سلامت

نگرانی بابت تامین بودجه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری وجود ندارد

به گزارش برگزیده های ایران از سازمان نظام پرستاری، محمد میرزابیگی با تبریک دستاوردهای حاصل از تلاش جمعی و کار تخصصی تیمی گفت: به لطف خدا و عنایت ائمه اطهار(س) یا وارد موضوعی نمی‌شویم یا اگر وارد شدیم باید نتیجه آن حاصل شود.  

وی با اشاره به موضوع تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: چند نکته را درباره موضوع تعرفه‌ها عرض می‌کنم البته بعدها درباره مطالبات دیگر نیز صحبت می‌کنیم. اولاً باید تشکر خاص و ویژه‌ای از مقام عظمای ولایت داشته باشیم که هم سال گذشته و هم امسال، اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را خواستار شدند و تذکر دادند. 

میرزابیگی افزود: همچنین از رئیس جمهوری تشکر می‌کنم که فضایی ایجاد کردند تا بتوانیم با دفتر ریاست جمهوری، معاونت اجرایی و سایر اعضا جلساتی برگزار کنیم. از وزیر بهداشت نیز که همراه پرستاران هستند و جناب آقای دکتر عبادی تشکر می‌کنم که در زمینه این مطالبه همراه ما بودند؛ وقتی دو بال پرنده همراه می‌شوند پرنده به سرعت پرواز می‌کند و سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری در این مدت تکمیل‌کننده یکدیگر بودند و تیم کارشناسی بسیار دقیق و بر مبنای مصالح حرفه و حق مردم جلو رفته است. 

وی ادامه داد: در رابطه با تعرفه‌ها همواره نگران منابع بوده‌ایم اما الان خوشبختانه این نگرانی را نداریم زیرا هم برای سه ماه آخر سال (یعنی از ابتدای دی‌ماه) ۱۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای اجرای این قانون داریم البته این مبلغ فقط برای بخش دولتی است و تأمین اجتماعی و بخش خصوصی و نیروهای مسلح در جلسه‌ای که در مجلس و نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد نمایندگانی داشتند و دو صورتجلسه را امضا کردند که هر کس از منابع موجود خودش قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را اجرا کند.  

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه این ۱۲۰۰ میلیارد تومان مازاد بر منابع فعلی پرستاران است؛ گفت: برای سال آینده پنج هزار میلیارد تومان علاوه بر آنچه از قبل در نظر گرفته شده بود به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تخصیص داده می‌شود. برای ورود به فصل بودجه سال ۱۴۰۰، بحث اعتبار موردی نیست و از محل سرانه ۱۲ درصد شامل حال پرستاران می‌شود.  

وی درباره روش اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری گفت: جلسه‌ای در دبیرخانه شورای عالی بیمه داشتیم و قرار شد از اول دی‌ماه بر اساس روش کاری که تدوین کردیم در بالین، یعنی در بخش‌ها به صورت بسته خدمتی و بر اساس «کای پرستاری»، قانون اجرا شود؛ در این راستا تعداد کاهای هر بخش کاملاً تعریف شده است و تعرفه در داخل بخش‌ها به صورت بسته‌های خدمتی در نظر گرفته شده است.  

میرزابیگی ادامه داد: تعرفه گذاری پرستاری در درمانگاه‌ها به صورت خدمات موردی و پروسیجرمحور و در بخش هوم کر (خدمات پرستاری در منزل) به صورت موردی خواهد بود و اگر پنج مورد خدمات پرستاری در مراکز هوم کر برای بیماری مزمن نیز داده شود، تعرفه آنها نیز به صورت بسته‌های خدمتی خواهد بود و اعتبارات آن توزیع می‌شود.  

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اعلام کرد: از اول دی‌ماه در تهران در دبیرخانه شورای عالی بیمه، کارگروهی با مشارکت نظام پرستاری، معاونت پرستاری، معاونت توسعه و درمان و نماینده سازمان برنامه و بودجه تشکیل می‌شود و کارگروه‌های دیگری بر اساس دستورالعمل‌هایی که ابلاغ می‌شود توسط اعضای هیئت مدیره سازمان نظام پرستاری در شهرستان‌ها تشکیل می‌شود و زیر نظر این کارگروه‌ها، روش‌های اجرایی تدوین شده، اعلام و اجرا می‌شود.

وی گفت: همزمان با اجرا، اشکالات مشخص می‌شود و حداقل دو ماه و حداکثر یکسال فرصت داریم که نواقص اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را منعکس کنیم تا برطرف شود و به جایی برسد که همه صاحب‌نظران نظرات خود را درباره این طرح بدهند و دبیرخانه این مسائل را لحاظ کند و وقتی اقناع سازی انجام گرفت، موارد آن اصلاح شود.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا