لرستان

هر آنچه از قارچ سیاه باید بدانیم/ پاسخ متخصص بیماری‌های عفونی به سوالات متداول

خبرگزاری برگزیده های ایران لرستان، کمتر از یکسال گذشته خبرهایی مبنی بر مشاهده بیماری قارچ سیاه در دنیا و در کشور ما منتشر شد، خبری  که به دلیل نبود آگاهی در مورد این بیماری موجی از نگرانی را در میان مردم ایجاد کرد.

درحالی که طبق اظهار نظر متخصصان  امر قارچ سیاه همواره با بشر همراه بوده، اما بسیاری از مردم تصورشان این بود که قارچ سیاه روی دیگری از کووید نوزده است که کشنده است، خبری که موجب هراس در بین جامعه شد.

در لرستان نیز مواردی از ابتلا به قارچ سیاه مشاهده شد، به منظور اطلاع و آگاهی از بیماری قارچ سیاه با متخص بیماری‌های عفونی و آلرژی و رییس شبکه بهداشت خرم‌آباد گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

 

قارچ سیاه در سیستم ایمنی ضعیف خود را نشان می‌دهد

عباس آزادی با اشاره به اینکه موکورمایکوزیس یا قارچ سیاه تقریبا در تمام محیط اطراف ما وجود دارد، می‌گوید: قارچ سیاه در باغ‌ها، نخاله‌های ساختمانی در میوه‌های در حال فساد وجود دارد، هنگامی که  تخم آن وارد بدن انسان می‌شود سیستم ایمنی ما به قدری قدرتمند است که به سرعت آن را پاک سازی و حذف می‌کند.

وی بیان می‌کند: اما هنگامی که سیستم ایمنی به هر دلیلی ضعیف می‌شود باعث بروز بیماری قارچ سیاه می‌شود.

رییس شبکه بهداشت خرم‌آباد می‌گوید: افرادی که دارای دیابت طول کشنده و شدید هستند، افراد مبتلا به تالاسمی که قرص دفروکسامین مصرف می‌کنند همچنین افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن مانند کورتون با دوز بالا مصرف می‌کنند احتمال بروز قارچ سیاه در آنها بیشتر است.

متخصص بیماری‌های عفونی و آلرژی اضافه می‌کند: اینکه چگونه  در حال حاضر مواردی از قارچ سیاه مشاهده شده است، بخاطر استفاده بدون کنترل و بیش از حد کورتون است که سبب سرکوب سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 

مردم نگران نباشند

آزادی در خصوص نگرانی مردم نسبت به بیماری قارچ سیاه توضیح می‌دهد: مردم نگران نباشند زیرا شیوع بسیار کم است و در افراد دارای ایمنی سالم به هیچ وجه اتفاق نمی‌افتد.

وی با اشاره به اینکه  از حدود یکصد هزار بیمار کرونایی در لرستان تنها ده مورد قارچ سیاه مشاهده شده است، عنوان می‌کند: یعنی یک دهم درصد از افرادی که مبتلا به کرونا شده‌اند قارچ سیاه در آنها مشاده شده است که رقم اندکی است، بنابراین نمی‌توان از قارچ سیاه به عنوان مشکل بهداشتی حاد نام برد.

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی و آلرژی می‌گوید:‌ پنج تن از مبتلایان به بیماری قارچ سیاه در استان فوت کرده‌اند.

علائم بالینی بیماری قارچ سیاه

آزادی در مورد علایم بالینی بیماری قارچ سیاه می‌گوید: علائم بالینی معمولا به صورت علایم سینوزیت است، زیرا تخم آن  در سینوس‌ها  شروع به تکثیر و تبدیل به رشته‌های قارچی می‌شود و از طریق عروق‌های خونی شروع به تهاجم می‌کند.

رییس شبکه بهداشت خرم‌آباد با اشاره به اینکه بیماری قارچ سیاه ابتدا چشم و سپس مغز را در برمی‌گیرد و ترشح خونابه‌ی از بینی همچنین اختلال حرکات چشم از علائم بیماری است، می‌گوید: زمان تهاجم عضلات چشم درگیر و  فرد نمی‌تواند چشم را تکان دهد علت آن هم درگیری عروق خونی  است که ممکن است منجر به بروز ضایعات به صورت کبودی دراطراف یا ناحیه چشم شود.

وی بیان می‌کند: پس از چشم قارچ به سمت مغز تهاجم می‌آورد و سبب ایجاد اختلال هوشیاری، کما و نهایت مرگ می‌شود.

متخصص بیماری‌های عفونی و آلرژی در پاسخ به چگونگی تشخیص بیماری قارچ سیاه توضیح می‌دهد: تشخیص شک بالینی پزشک در این مورد مهم است، سابقه ریز فاکتورها همچنین معاینه، اندوسکوپی و سی تی اسکن سینوس و ناحیه چشم نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است زیرا در نهایت رشته‌های قارچی را نشان می‌دهد.

وی می‌گوید: بیمارستان عشایر خرم‌آباد تنها مرکز تشخیص و مراجعه افرادی است که در استان مبتلا به قارچ سیاه شده‌اند. 

 

تاکید بر درمان در مراحل اولیه/ قارچ سیاه مسری نیست

آزادی اما درخصوص درمان بیماری قارچ سیاه می‌گوید: اگر فرد مبتلا در مراحل اولیه به پزشک مراجعه کند، برداشتن بافت‌هایی که توسط قارچ مورد تهاجم قرار گرفته پس از بستری فرد در آی سی یو و استفاده از داروهای ضد قارچی  احتمال زنده ماندن زیاد است، اما اگر تهاجم به مغز رسیده باشد معمولا احتمال مرگ و میر بالا است.

رییس شبکه بهداشت خرم‌آباد عنوان می‌کند: داروهای ضد قارچ سیاه مانند آمفوتریسین و پوزاکونازول در استان وجود دارد، این داروها تحت پوشش بیمه‌ی قرار دارند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و آلرژی در پاسخ به نگرانی مردم از مسری بودن قارچ سیاه نیز می‌گوید: ببینید این بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود، اما جزئ قارچ‌هایی است که در محیط همواره وجود دارد و بدن ما در حال تماس است،  کرونا از قبل نبوده اما قارچ همیشه همواره وجود داشته است.

آزادی تاکید می‌کند: کسانی که مبتلا به دیابت به ویژه دیابت طول کشنده هستند درصورت مشاهده هر گونه علائم سینوزیت یا ترشح خونابه‌ای در بینی به سرعت به پزشک مراجعه کنند، همچنین همکاران پزشک نیز برای درمان کووید ۱۹ از داروی کورتون تحت کنترل کوتاه مدت و در مواقع ضروری استفاده کنند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا