اجتماعی

هشدار درباره فرآورده‌های خطرناک تمجیزک و نورجیزک/ جزئیات

هشدار درباره فرآورده‌های خطرناک تمجیزک و نورجیزک/ جزئیات

زهرا جهانگرد مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو در هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها با بیان اینکه بنابر اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، بیشترین مسمومیتی که در سال‌های اخیر منجر به فوت شده، مسمومیت‌های ناشی از مواد مخدر، محرک و الکل است، با تاکید بر اینکه ناخالصی‌های موجود در انواع مواد مخدر، مانند سرب در برخی موارد از خود ماده مخدر مرگبارتر است، گفت: مشکلات خانوادگی، طلاق، بیکاری، فقر و بحران‌های روحی از عوامل مستعد کننده فرد به سوءمصرف مواد هستند و در این میان متاسفانه برخی به داروها و روش‌های غیرعلمی و مدعی ترک اعتیاد اعتماد می‌کنند.

بخش هایی از گفت و گوی جهانگرد را در ادامه می خوانید:

  • به عنوان مثال فرآورده‌های تقلبی تمجیزک و نورجیزک نه تنها سبب ترک اعتیاد نمی‌شوند بلکه در اغلب آن‌ها مواد سمی و کشنده وجود دارد. همچنین فرآورده‌های مخدر و اعتیادزای “پان پراگ” برخلاف ادعای مطرح‌شده مبنی بر خوشبوکنندگی دهان و یا ترک سیگار، سبب بروز اعتیاد می‌شوند.
  • مصرف مواد توهم‌زا مانند حشیش، اکستازی، LSD و شیشه می‌توانند سبب بروز حوادث مرگبار مانند سقوط از ارتفاع، تصادف، نزاع، ارتکاب به جنایت و خودکشی در فرد مصرف‌کننده شوند.
  • درباره اینکه قاچاقچیان برای دستیابی به سود بیشتر و برای اضافه شدن وزن مواد، به مواد مخدر مانند تریاک، فلز سرب می‌افزایند، متاسفانه این چنین اقداماتی نهایتا به مسمومیت حاد با سرب و مرگ معتادان می‌انجامد.

در عین حال باید تاکید کرد که تزریق مواد مخدر از طریق سرنگ‌های آلوده، غیر استریل و مشترک نیز با خطر بروز انواع بیماری‌های عفونی خطرناک مانند ایدز و هپاتیت همراه است.

استعمال سیگار در نوجوانان و جوانان اولین گام در جهت حرکت به‌سوی اعتیاد و سوءمصرف مواد است. خانواده ها هرگونه تغییرات رفتاری غیرعادی و ناگهانی مانند گوشه‌گیری، بی‌خوابی، بی‌حوصلگی، پرخاشگری، غیبت از محل کار و تحصیل، بی‌نظمی و ناامیدی در فرزندان خود را جدی گرفته و در پی بررسی علت آن باشند.

۲۳۳۲۳۳

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا