تهران

نوش‌آبادی: در اختصاص حق‌آبه سد ماملو به دشت ورامین عدالت رعایت نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از ورامین، حسین نوش‌آبادی در جلسه بررسی مشکلات ورامین که با حضور استاندار تهران در فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار کرد: فلسفه احداث سد ماملو، تأمین آب شرب و کشاورزی مورد نیاز شهرستان‌های ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت است، حال آن که بیش از ۷۰ درصد از آب این سد به شرب تهران اختصاص یافته و ۳۰ درصد باقی‌مانده‌ سهم این ۴ شهرستان است.

وی گفت: از میزان ۳۰ درصد حق‌آبه اختصاص یافته، ۱۵ درصد به پاکدشت و ۱۵ درصد باقی‌مانده‌ به سه شهرستان ورامین، قرچک و پیشوا می‌رسد که این امر عین بی‌عدالتی و تبعیض آشکار بین مردم ساکن در این بخش از استان تهران است.

نماینده مردم شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی حمل و نقل ریلی را یکی دیگر مطالبه مردمی یاد کرد و افزود: ۱۵ سال پیش پروژه متروی ورامین با هدف دسترسی شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک به تهران آغاز به کار کرد ولی در امتداد اجرای این پروژه، شهر گرمسار نیز به آن اضافه شد که این امر موجب شد منابع مالی اندک تزریق شده، نتواند جوابگوی تکمیل آن شود.

نوش‌آبادی بیان کرد: اعتبارات اختصاص یافته برای ۴۰ کیلومتر مسیر پیشوا تا تهران بود ولی با اضافه شدن گرمسار با فاصله ۱۲۰ کیلومتری تا پایتخت، سرنوشت ۹۰۰ هزار نفر سکنه این سه شهرستان در برخورداری از حمل و نقل ایمن را تحت الشعاع قرارداد.

وی گفت: در دو سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته شد ولی به دلیل طول زیاد این مسیر، نتوانست زمینه تکمیل آن را فراهم کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاسیت خارجه خارجه مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع تغییر ماهیت قطار شهری تهران- ورامین با رئیس جمهوری و شهردار تهران مطرح شده تا بار دیگر این پروژه مهم به‌عنوان مترو تثبیت و اجرایی شود.

نوش آبادی از کمبود نهاده‌های دامی به عنوان مشکل مهم دامداران و کشاورزان ورامین یاد کرد و افزود: اقتصاد دشت ورامین بر پایه کشاورزی و دامپروری است ولی کمبود آب از یک سو و کمبود نهاده‌های دامی از سوی دیگر، اقتصاد این شهرستان را در معرض نابودی قرار می‌دهد.

ورامین غذای ۶ میلیون نفر از جمعیت استان تهران را تأمین می‌کند

حسین کاغذلو فرماندار ورامین نیز در ادامه این جلسه گفت: شهرستان ورامین قطب تولید محصولات زراعی و دامی است و بهره‌برداران این حوزه غذای ۶ میلیون نفر از جمعیت استان تهران را تأمین می‌کنند.

وی افزود: اقتصاد شهرستان ورامین برپایه کشاورزی است ولی کمبود منابع آبی باعث می‌شود تا نتوان به طور کامل از ظرفیت‌های موجود در شهرستان استفاده کرد.

فرماندار ورامین اظهار کرد: شهرستان ورامین تولید کننده ۴۰ درصد از گوشت و ۳۰ درصد از شیر مورد نیاز استان تهران است و بیشترین میزان سبزی و صیفی، گندم و جو، شترمرغ، بوقلمون و جوجه اردک یکروزه در ورامین تولید می‌شود ولی کمبود منابع آبی مشکلات بسیاری را برای کشاورزان و دامداران ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: با اجرای تصفیه خانه جنوب‌ تهران، قرار شد تا ۱۱ مترمکعب در ثانیه آب تصفیه شده به ورامین اختصاص پیدا کند که ۵ متر مکعب آب هم اکنون توسط کانال روباز منتقل می‌شود و ۶ مترمکعب دیگر قرار است که با استفاده از لوله‌گذاری در قالب فاز دوم تأمین شود.

فرماندار ورامین گفت: از فاز دوم انتقال پساب تصفیه شده جنوب تهران ۳۰ کیلومتر عملیاتی شده و اجرای ۶ کیلومتر دیگر با معارضینی همراه است که درصورت رفع، بخش مهمی از مشکل کمبود آب رفع می‌شود.

وی از اجرای دو طرح راهسازی اتصال ورامین به کاشان و بومهن به عنوان مهمترین راه برای خروج ورامین از بن‌بست یاد کرد و افزود: طرح اتصال ورامین به کاشان از سمت آران و بیدگل با اعتبار پایدار شده عملیاتی شده که ۴۵ کیلومتر آن در حوزه استان اصفهان، ۳۰ کیلومتر در حوزه قم و ۳۰ کیلومتر در حوزه استان تهران است که مسیر ۲۶۰ کیلومتری را به ۱۰۵ کیلومتر کاهش می‌دهد.

کاغذلو افزود: در حوزه استان اصفهان، ۲۵ کیلومتر آسفالت و ۲۰ کیلومتر زیر سازی شده ولی در حوزه قم و تهران اقدامی انجام نشده است.

وی گفت: اجرای کمربندی سوم تهران از محور قم – گرمسار به بومهن به طول ۹۴ کیلومتر دیگر طرح مهم برای خروج ورامین از بن بست است که قرارداد اجرای آن با قرارگاه خاتم‌الانبیاء منعقد شد است.

به گزارش برگزیده های ایران، استاندار تهران پنجشنبه ۱۳ آبان ماه در سفر یک روزه به شهرستان‌های ورامین و قرچک، ضمن بازدید از ظرفیت‌های صنعتی قرچک و افتتاح ۴۰ طرح تولیدی، در جلسه ستاد تسهل و فع موانع تولید قرچک شرکت کرده و با حضور در جلسه مشترک به مسوولان ورامین، مسائل و مشکلات این شهرستان را بررسی کرد.

انتهای پیام/۶۷۰۳۷


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا