اخبار ورزشی

نگرانی‌ها درباره یک پیست خطرناک؛ گرندپری دوازدهم فرمول یک حادثه‌ساز می‌شود؟

نگرانی‌ها درباره یک پیست خطرناک؛ گرندپری دوازدهم فرمول یک حادثه‌ساز می‌شود؟

– اخبار ورزشی –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، دوازدهمین گرندپری فصل فرمول یک فردا (یکشنبه) در پیست  «اسپا فرانکورشان» بلژیک برگزار خواهد شد؛ جایی که به دلیل تصادف‌ها و تلفات بالا همواره محل نگرانی تیم‌ها و رانندگان بوده است. بروز تصادفات متعدد در پیست اسپا، خصوصا پیچ «اوروژ» اخیراً فشارها برای بازسازی مجدد این پیست که جزو قدیمی‌ترین‌ها محسوب می‌شود را افزایش داده است. این فشارها در پی مرگ دیلانو وانت هاف، راننده ۱۸ ساله FRECA به بیشترین میزان خود رسیده است. باید گفت احساسات مردم را می‌توان به راحتی درک کرد، زیرا مرگ غم‌انگیز یک مسابقه‌ دهنده جوان آن هم در مسیری اخیراً بازسازی شده، تکان‌دهنده بوده است. اسپا به روایتی چهارمین پیست پرحادثه جهان است.

آینده فرمول یک؛ یا باید تغییر کند یا ناپدید شود!

پیچ اوروژ یکی از نمادین‌ترین و در عین حال خطرناک‌ترین مکان‌های پیست اسپا محسوب می‌شود. در چهار سال گذشته، خروج سریع از اوروژ جان دو راننده جوان یعنی آنتوان هوبرت و دیلانو وانت هاف را گرفته است. مرگ اخیر یک هلندی ۱۸ ساله موج جدیدی از فشارها در مورد نیاز به بازسازی این پیست را برانگیخته است. علاوه بر این، خطر اصلی چرخش در پیست نیست، بلکه بخش بعدی آن است که راننده با تغییر ارتفاع مواجه می‌شود. عبور از اوروژ با سرعت کامل انجام می‌شود و تقریباٌ بلافاصله پس از خروج از پیچ، راننده‌ها به سمت مسیر طولانی و مستقیم «کِمِل» حرکت می‌کنند، جایی که به حداکثر سرعت می‌رسند؛ به همین دلیل است که جامعه مسابقه‌‌دهندگان همواره در حال جنگ با اوروژ است، جایی که رانند‌ه‌ها قبل از ورود به پیچی خطرناک، سرعت سرسام‌آوری می‌گیرند.

اتومبیلرانی فرمول یک ,

لانس استرول نخستین راننده‌ای بود که به ماجرای اوروژ واکنش نشان داد و گفت: ما یک راننده جوان را در اسپا از دست دادیم و فکر من با او و خانواده‌اش است. اتفاقی که افتاد، منصفانه نیست. ما باید بیشتر مطالعه کنیم و این مسیر را تغییر دهیم، زیرا دو استعداد جوان را در پنج سال گذشته از دست داده‌ایم. مسیر نیاز به تغییر دارد. ما خودمان  هم باید به آنجا برویم و آنچه اتفاق افتاده، وحشتناک است. ما باید به طور جدی فکر کنیم که با این پیچ و تاب چه کنیم. وقتی به آنجا می‌روید، هیچ چیز جالبی وجود ندارد، زیرا ما زندگی خود را به خطر انداخته‌ایم. تغییرات ایجاد شده به اندازه کافی خوب نیست. وضعیت پیچ افسانه‌ای؟ ما در حال از دست دادن زندگی خود در آنجا هستیم. اوروژ باید تغییر کند، برای من اصلاً چیزی برای بحث وجود ندارد.

راننده آلفارومئو  گوانیو ژو  نیز می‌گوید: من معتقدم که لازم است طرح مسیر را تغییر دهیم. در سال ۲۰۱۹ من، دوستم آنتوان را از دست دادم و غم من هنوز برطرف نشده است؛ در اسپا ما خیلی چیزها را از دست داده‌ایم. فکر می‌کنم زمان تغییر فرا رسیده است.

توتو ولف، رئیس مرسدس بنز نیز موافق این بازسازی است. وی جایی گفته است: ما این پیست را دوست داریم اما باید به تغییر آن فکر کنیم. به عنوان یک مسابقه‌دهنده، شما عاشق اوروژ هستید اما نمی‌توانید آن را همین‌طور رها کنید. وقتی دو جوان در آنجا می‌میرند، باید مسیر را عوض کنید.

اتومبیلرانی فرمول یک ,

با وجود انتقادها از اوروژ، این پیچ مشهور مدافعانی نیز دارد. به عنوان مثال ماکس فرستاپن با تمجید از پیست اسپا و پیچ اوروژ گفته است: البته، این یک پیچ نسبتاً خطرناک است اما اگر جده را به عنوان مثال در نظر بگیرید، خطر در آنجا بسیار بیشتر است.

به نظر می‌رسد فرستاپن یکی از معدود افرادی است که به روش‌های کمتر رادیکال برای حل یک مشکل دردناک پایبند است. این هلندی پیشنهاد می‌کند که فرمت چرخش در پیچ اوروژ بدون تغییر باقی بماند و در عوض سطح امنیتی بخش دشوار پیچ افزایش یابد. به ویژه، ماکس موضوع حرکت به عمق موانع ایمنی را مطرح کرد، زیرا هر دو تصادف مرگبار بر اساس یک سناریوی مشابه اتفاق افتاد؛ ماشین پس از برخورد با مانع ایمنی، شکست و به عقب پرتاب شد که متعاقباً با حریف برخورد کرد. به نظر می‌رسد که این راه‌حل واقعی مشکل است اما در واقعیت آن‌قدرها هم ساده نیست. گفتن “موانع را پایین بیاور” آسان است اما برای تغییر وضعیت فعلی مدار باید در همه زمینه‌ها کار سنگینی انجام داد. فراموش نکنیم که هر حرکتی در مرزهای مسیر مستلزم تغییر در چشم‌انداز اطراف مسیر مسابقه است. به ویژه، نمی‌توان بدون قطع درختان چنین تغییراتی را اعمال کرد. بعید است که مردم و مقامات محلی از چنین کاری خوش‌شان بیاید.

اتومبیلرانی فرمول یک ,

با وجود محدودیت‌های عنوان شده؛ روش‌های جایگزینی برای افزایش سطح ایمنی یک دسته خطرناک از پیچ‌ها وجود دارد. به عنوان مثال، ایجاد یک خاکریز متشکل از سنگریزه در سمت چپ اوروژ. چنین حرکتی، اول از همه رانندگان را وادار می‌کند که کمی آهسته‌تر و با دقت بیشتری برای عبور از یک پیچ خطرناک حرکت کنند، چون هیچ‌کس نمی‌خواهد به شن بچسبد. همچنین، یک خاکریز مصنوعی به کاهش سرعت خودرویی که قبل از برخورد با مانع از مسیر خارج شده است، کمک می‌کند.

برای ایجاد تغییرات چه در پیست‌ها و چه ماشین‌ها باید مراقب بود که موضوع موجب دلزدگی تماشاگران نشده و روی استقبال آنها تاثیر منفی نگذارد. پیشتر نیز تغییرات متعددی در پیست‌ها، ماشین‌ها و موتورها اعمال شده که با وجود افزایش سطح ایمنی رانندگان، عملا بر فرایند لذت بردن تماشاگران نیز تاثیر منفی نگذاشته است. آنچه مسلم است؛ باید راهی برای موضوعات اینچنینی پیدا کرد، چون واقعیت اصلی این است که اسپا فرانکورشان همیشه یک پیست خطرناک بوده است!

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا