اخبار ورزشی

نیم فصل لیگ فوتسال چگونه گذشت؟/ از سالن های غیر استاندارد تا کیفیت پایین قضاوت ها

حمیدرضا حق شناس- به گزارش خبرنگار ورزشی برگزیده های ایران، بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتسال به دلیل حضور تیم ملی در جام جهانی زودتر از موعد و انتظار باشگاه‌ها با حضور چهارده تیم از ۱۴ مرداد آغاز شد.

 لیگ برتر امسال هم مثل  سال‌های گذشته با حواشی و اتفاقات زیادی روبرو بود. از وضعیت اقتصادی و نامناسب باشگاه‌ها گرفته تا سالن‌های بی‌‌‌‌کیفیت، غیراستاندارد از جمله موارد برگزاری لیگ فوتسال است.  موضوع  مهمتری که امسال نسبت به سال‌های گذشته مورد اعتراض شدید باشگاه ها قرار گرفته بی برنامه‌‌گی، ضعف شدید داوری و استفاده از داوران جوان بی‌‌‌تجربه، ناهماهنگی سازمان لیگ و کمیته داوران در نیم فصل اول بود.

کمیته داوران از ابتدای شروع لیگ برنامه‌‌‌ای برای تست مجدد بدنی داوران فوتسال نداشته و با کنار گذاشتن داوران باتجربه در مرحله اول تست به دلیل شرایط بدنی نامناسب و سپردن قضاوت به داوران جوان در نیم فصل اول مسابقات لیگ برتر، باعث شد تا تیم ها از شرایط داوری ها راضی نباشند.

مرتضایی سرمربی فرش آرا مشهد در مصاحبه‌‌ای در مورد داوری فوتسال اظهار داشت: شکل داوری در ایران با دنیا تفاوت دارد. وقتی داوری در جام جهانی و دیگر تیم‌های آسیایی را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که این تفاوت بسیار زیاد است. مشکل اصلی ما مدیریت در داوری است که با این اتفاق به تیم‌‌های زیادی اجحاف می‌شود. به طور مثال ۱۲ دقیقه به بازی باقی مانده و در هشت دقیقه ابتدایی تیم حریف ۵ خطا شده است اما ناگهان می‌بینیم داور بازی قصد دارد بازی را مدیریت کند. داور در این لحظه خطاهای صددرصد را روی تیم ما نمی‌گیرد و خطاهای ۲۰ درصد را برای حریف سوت می زند.

مسعود محمدی ملی پوش فوتسال سن ایچ ساوه  هم در مورد ضعف داوری اظهار داشت : وقتی داور در یک بازی ۱۰ کارت زرد می‌دهد این نشان  دهنده این است که بازی از دست داور درآمده و تمرکز داوران نسبت به سال گذشته کمتر شده است. داوران با تجربه لیگ بسیار خوب سوت می‌زنند، اما داوران جوان‌تر باید تمرکز بیشتری داشته باشند.

 بی شک اصلی ترین مشکل باشگاه‌ها در نیم فصل اول عملکرد ضعیف داروی  بوده و به نظر می‌رسد داوری امسال لیگ برتر نسبت به سال ‌های گذشته افت شدیدی داشته و کمیته داوران باید به این موضوع ورود و پاسخ  مناسب را بدهد. اگر می‌خواهیم بازیکنان ملی‌پوش در بازی‌های آسیایی و جهانی با مشکل روبرو نشوند، باید سطح داوری لیگ برتر بالاتر رود و از این وضعیت خارج شود وگرنه به مشکلات بازی‌های تیم ملی در جام جهانی لیتوانی برخورد می کنیم.

در ۱۳ هفته‌ای که گذشت، دو دیدار به تعویق افتاد؛ راگا شهرری با چیپس کامل مشهد و حفاری با تیم فولاد زرند ایرانیان در هفته ششم لیگ برتر، اما سایر مسابقات به طور کامل برگزار شدند که سازمان لیگ زمان برگزاری این دو دیدار معوقه را هم اعلام کرده است.

آخرین هفته از مرحله نیم فصل اول لیگ برتر روز جمعه به پایان رسید که در مهمترین بازی گیتی پسند اصفهان صدرنشین لیگ با ۱۱ گل چیپس مشهد را شکست داد تا همچنان به عنوان یک مدعی باقی بماند و صدر جدول را حفظ کند.

البته امسال پس از گذشت ۴ هفته از برگزاری مسابقات به دلیل حضور تیم ملی در مسابقات جام جهانی لیتوانی تعطیل شد و بعد از یک ماه مجددا از سر گرفته شد و تاکنون ادامه یافته که مجددا در نیم فصل به دلیل حضور تیم ملی فوتسال جهت دو دیدار دوستانه با تیم ملی ایتالیا در تاریخ های ۲۹ و ۳۰ آذر تعطیل شده است.

 در آماری جالب در لیگ امسال تیم گیتی‌پسند صدرنشین جدول، با ۷۱ گل‌زده بهترین خط حمله و تیم مس سونگون در رده دوم، با ۱۶ گل خورده بهترین خط دفاع نیم فصل اول لیگ برتر فوتسال کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

بدترین خط حمله لیگ نیز با ۱۸ گل‌زده در اختیار ۳ تیمِ قعر جدولی است. شهروند ساری با ۸ امتیاز در رتبه سیزدهم، چیپس کامل مشهد با ۱۴ امتیاز در رده‌ نهم جدول رده‌بندی قرار دارد که با ۵۴ گل‌خورده بدترین خط دفاع نیم فصل را به خود اختصاص داده است.

‌تنها تیمی‌هایی که در نیم فصل اول هیچ تساوی به ثبت نرسانده‌اند؛ سن‌ایچ ساوه، راگا و حفاری هستند. سن‌ایچ هم‌اکنون با ۲۷ امتیاز در رده‌ سوم و راگا و حفاری به ترتیب با ۱۲ و ۶ امتیاز در رتبه‌های ۱۲ و ۱۴ جدول رده‌بندی قرار دارند.

‌در رده‌بندی بهترین گلزنان نیم فصل اول مسابقات لیگ، سعید احمدعباسی از گیتی‌پسند با ۲۷ گل، علی مروتی با ۱۷ گل از سن‌ایچ ساوه و مهدی جاوید با ۱۳ گل زده در کراپ الوند، به ترتیب اول تا سوم هستند.

راگا تهران در این فصل با انبوهی از اتفاقات جدید روبرو  شد که در مهمترین آن کاظم صادقی که همیشه به عنوان یک مربی گلر دیده می‌شد به یکباره سرمربی این تیم معرفی شد اما دوام نیاورد و در ادامه از سمت خود کناره‌گیری کرد. البته راگا تنها تیمی نبود که روی نیمکت دست‌خوش تغییرات شد؛ زندی بتن کلاردشت نیز پس از برکناری مجید رئیسی، رضا لک را به عنوان سرمربی خود انتخاب کرد.

‌ در ادامه نیم فصل اول مدیران باشگاه شهروند ساری در روزهای گذشته اعلام کردند که قصد دارند از شرکت در ادامه دیدارهای لیگ برتر فوتسال کناره‌گیری کنند و دلیل این تصمیم خود را، مشکلات مالی باشگاه و بی‌توجهی مدیران استانی به شهروند عنوان کردند.

تیم‌هایی مانند مس سونگون، گیتی‌پسند، کراپ الوند، زندی بتن کلاردشت و راگا شهرری با تکیه بر جوانان مستعدی که داشته‌اند نتایج مناسبی بدست آوردند.

از بازیکنان آینده‌دار در مسابقات نیم فصل اول می‌توان به بازیکنانی همچون مسعود یوسفی و مهدی مهدی‌خانی در گیتی‌پسند، مهدی اسدشیر و مرتضی فرزانیان در راگا، مهدی دهقان‌نژاد در زندی بتن کلاردشت، سالار آقاپور در مس سونگون، عرفان حسین زاده و بهروز عظیمی در مقاومت البرز و علی اکرمی و بلال اسماعیلی در شهروند ساری اشاره کرد که می‌توانند در سال‌های آتی آینده درخشانی برای خود رقم بزنند.

انتهای پیام/

 

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا