لرستان

هشدار آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان/رصد و پایش مناطق آبی و تالابی در لرستان برقرار است

نبی‌الله قائدرحمتی معاون اداره کل محیط زیست لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران از خرم‌آباد اظهار کرد: با توجه به قرار داشتن مناطق مختلف لرستان در مسیر مهاجرت پرندگان به ویژه منابع آبی شامل تالاب‌ها، سدها و رودخانه‌های استان و هشدار وزارت کشاورزی هلند درباره شیوع آنفلوآنزای پرندگان از نوع H5 و امکان سرایت آن از طریق پرندگان مهاجر به داخل استان، پایش، رصد و کنترل مداوم مناطق تالابی و آبی استان در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار گرفته است. 

وی بیان کرد: در همین خصوص گشت‌های مشترک با دامپزشکی در سطح تمامی شهرستان‌ها و مناطق تحت مدیریت با اولویت مناطق تالابی به صورت مستمر فعال شده‌اند.

قائدرحمتی به برگزاری دوره آموزشی طاعون نشخوارکنندگان و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شرق و غرب استان جهت محیط بانان و کارشناسان استان اشاره کرد و گفت: در این دوره حدود ۱۲۰ شرکت کننده با همکاری آموزش اداره کل و دامپزشکی آموزش داده شدند. 

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آنفلوآنزای پرندگان نوع H5 از انواع بسیار مسری این بیماری است به منظور جلوگیری از هر گونه شیوع احتمالی تمامی مرغداری‌ها و پرورش دهندگان مرغ و ماکیان در سطح استان هشدار داده می‌شود تا احتیاط و مراقبت لازم در خصوص ارتباط پرندگان وحشی با مزارع خود را به عمل آورند. 

وی ادامه داد: مزارع پرورش مرغ و ماکیان و انواع پرندگان باید حیوانات خود را در فضای بسته و سر پوشیده نگه‌داری و از هر گونه ارتباط آنان با پرندگان وحشی جلوگیری کنند. 

قائدرحمتی ادامه داد: همچنین با توجه به سرایت سریع بیماری، از انتقال مواد غذایی و تمامی وسایلی که در معرض تماس پرندگان وحشی بوده به داخل فضای نگهداری پرندگان اهلی و ماکیان خودداری کنند. 

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: از همه شهروندان انتظار داریم در صورت مشاهده لاشه پرندگان ضمن خودداری از تماس با آنان موضوع را به ادارات محیط زیست و دامپزشکی شهرستان و یا با شماره تلفن ۱۵۴۰ گزارش کنند.

انتهای پیام/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا