

نوروزی: دانشجو قشر فرهیخته جامعه است و نمی‌توان برای مطالبه‌گری آن‌ها مسیر تعیین کرد؛ به عنوان معاون دانشجویی دانشگاه درب اتاقم به روی همگان باز است تا اگر دانشجویان مطالبه‌ای از ما دارند بیان کنند.

اگر دانشجو به‌ عنوان قشر جوان موتور محرکه جامعه قدم بردارد نیاز است ببیند مشکلات اصلی مردم چیست و چگونه باید به حل آن‌ها پرداخت و مطالبه از دستگاه‌های مختلف این خواهد بود که مشکلات بیش‌تری را از مردم حل کند.

مطالبه جایی ارزشمند است که مسأله جدی را در کانون توجه خود قرار دهد؛ برخی مواقع بر مسائل درجه دوم و سوم انرژی می‌گذاریم اما مسائل اصلی بر زمین باقی می‌ماند.

دانشجو جزو قشر فرهیخته جامعه، دارای فکر و اندیشه، خلاق، دغدغه‌مندتر و جوان‌تر از ما است، دانشجو شجاع است و تعلقات کم‌تری دارد و در همین مسیر نمی‌هراسد اما استاد و مدیران ملاحظات و محدودیت‌هایی دارند و مصلحت‌اندیشی می‌کنند.

مطالبات باید اولویت‌بندی شود

نیاز است که مطالبات اولویت‌بندی شود زیرا مباحثی مبنایی است و نیاز است در این مسیر دانشجویان به موضوعاتی مانند گفتمان عدالت بپردازند اما نباید در مصادیق وارد شوند زیرا ارزش مطالبه پایین خواهد آمد اما در رویه‌ها، قواعد و قوانین امکان ورود دارند و نیاز است برای هرکدام به بخش مربوطه وارد شوند.بخشی از مطالبه نیز آگاهی‌بخشی به مردم است؛ اگر مردم را به صف کنیم نهضتی ایجاد خواهد شد و بسیاری از نابسامانی‌ها از بین خواهد رفت و بستری مهیا خواهد شد که اتفاقات خوبی در جامعه رخ خواهد داد.

 

برگزیده های ایران: وظیفه دانشجویان در شرایط فعلی جامعه چیست؟

نوروزی: دانشجویان وظایفی دارند و وظیفه اصلی این است که به خوبی وظایف را اجرا کنند؛ یعنی نیاز است وقتی دانشجو وارد دانشگاه می‌شود، با نظم و برنامه حضور پیدا کند، نقشه راهی برای خود داشته باشد، بداند از سمت دانشگاه چه مواردی دریافت می‌کند، در رشته خود به چه مواردی نیاز دارد و کجا می‌تواند نیازهای خود را رفع کند.

وظیفه دانشجو، دانشجوی خوب بودن است و از دانشجو انتظار می‌رود وظیفه دانشجویی‌اش را به نحو احسن انجام دهد.

اگر دانشجو نیروی جوان و قشر محرکه جامعه است نیاز است به سمت مسائل جامعه برود و سهم خود از اجتماع را بپردازد یعنی دنبال باشد که آیا می‌تواند مشکلی از جامعه را حل کند؛ یعنی از خود و رشد خود گذر کند و به سهم خود در جامعه بپردازد.

روشنگری و تبیین وظیفه دانشجویان است

وظیفه بعدی دانشجو در شرایط فعلی جامعه روشنگری و تبیین است؛ برخی اوقات صحبت‌هایی مطرح می‌شود که شاید بخشی از آن درست باشد و وظیفه دانشجو این است که اگر نابسامانی می‌بیند درست تحلیل و تببین کند و برای حل آن تلاش کند.

برگزیده های ایران: در راستای حل و پیگیری مسائل جامعه توسط دانشجویان، چه اقداماتی در دانشگاه‌ اصفهان انجام شده است؟

نوروزی: اعلام آمادگی می‌کنیم هر کجای جامعه که حس شد مسأله‌ای وجود دارد و دانشگاه امکان کمک کردن به آن را دارد از آن با روی باز استقبال کرده و تمام ظرفیت‌های دانشگاه را در این حوزه فعال می‌کنیم تا گوشه‌ای از مسائل جامعه حل شود.

همچنین اعلام آمادگی می‌کنیم که هر دانشجویی مسائل را تبیین کند و آن‌ها را در جامعه حل کند، دانشگاه از آن استقبال می‌کند.

اینکه این موارد انجام شود تا به الآن نبوده و یا شاید مربوط به حوزه معاونت دانشجویی نبوده زیرا وظیفه این معاونت حمایت مادی و رفاهی بوده و نیاز است در حوزه فرهنگی نیز سازوکاری ایجاد شود تا ظرفیت‌های پنهان و آشکار دانشگاه در خدمت جامعه قرار گیرد و جامعه با سرعت خوبی رو به جلو برود.

اگر هر شهروند و دانشجویی مسأله‌ای دارد که ظرفیت‌های دانشگاه می‌تواند برای آن کمک کند با روی باز استقبال کرده و بی چشم‌داشت کمک می‌کنیم و سرپرست دانشگاه نیز همین دغدغه را دارد و سازوکارهای قانونی نیز برای آن وجود دارد.

شر دانشجوی جامعه دارای ۲ مزیت بزرگ است، اول جوانی و دغدغه‌مندی آن‌ها و دیگری اتصال به معدن علم و دانش است و همراهی این ۲ مورد با یکدیگر می‌تواند اثربخشی بسیار زیادی داشته باشد.

با مروری بر تاریخ کشور از دهه‌های قبل و حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد هستیم که در کلیدی‌ترین وقایع جامعه دانشجویان نقش پررنگی داشته‌اند و این مورد نه تنها در شرایط فعلی بلکه در هر برهه از تاریخ نیاز است.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا