اجتماعی

هشدار نارنجی هواشناسی به این استان‌ها؛ مراقب سیلاب باشید

هشدار نارنجی هواشناسی به این استان‌ها؛ مراقب سیلاب باشید

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی، بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت از یکشنبه تا سه‌شنبه (۲۶ تا ۲۸ شهریور) خبر داد.

این شرایط جوی روز یکشنبه در شمال گیلان، دوشنبه در شمال شرق آذربایجان شرقی، شمال اردبیل، گیلان، شرق مازندران و سه‌شنبه در گیلان و غرب مازندران پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره جوی سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقت، صاعقه، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی، شکستن درختان کهنسال، اختلال در ناوگان حمل نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای و آسیب به محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی پرهیز از توقف و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.

این سازمان با صدور هشدار سطح نارنجی دیگری از وزش باد شمال غربی-شمالی با حداکثر سرعت ۲۸تا ۳۸ نات و افزایش ارتفاع امواج در ساحل ۲ تا ۳ متر و دور از ساحل بیش از ۳ متر از اواخر وقت یکشنبه تا ظهر سه‌شنبه (۲۶ تا ۲۸ شهریور) در دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل گیلان و مازندران خبر داد.

در اثر این مخاطره جوی غرق شدن شناگرها، غرق شدن و آسیب به شناورهای سبک و متوسط، آسیب به تورهای صیادی، اختلال در تردد شناورهای سنگین و اختلال در ورود و خروج به حوضچه بنادر پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی منع شنا و فعالیت‎های تفریحی، منع تردد شناورهای سبک و تفریحی، منع فعالیت‎های شیلاتی، ممانعت از ورود و خروج کشتی‎ها به بنادر و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط کلیه فعالان دریایی را توصیه می‌کند.

این سازمان همچنین با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری های همرفتی، رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک از شنبه تا سه‌شنبه (۲۵ تا ۲۸ شهریور) خبر داد.

این شرایط جوی روز شنبه در ارتفاعات مازندران، گلستان، ارتفاعات غربی خراسان شمالی، ارتفاعات مرکزی و جنوبی کرمان، ارتفاعات شمالی و شرقی هرمزگان، یکشنبه در گیلان، مازندران، اردبیل، شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، ارتفاعات مرکزی و جنوبی کرمان، ارتفاعات شمالی و شرقی هرمزگان پیش‌بینی می‌شود.

این شرایط جوی طی روز دوشنبه نیز در اردبیل، نیمه‌شمالی استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، گلستان، مازندران، ارتفاعات استان‌های سمنان، البرز، تهران، قزوین، ارتفاعات مرکزی و جنوبی کرمان، ارتفاعات شمالی و شرقی هرمزگان و سه‌شنبه در نیمه‌جنوبی اردبیل، مازندران، ارتفاعات استان‌های زنجان و قزوین مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره جوی لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی پیش‌بینی می شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری به‌ویژه در عبور از گردنه‌های کوهستانی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

۲۳۳۲۳۳

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا