Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
هشدار امام جمعه درباره قاچاق سنگ طلا در منطقه ورزقان/ برآورد 400 هزار تن سنگ طلا در معدن آسترگان - خبرگزاری برگزیده های ایران
آذربایجان شرقی

هشدار امام جمعه درباره قاچاق سنگ طلا در منطقه ورزقان/ برآورد ۴۰۰ هزار تن سنگ طلا در معدن آسترگان

به گزارش برگزیده های ایران از ورزقان، حجت‌الاسلام مهدی پورمحمد، درباره مشکلات معدن طلای ورزقان، اظهار داشت: معدن طلای اندریان که به معدن طلای آسترگان معروف است، بر اساس برآوردها دارای ۴۰۰ هزار تن سنگ طلا بوده که ارزش بالایی دارد؛ از این رو با شرکت روسی قرارداد بسته شده که کار استخراج را از این معدن انجام دهد اما متاسفانه در این منطقه برخی مشکلاتی وجود دارد که مانع از تحقق آن می‌شود.

وی افزود: مشکلات زیست محیطی از جمله این معضلات است چرا که در استحصال از این معدن از سیانور استفاده می‌کنند که برای مردم و حتی حیوانات مشکلاتی به وجود آورده است.

امام جمعه ورزقان به پیگیری وزارت صمت و سازمان محیط زیست در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: انتظار نداریم این مشکلات به صفر برسد؛ اما حداقل می‌توانند این مشکل زیست محیطی را به حداقل برسانند. پیگیری مسئولان و کاستن از این آسیب، باعث ورود خسارات کمتر به مردم منطقه خواهد شد.

حجت‌الاسلام پورمحمد، دومین مشکل به وجود آمده به واسطه این معدن را مشکلات ناشی از استخراج برشمرد و توضیح داد: این معدن طلا به نام مردم منطقه است؛ اگرچه یک منبع ملی و کشوری به شمار می‌آید اما باید مردم بومی از این معدن بیشتر استفاده کنند.

وی با ابراز تاسف از این‌که مردم این منطقه هیچ سودی از وجود این معدن و استخراج آن نمی‌برند، افزود: اکنون بسیاری از جاده‌های منطقه خاکی هستند و رسیدگی چندانی به آن‌ها نمی‌شود؛ از سوی دیگر قاچاق کالاها هم وجود دارد و این قاچاق به واسطه نفوذ در خود شرکت انجام می‌شود.

امام جمعه ورزقان با توضیح درباره نوع استخراج و استفاده از دینامیت و خسارات جانی و مالی به افراد، تصریح کرد: هفته گذشته در شهر ورزقان نیروی انتظامی ۲۰ تن سنگ طلا را توقیف کرد؛ حال این ۲۰ تن سنگ طلای قاچاق چطور از معدن خارج و به شهر ورزقان رسیده است؟ این گوشه‌ای از قاچاق سنگ طلا است که به ورزقان آمده است.

حجت‌الاسلام پورمحمد از بی صاحب رها شدن این سرمایه ملی انتقاد کرد و گفت: بنده که در دفتر نمازجمعه خدمت می‌کنم از این وقایع خبر دارم، اما مسولان امر از این وقایع خبر ندارند؟

وی با اشاره به ارائه آماری از این معدن که پیشتر منتشر شده است، افزود: در سال ۹۸ حدود ۱۴ هزار تن سنگ استخراج شده است؛ سال ۹۹، بالغ بر ۴۵۰۰ تن، در پنج ماهه اول سال ۱۴۰۰ که هنوز اعتراض نکرده بودیم حدود ۶۵۰۰ تن سنگ طلا استخراج کرده‌اند و حداقل برابر همین هم قاچاق شده است؛ بیش از آمار استخراج شده، این معدن به صورت قاچاق از منطقه خارج شده است.

امام جمعه ورزقان، نابسامانی در خارج کردن سنگ‌های طلا از منطقه را مورد انتقاد جدی قرار داد و ابراز کرد: خانه هر روستایی اندریان حدود ده‌ها تن سنگ طلا وجود دارد؛ اما متاسفانه منبع ملی و بیت‌المالی که برای همه مردم کشور است رها شده‌اند و مردم بومی و محلی هم از آن استفاده نمی‌کنند و در اختیار قاچاقچیان قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام پورمحمد به بی‌توجهی تمام مسئولان به این امر اشاره کرد و گفت: این موضوع را به هر کس که اطلاع داده‌ایم بله گفته است اما کاری انجام نداده است؛ از شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تقاضا داریم تا این مطالب اطلاع‌رسانی شود و راهکاری برای مقابله با این وضعیت ارائه کنند.

گزارش فارس حاکی است، برداشت غیرمجاز سنگ طلا از معدن «اندریان و آستارگان» و مناطق همجوار در شهرستان ورزقان آذربایجان شرقی به معضل سال های اخیر منطقه، تبدیل و اختلاف نظر در اجرای ماده ۱۹ قانون معادن، تداوم این معضل را موجب شده است.

مطابق تصریح ماده ۱۹ قانون معادن، تبصره های یک و ۲ این قانون، هرکس بدون اخذ پروانه اکتشاف یا بهره‌برداری یا اجازه برداشت اقدام به حفاری های اکتشافی، استخراج، برداشت و بهره‌برداری مواد معدنی کند، متصرف در اموال عمومی و دولتی محسوب می‌شود و با او برابر قوانین و مقررات مربوط رفتار می شود؛ در این موارد باید ماموران بلافاصله از این‌گونه عملیات جلوگیری و متهم یا متهمان را برای صدور حکم به مراجع قضایی معرفی کنند.  

بر اساس قانون، هر گونه تعدی، دخل و تصرف و برداشت های غیرمجاز از منابع معدنی غیرقانونی و غیرشرعی است، اما  بر اساس گفته منابع محلی و مسوولان ذیربط، استخراج کنندگان غیرمجاز و چپاولگران، خارج از قانون اقدام به برداشت از معدن طلای «اندریان» در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در حوزه استحفاظی شهرستان ورزقان می کنند. 

معدن طلای مناقشه برانگیز «اندریان» در محدوده ۱۲۰ هکتاری منطقه کوهستانی و صعب العبور، مشرف به روستاهای «اندریان»، «آستارگان»، «میوه رود»، «قینر»، «گونه گوره»، «حاجیلار»، «طرزم» و «گل آخور» در محدوده جنگل های ارسباران دیزمار در فاصله ۸۰ کیلومتری از مرکز ورزقان، و ۳۵ کیلومتری از بخش خاروانا واقع شده است.

فعالیت‌های اکتشافی در محدوده معدن طلای اندریان از سال ۱۳۷۲ توسط شرکت منطقه‌ای معادن آذربایجان آغاز شد و اکنون نیز شرکت معدنی «زرین داغ آسترگان» با همکاری و سرمایه گذاری «شرکت پروژه زمین شناسی معدنی» از کشور گرجستان با هدف استخراج سالیانه ۱۴۰۰ هزار تن کانسنگ طلا و تولید طلا به روش «هیپ لیچ» در این معدن فعالیت می‌کنند.

ظاهرا ماجرا پیچیده تر از آن است که به کشف چند محموله چند تنی سنگ طلا محدود شود. به هر حال صحبت از طلا است . گرانبهاترین فلز دنیا که پشتوانه اقتصاد هر کشور است.
قاچاق سنگ طلا از معادن ایران تنها به آذربایجان شرقی محدود نمی شود و در استانهای مختلف به ویژه همین نزدیکی در آذربایجان غربی و معدن طلای زرشوران نیز گزارش می شود.
بر اساس آمار وزارت صمت ، هم اکنون ۱۵ معدن فعال طلا در ایران وجود دارد. با توجه به اینکه اکتشافات طلا در بیشتر استان‌های کشور ازجمله کردستان، کرمان، خراسان رضوی ، خراسان جنوبی، اصفهان، یزد، مرکزی، قم ، همدان و سیستان و بلوچستان نیز درحال اجراست و تاکنون بیش از ۵۰ ناحیه و منطقه معدنی طلا شناسایی و گزارش شده است.
ضرورت مقابله با برداشتهای غیرقانونی آن هم از نوع سازمان یافته روز به روز بیشتر می شود.
سنگهای طلا ثروت این ملت است و چنین سرمایه ای باید به صورت قانونی حاصل شود و اقتصاد و معیشت مردم را تامین کند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا