قزوین

نگاه حمایتی قانون جوانی جمعیت از نهاد خانواده/ از سلامت و درمان ناباروری تا حمایت‌های معیشتی و مسکن در قانون پیش‌بینی شده است

فاطمه محمدبیگی نایب رئیس کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در قزوین، پیرامون بسته‌های تشویقی و حمایتی در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت عنوان کرد: کشور ما در حوزۀ جمعیت از دهه‌های قبل با چالش‌هایی مواجه بود که باید به آن به‌صورت ویژه توجه شود، البته باید گفت آنچه در تصویب این قانون مدنظر است، صرفاْ بحث افزایش جمعیت نیست. بلکه موضوع افزایش کیفیت زندگی، حمایت از خانواده و خانواده محوری مورد توجه قرار گرفته است.

محمدبیگی تصریح کرد: یکی از مسائل مدنظر در این قانون بحث حمایت از خانواده‌هایی است که علاقه‌مند هستند بچه‌دار شوند اما به دلایل مختلف نتوانستند پدری و مادری را تجربه کنند. زوج‌هایی که برای مثال مشکل ناباروری، مشکلات مسکن، مشکلات اقفتصادی و معیشتی دارند و یا مشکلات و موانع ازدواج پیش روی آن‌ها است.

وی افزود: ما در این طرح سعی کردیم این چالش‌ها را حل کنیم و برای آن‌ها راه حل درنظر بگیریم، لذا اقداماتی در قانون پیش بینی شد، برای مثال وام ازدواج را دو برابر کردیم، همچنین موضوع مادران شاغل که مشکلات زیادی داشتند مانند تضمین اجرای کامل دورهٔ ۹ ماههٔ مرخصی زایمان مورد توجه قرار گرفت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تٔکید بر اینکه ۳۴ ماده از ۷۴ مادهٔ این طرح در حوزهٔ سلامت تدوین شده و وظایف وزارت بهداشت در این زمینه بسیار زیاد است، عنوان کرد: نبود استانداردهای لازم در بحث نظارت، پایش و ارزیابی مراقبت‌های دوران بارداری یک چالش مهم بود و عملاْ نظارتی در این باره صورت نمی‌گرفت، لذا ما در قانون برایش سامانه‌های نظارتی تعریف کردیم و دستورالعمل‌های مرتبط با بارداری و سلامت مادر و جنین در این زمینه مبتنی بر روش علمی، دقیق و متناسب با استانداردهای روز جهانی مورد بازنگری قرار گرفت.

این نمایندهٔ مجلس با اشاره به وجود مشکلاتی در دسترسی به مراکز زایمان طبیعی در کشور و رعایت نشدن برخی استانداردهای لازم در برخی مراکز اظهار کرد: پیش بینی شده که برای هر شهرستان حتماْ یک مرکز زایمان ایمن با ویژگی‌های استاندارد و خوب پیش بینی شود، همچنین موضوع زایمان طبیعی رایگان در قانون پیش بینی شده و به ازای هر استان هم یک مرکز درمان ناباروری باید در ظرف ۲ سال ایجاد و دایر شود و همچنین تربیت نیروی مامایی یا پزشک متخصص زنان و پزشک متخصص ناباروری هم که در بسیاری از مناطق کشور دسترسی به آن خوب نبود مورد توجه قرار گرفت.

پوشش ۹۰ درصدی بیمه درمان ناباروری

نمایندهٔ قزوین با اشاره به هزینه‌های سنگین درمان ناباروری و عدم پوشش بیمه‌ای آن نیز عنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی این بود که هزینه‌های درمان ناباروری مورد حمایت دولت قرار نمی‌گرفت، دولت در این باره مکلف است ۹۰ درصد هزینه درمان ناباروری زوجین را که به مراکز دولتی مراجعه می‌کنند تحت پوشش بیمه قرار دهد. یعنی اقدماتی مانند آی وی اف، آی یو آی و مانند آن طبق پروتکل‌ها و شیوه نامه‌های تعیین شده در وزارت بهداشت تحت شمول بیمه قرار گرفته و پوشش داده می‌شود.

محمدبیگی افزود: ما در این قانون معاونت علمی ریاست جمهوری را هم مکلف کردیم که حداقل ۵ درصد از اعتبارات تخصیص یافتۀ برنامه‌های علوم و فناوری‌های نو را به زمینهٔ تولید داروها، اقلام و تجهیزات پزشکی و تجهیزات دیگر و حمایت از تحقیقات توسعهٔ فناوری و تحقیقات بنیادی و تجاری‌سازی ایده‌هایی که در قالب درمان ناباروری، سلامت مادر و کودک و کمک به فرزندآوری زوج‌ها است اختصاص بدهد.

نایب رئیس کمیسیون ویژهٔ جمعیت و تعالی خانواده گفت: یکی از کارهای خوبی که مدنظر قرار گرفته شده این است که بیمارانی که دچار سقط مکرر هستند مشمول مادهٔ درمان ناباروری زوجین نابارور می‌شوند. برخی از خانم‌ها گاهی باورور هستند، اما دچار بیماری هستند که فرزندانشان سقط می‌شود و فوت می‌کند. این‌ها هم مشمول درمان ناباروری قرار خواهند گرفت. در واقع شورایعالی بیمه موظف شده تا حداکثر تا شش ماه بعد از ابلاغ این قانون بستهٔ قانونی بیمه خود را به گونه‌ای تعریف کند که شامل کلیه اقدامات مذکور در درمان ناباروری اولیه و ثانویه باشد.

تسهیلات اقتصادی قانون جوانی جمعیت

این نمایندهٔ مجلس قانون جوانی جمعیت را یک قانون حمایتی، تسهیلاتی، مانع زدایی و پشتیبانی از خانواده‌ها خواند و عنوان کرد: یکی از موارد مهم در پشتیبانی از خانواده‌ها، پشتیبانی اقتصادی است و بحث اقتصاد، اعم از معیشت، اشتغال، تأمین مسکن و غیره، یکی از چالش‌های مهم حوزهٔ جمعیت بوده لذا سعی کردیم برای هریک راه حلی هم پیش بینی کرده و تسهیلات قانونی را متناسب با آن تدوین کنیم.

محمدبیگی تصریح کرد: در حوزهٔ اقتصادی یک میلیون تومان سهام ویژهٔ آتیه فرزندان در نظر گرفتیم که به ازای هر نوزادی که از این تاریخ به بعد به دنیا می‌آید، پرداخت می‌شود، در حوزهٔ وام‌ها هم به ازای هر فرزندی که از این پس متولد می‌شود وام درنظر گرفته شده، یعنی اکنون برای فرزند اول ۱۰ میلیون، دوم ۲۰ میلیون تا فرزند پنجم ۵۰ میلیون تومان وام کم بهره با بازپرداخت طولانی مدت به خانواده اعطا می‌شود.

پشتیبانی از خانواده‌ها برای حل مشکلات مسکن/ فرم بندجیم دوباره سبز می‌شود

رئیس فراکسیون جمعیت و خانواده مجلس شورای اسلامی، مشکل مسکن را یکی از چالش‌های جدی در این حوزه خواند و گفت: در حوزهٔ مسکن ما چند طرح و تسهیلات خیلی خوب پیش بینی کردیم. از جمله اینکه وزارت مسکن و شهرسازی مکلف شده امکان استفاده مجدد از امکانات دولتی تأمین مسکن خانوار را برای خانواده‌ها پس از تولد فرزند سوم فراهم کند. این خانواده‌ها می‌توانند برای بار دوم از کلیهٔ امکانات دولتی مسکن برای بار دوم استفاده کنند. برای مثال فرم بند جیم مسکن آن‌ها مجدداْ سبز می‌شود.

وی ادامه داد: دولت هم مکلف شده به جز شهر تهران و کلان شهرها یک قطعه زمین پس از تولد فرزند سوم و بیشتر مشروط به میزان سکونت حداقلی افراد در آن شهر و روستا به قیمت تمام شدهٔ دولتی واگذار کند. و همینطور در حوزه‌های معافیت‌ها، مجوزها و خدمات در حوزهٔ مسکن خدمات فراوانی در نظر گرفته شده است.

قانون جوانی جمعیت مسیر اقتدار ایران را محکم‌تر می‌کند

این نمایندهٔ مجلس اظهار کرد: معتقدم که تاریخ اذعان خواهد کرد که اهمییت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کمتر از اتفاقات تاریخی قانونی بزرگ ایران نیست، چه بسا که در آینده تاریخ نشان بدهد که این قانون مسیر اقتدار جمهوری اسلامی ایران را محکم‌تر کرده و ما را از اضمحلال جمعیتی نجات می‌دهد و موجبات اقتدار ایران را از لحاظ علمی، اقتصادی، تکنولوژیکی، نیروی کار و پیشرفت همه جانبۀ اقتصادی و تمدن‌سازی رقم خواهد زد.

محمدبیگی در پایان افزود: این قانون یک قانون استراتژیک و کاملاْ راهبردی و متناسب با سیاست‌های کلی نظام است و قطعاْ دشمنان ما را ناامید خواهد کرد و مجلس شورای اسلامی هم در مسیر اجرای این قانون نظارت کامل و حساسی خواهد داشت.

انتهای پیام/ر


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا