Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
هشدار نسبت به افزایش مشکلات اسکلتی - عضلانی در پاندمی کرونا - خبرگزاری برگزیده های ایران
سلامت

هشدار نسبت به افزایش مشکلات اسکلتی – عضلانی در پاندمی کرونا

به گزارش روز چهارشنبه برگزیده های ایران از انجمن فیزیوتراپی ایران، احمد مؤذن زاده گفت: بعد از گذشت ۲۲ ماه از پاندمی کرونا، شاهد بروز مشکلات زیادی در ارتباط با افزایش شیوع بیماریهای سیستم‌ اسکلتی عضلانی و مشکلات حرکتی هستیم.

وی به قرنطینه خانگی و محدودیت‌های تردد که باعث شده مردم بیشتر در منزل بمانند، اشاره کرد و افزود: یکی از شاخصه‌های مهم سلامت این است که فرد روزانه ۴۰ تا ۴۵ دقیقه پیاده روی داشته باشد و از محیط منزل خارج شده و از نور آفتاب استفاده کند اما شرایط کرونایی و محدودیت های بهداشتی باعث شد مردم بیشتر در منزل بمانند.

رییس انجمن فیزیوتراپی ایران ادامه داد: پاندمی کرونا علاوه بر کاهش فعالیت فیزیکی افراد در مواردی باعث افزایش وزن فرد شده و متأسفانه خصوصاً در نوجوانان و جوانان میزان افزایش وزن و چاقی ناخواسته در طول یکی دو سال اخیر رشد چشمگیری داشته است.

وی افزود: مشکلات دیگری که بحث کرونا ایجاد کرده، به واسطه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، فعالیت‌ها عمدتاً در منزل متمرکز شده و حضور افراطی در فضای مجازی و عوارض استفاده از لپ تاپ و گوشی هوشمند برای فعالیت‌های درسی رایج بوده و این خود باعث فشار بیش از حد به ستون فقرات خصوصاً ستون فقرات گردنی می شود و هم بعضاً این وسایل را دانش آموزان و دانشجویان در وضعیت‌های نامناسبی و غیر ارگونومیک استفاده می‌کنند مثلاً در حالت خوابیده مطالعه کرده یا دانش آموز میز و صندلی مناسبی در منزل ندارند و خم بودن زیاد گردن و وضعیت های نامناسب به مرور زمان منجر به بروز مشکلاتی برای فرد شده که خصوصاً بحث گردن پیامکی به واسطه خم کردن زیاد گردن و استفاده بیش از حد از لپ تاپ و گوشی رایج شده است.

مؤذن زاده گفت: حداقل نیمی از کودکان و جوانان ما به واسطه کمبود فعالیت فیزیکی و تغذیه نامناسب اضافه وزن پیدا کرده اند و سطح قدرت عضلانی و ظرفیت قلبی و عروقی آنها نیز کاهش پیدا کرده و باید هشدار داد که این روند می‌تواند عواقب دراز مدتی مانند مشکلات دیسکی، ساییدگی مفاصل و حتی پوکی زودرس استخوانی داشته باشد.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران  به عارضه‌های تنفسی کرونا در افراد مبتلا اشاره کرد و افزود: همکاران فیزیوتراپیست ما توانستند در این پاندمی، عوارض کرونا خصوصاً عوارض تنفسی آن را با آموزش فیزیوتراپی ریوی و تمرینات تنفسی و ورزشهای مناسب برای بیماران کمتر کنند.

وی گفت: برای بیماران کرونایی یک سری مشکلات حرکتی و ضعف سیستم عضلانی نیز ایجاد می‌شود که فیزیوتراپی در بهبود آنها نقش کلیدی داشته و فیزیوتراپیست ها توانسته اند با آموزش ورزش‌ها و افزایش قدرت عضلات به بهبود حرکتی و برگشت فرد به زندگی و فعالیت‌های روزمره کمک کنند.

این فیزیوتراپیست  با بیان اینکه در شرایط کرونایی نیز فرد می‌تواند با استفاده از ماسک از خانه خارج شده و در فضای آزاد فعالیت‌های ورزشی انجام دهد، اظهار داشت:  توصیه می‌کنیم خصوصاً در شرایط نارنجی و قرمز، افراد در محیط‌های سربسته مانند باشگاه ها قرار نگیرند ولی با استفاده از ماسک و در فضای آزاد هیچ منعی برای انجام فعالیت ورزشی روزمره وجود ندارد.

وی ادامه داد: به جوانان و نوجوانان و همه گروه‌های سنی و جنسی، توصیه می‌کنیم بصورت منظم از خانه خارج شده و یا اینکه در فضای حیاط منزل یا آپارتمان چند قدم راه بروند و همچنین از میز و صندلی استاندارد و تشک و بالش طبی استفاده کنند.

موذن زاده تصریح کرد: افراد به جای اینکه گردن را خم کرده و از گوشی استفاده کنند، گوشی یا لب تاپ را تا سطح دید بالا بیاورند، زیرا که به ازای هر ۱۵ درجه خم بودن گردن میزان فشار به ستون فقرات گردنی ۲ برابر می‌شود و طبیعتاً فرد را مستعد دیسک گردن و در سنین بالاتر سائیدگی و آرتروز می‌کند.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا