اجتماعی

هشدار درباره افزایش مضاعف مسافران مترو/جلسه آیت‌الله رئیسی با نمایندگان تهران/ بودجه حمل و نقل عمومی افزایش می‌یابد؟,

برگزیده های ایران، گروه شهری:جلسه هفتادم شورای عالی ترافیک شهر تهران اواخر هفته گذشته با حضور اعضای این شورا جهت تصمیم‌گیری در مورد ساعات اجرای طرح ترافیک برگزار شد.سید مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره تصمیمات اینجلسه اعلام کرد: بررسی ها نشان داد که یکی از این عوامل موثر بر  شرایط سنگین ترافیک بی اثر شدن محدودیت های تردد اعمال شده در طرح ترافیک بود زیرا اجرای طرح ترافیک از ساعت ۶:۳۰ صبح به ساعت ۸:۳۰ صبح و از ۱۸ به ۱۶ تعییر کرده بود. لذا  جمع بندی بر این شد که این ساعات تعییر کند. در گام اول از تاریخ ۱۰ آبان ماه ساعات صبحگاهی طرح ترافیک از ساعت ۸:۳۰ به ۷:۳۰ صبح و ساعت عصر گاهی از ۱۶ به ۱۷ تغییر خواهد کرد.همچنین قرار شد در گام بعدی از روز بازگشایی مراکز آموزشی بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا بلافاصله در همان روز محدودیت از ۷:۳۰ به ساعت ۶:۳۰ صبح و از ۱۷ به ۱۸ تغییر خواهد کرد.

این تصمیم گلایه بسیاری از شهروندان را به همراه داشته چرا که کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی سبب می‌شود از ۱۰ آبان آمار مسافران مترو و اتوبوس به شدت افزایش یابد این در حالی است که کرونا هنوز کامل مهار نشده و روزانه هنوز در پایتخت حدود ۵۰ نفر به دلیل ابتلا به ویروس منحوس کووید ۱۰ جان خود را از دست می‌دهند.

انتخابات شورای ششم شهر و روستا ۲۸ خرداد سال جاری برگزار شد. این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت ۲۱ نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششمی‌ها در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت.

اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و  ۱۱ شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد و مدیریت شهری جدید شامل شهرداری و شورا برنامه‌های خود را مدتی است که شروع کرده‌اند.

درباره موضوعات مختلف در شهر تهران از جمله مشکل کمبود حمل و نقل عمومی همزمان با افزایش ساعات طرح ترافیک طی دو روز آینده، جلسه رئیس‌جمهور با نمایندگان تهران در زمینه رفع مشکلات شهر، بودجه حمل و نقل عمومی، فرونشست و زلزله در پایتخت، موضوع حقوق کارکنان شهرداری، انتصابات،  سرانجام تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و حقوق اعضای شورای شهر با ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

از دو روز آینده بار مسافران حمل و نقل عمومی مضاعف خواهد شد/شهرداری امکان توسعه حمل و نقل عمومی را به تنهایی ندارد 

بر اساس اعلام شورای عالی ترافیک از ۱۰ آبان ساعت طرح ترافیک افزایش می‌یابد ولی هنوز خبری از افزایش واگن‌های مترو یا تعداد اتوبوس‌های جدید تا دو روز آینده نیست این موضوع گلایه بسیاری از شهروندان را به همراه داشته و پیش‌بینی می‌شود که بار مسافران حمل و نقل عمومی به شدت افزایش یابد، نظر شما در این زمینه چیست و شورا چقدر پیگیر رفع مشکل شهروندان در این راستا است؟

بله، بارها بنده هم اعلام کرده‌ام که در صورت کاهش آمار کرونا و لغو محدودیت‌های تردد آمار مسافران حمل و نقل عمومی افزایش‌ یابد که بازگشایی مدارس هم اگر شاهد باشیم قطعاً تعداد مسافران مترو و اتوبوس چندین برابر خواهد شد قطعاً با تصمیم گرفته شده از دو روز آینده بار مسافران حمل و نقل عمومی مضاعف خواهد شد و دوستان شهرداری باید به صورت جدی‌تر به این حوزه توجه کنند و وقت بیشتری برای تحقق توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص دهند.

مدیریت شهری قول داده که به زودی تعداد زیادی اتوبوس نو و ۵۰۰ اتوبوس که به خاطر تعمیرات از چرخه حمل و نقل خارج شده بود با اورهال شدن مجدد به این ناوگان بازگردد برای واگن‌های مترو  هم نیاز به اقدام عاجلی داریم نباید این نکته را فراموش کنیم قطعا شهرداری امکان توسعه حمل و نقل عمومی را به تنهایی ندارد و در درازمدت با کمک دولت باید این موضوع هر چه جامع‌تر محقق شود.

رئیس‌جمهور اهتمام ویژه‌ای به رفع مشکلات مردم دارد/جلسه آیت‌الله رئیسی با نمایندگان شهر تهران

اخیراً آیت‌الله رئیسی دیداری با نمایندگان شهر تهران داشته است آیا مسأله حمل و نقل عمومی در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است؟

بله، در این جلسه آیت‌الله رئیسی اعلام کرده که حاضر هستم در جلسات مربوط به مشکلات شهر تهران شخصا شرکت کنم و این مسأله بسیار حائز اهمیتی است و نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور اهتمام ویژه‌ای به رفع مشکلات مردم دارد ولی به هر حال شهرداری در کوتاه‌مدت نمی‌تواند گام‌های بلندی بردارد ولی با همراهی دولت قطعا قدم‌های اساسی و بزرگی می‌توان در این راستا برداشت.

مسافر همیشگی مترو و اتوبوس بوده‌ام/مشکلات مردم را کاملا درک می‌کنم

آیا شما مسافر حمل و نقل عمومی هستید و چقدر از این ناوگان برای تردد خود در سطح شهر استفاده کرده‌اید؟

من طی ۴ سال گذشته اکثر ترددهایم در سطح شهر با مترو و اتوبوس انجام داده‌ام حتی در ایام کرونا هم علیرغم اینکه بیماری زمینه‌ای داشتم عمل جراحی کرده بودم از مترو و اتوبوس استفاده کردم البته رعایت پروتکل‌ها مدنظر من بود.بنابراین با تمام وجودم درک می‌کنم وقتی که شهروندان از کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی گلایه دارند یعنی چه، شهروندان بسیاری از مواقع به صورت کتابی در مترو و اتوبوس قرار دارند. ما در شورا تلاش می‌کنیم همه گام‌هایی که لازم است جهت همکاری با شهرداری برداریم تا حمل و نقل عمومی هر چه زودتر توسعه یابد را انجام می‌دهیم و دوایی برای درد کمبود حمل و نقل عمومی پیدا کنیم.

شورای شهر عامل نظارت است نه عامل اجرا

شما از توسعه حمل و نقل عمومی برای دوا برای درد این ناوگان یاد کردید شورا چه اقدام اساسی برای رفع این مشکل انجام داده است؟

شورای شهر عامل نظارت است نه عامل اجرا، ما تذکرات‌مان را به مدیران شهری و شهردار اعلام می‌کنیم و حرف‌هایمان را در صحن یا جلسات مطرح می‌کنیم هفته گذشته سیدمجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار به صحن شورا آمد و در مورد ایجاد خطوط جدید مترو مانند خط ۸،، ۹، ۱۰ و ۱۱ سخن گفت ما همانجا مطرح کردیم که مردم اکنون درگیر ترافیک هستند و چرا باید در مورد مسائلی که مربوط به ۲۰ تا ۵۰ سال آینده است صحبت شود. دوستان در شهرداری باید فکری به حال حمل و نقل عمومی کنند و ما هم آمادگی کامل داریم در شورا هر کمکی برایمان مقدور بود انجام دهیم.

بودجه ۱۴۰۰ حمل و نقل عمومی ۱۶ هزار میلیارد تومان برای تهران بود ولی کامل محقق نشد/افزایش بودجه باید کف زمین بنشیند نه فقط روی کاغذ

آیا شورای شهر برنامه‌ای برای افزایش بودجه حمل و نقل عمومی دارد؟

ببینید بودجه ۱۴۰۰ حمل و نقل عمومی ۱۶ هزار میلیارد تومان برای تهران بود ولی محقق نشد فرض کنید ما این بودجه را بیشتر کنیم ولی به هر حال روی کاغذ اتفاقی نمی‌افتد باید این بودجه کف زمین بنشیند و تبدیل به واگن مترو و اتوبوس شود. بیشترین سهم از بودجه ۱۴۰۰ مربوط به حمل و نقل عمومی بوده است ولی چند درصد آن تا کنون محقق شده است؟! بر اساس آنچه به ما گزارش شده برای ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت مترو ۲۰ میلیارد تومان باید سپرده به عنوان وثیقه گذاشته شود تا از این طریق این ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق آزاد شود ولی این موضوع هنوز محقق نشده است. بنابراین صرف افزایش بودجه به تنهایی راهکار رفع مشکل حمل و نقل عمومی نیست.

آخرین آمارها از بهشت زهرا در مورد فوتی های کرونا 

آخرین آمارها از بهشت زهرا در مورد فوتی های کرونا چگونه است؟

روند نسبت به هفته‌های گذشته نزولی بوده و بر اساس آمار ثبت شده از سازمان بهشت زهرا (س) فقط در روزهای نخست آبان سال جاری روزانه میانگین ۵۶ نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. سرعت واکسیناسیون با همکاری شهرداری و ایاد زیرساخت‌ها به خوبی پیش رفت و گام‌های موثری برای مهار کرونا برداشته شده است

مشکل پرداخت حقوق‌ پرسنل و کارکنان شهرداری تهران را نداریم/اولویت تحقق اعتبارات و بودجه بعد از پرداخت حقوق حمل و نقل عمومی باشد

برخی از پرسنل و کارکنان شهرداری تهران نگرانی‌هایی در مورد پرداخت حقوق‌شان طی ماه‌های آتی داشتند نظر شما در این زمینه چیست؟

مشکل پرداخت حقوق نه اکنون بلکه در هیچ دوره‌ای وجود نداشته البته همیشه نگرانی‌ها بوده ولی پرداخت‌ها انجام گرفته برای ماه‌های آینده مشکلی نیست برای پرداخت حقوق ولی در زمینه تأمین اعتبارات برای فعالیت‌های عمرانی و مأموریتی باید مدیریت شهری تصمیمات دقیق بگیرد و در اولویت تحقق این اعتبارات حمل و نقل عمومی باشد.چرا که این پول و اعتبار جای دیگر غیر از اتوبوس، تاکسی و مترو خرج شود جفا در حق مردم است. حمل و نقل عمومی، ترافیک و آلودگی هوا سه زنجیره متصل به هم هستند و توجه به هر یک از این موضوعات در دیگری نیز تأثیرگذار است و ما در شورا این سه اصل و سه زنجیره را مدنظر قرار داده‌ایم.

انتصابات دیگری قطعا در شهرداری در پیش است/دعوت برای حضور اعضای کانون ارزیابی انتصابات در صحن شورا 

از انتصابات جدید در شهرداری چه خبر؟

انتصابات دیگری قطعا در شهرداری در پیش است قرار بود  علیرضا زاکانی شهردار جدید مسؤول کانون ارزیابی انتصابات را به صحن شورا دعوت کند ولی هنوز فرصت نشده است.

آیا اعضای کانون ارزیابی انتصابات در صحن شورا حضور می‌یابند؟

ما همین درخواست را در شورا از شهردار تهران داشته‌ایم در دستور کار صحن فردای شورا نیست ولی احتمال دارد که در جلسات بعدی دوستان حضور یابند.

ضرورت ایجاد کارگروه ویژه برای مقابله با فرونشست در تهران 

مسأله فرونشست طی هفته‌های اخیر توسط بسیاری از کارشناسان در تهران و بسیاری از شهرهای دیگر هشدار داده شده است آیا شورای شهر ورود جدی به این قضیه خواهد داشت؟

ببینید فرونشست مشکل طولانی و تاریخی تهران است  که خشکسالی، عدم بارندگی و مسائل این چنینی خطر این موضوع را بیشتر کرده است. البته بیشترین مصداق‌ها در مورد فرونشست در اطراف تهران است. لذا به نظر من باید کارگروه ویژه با مسؤولیت معاونت فنی و عمرانی و خدمات شهری شهرداری و کمیسیون‌های مربوطه در شورای شهر تهران همچنین سازمان آب و فاضلاب و سازمان محیط زیست تشکیل شود فقط شهرداری متولی موضوع مقابله با فرونشست نیست. این مسأله همچون موضوع زلزله و آلودگی هوا است که جهت مقابله با آن باید دستگاه‌های مختلف همکاری داشته باشند.بنابراین باید یک کارگروه ویژه تشکیل شود تهدیدات جدی مورد بررسی قرار گیرد و تصمیم‌گیری‌ها هر چه سریع‌تر لحاظ شود که جان شهروندان، محیط زیست و شهر دچار آسیب نشود.

درخواست از زاکانی برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی شهرداری 

تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی شهرداری به کجا رسید؟

از علیرضا زاکانی شهردار تهران خواهش کرده‌ایم تکلیف نیروهای شرکتی شهرداری را که سال‌ها است در مجموعه شهرداری تلاش کرده‌اند و اکثر این افراد تحصیل کرده‌اند را مشخص کند کارکنان شرکتی می‌گویند گرفتار تبعیض و بی‌عدالتی شده‌اند به نظر ما هم این افراد درست می‌گویند در دوره‌های مختلف افراد جدیدی وارد شهرداری شده و قراردادی هستند ولی نیروهای شرکتی امنیت شغلی ندارند و نسبت به این موضوع گلایه‌مند هستند که این مسأله در بازدیدی که در منطقه ۹ داشتم بسیار نمود داشت و از معاونت برنامه‌ریزی، توسعه و نیروی انسانی هم خواسته‌ایم به این قضیه ورود جدی داشته باشد.

حداقل و حداکثر حقوق در شهرداری تهران چقدر است؟

حداقل حقوق همان حداقل حقوقی است که دولت اعلام کرده که مبلغ حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است در مورد حداکثر حقوق هم من اطلاع دقیقی ندارم و پرداخت حقوق در شهرداری به عوامل مختلفی بستگی دارد.

میزان دریافتی اعضای شورای شهر چقدر است؟

اعضای شورا حق جلسه پرداخت می‌شود و بر اساس ساعت حضورشان در صحن شورا و یک نسبتی از حقوق شهردار پرداختی برای اعضای شورا در نظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام/

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا