اخبار روز

همایش «وحدت امت اسلامی و اجتناب از فرقه گرایی؛ ضرورتی بنیادین» در کراچی برگزار شد + فیلم

همایش «وحدت امت اسلامی و اجتناب از فرقه گرایی؛ ضرورتی بنیادین» در کراچی برگزار شد + فیلم

– اخبار فرهنگی –

به‌گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، عصر دوشنبه ۱۰ مهرماه و در شب میلاد پیامبر ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام در سالن همایش‌های خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی همایش «وحدت امت اسلامی و اجتناب از فرقه گرایی؛ ضرورتی بنیادین» با حضور جمعی از علما و رؤسای فرق اسلامی، اصحاب هنر، سیاست و رسانه و تعدادی از طلاب، دانشجویان و استادان دانشگاه‌های کراچی در این شهر برگزار شد.

در ابتدای این همایش، سعید طالبی‌نیا وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی، طی سخنان مبسوطی با استناد به فتاوای امامین انقلاب اسلامی، ضرورت احترام به مقدسات فرق اسلامی را یادآور شده و گفت: هر ندایی که فرقه گرایی مبتنی‌ بر ایجاد تفرقه بین امت اسلامی را ترویج دهد صدای شیطان است و اهل سنت و تشیع واقعی از آن بیزار و بدور هستند.

طالبی نیا در ادامه افزود: از دیر باز کشورهای غربی بویژه انگلیس و آمریکا، با فریب افراد جاهل در شیعه و سنی، بدنبال برافروختن تعصبات کور و نا امن کننده مذهبی هستند که هدف آن تضعیف کشورهای مسلمان و تداوم  استعمار و استثمار منابع خدادای آنها و تأمین امنیت رژیم صهیونیستی است.

 

.

 

وابسته فرهنگی کشورمان در پاکستان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: رئیس جمهور اسلامی ایران در سازمان ملل، قرآن کریم را بالای سر برد و با اینکار، نشان داد که جمهوری اسلامی ایران بعنوان ام القرای اسلام، مروج همان قرآنی است که سایر ملل مسلمین آن را قرائت و عمل می کنند. طالبی نیا افزود: بی تردید قرآن یکی از اساسی‌ترین محورهای وحدت فرق اسلامی است و در کنار آن، التزام به دوستی خاندان پیامبر نیز دیگر محور اساسی برای وحدت امت اسلامی است که خدا، کعبه و پیامبرشان یکی بوده و بدان پایبند هستند.

مسئول خانه فرهنگ کشورمان در کراچی در پایان سخنان خود بر لزوم توجه نخبگان به فراوانی موضوعات وحدت اشاره کرد و گفت: انجام پژوهش‌های مشترک علمی و فناوری بین مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی شیعه و سنی، تبادل گروه‌های هنری بویژه تئاتر و سینما و موسیقی، تولید و انتشار مشترک کتاب و نشریات دینی، فرهنگی و اجتماعی و نیز مراودات دانشگاهی و رسانه ای از جمله موارد مهم در تحقق وحدت امت اسلامی است.

رایزن فرهنگی ایران در اندونزی: کار فرهنگی خارج از کشور هزینه‌بر است و موازی‌کاری بلای جانش

در بخش دیگری از این همایش، منظرحسین نقوی سردبیر روزنامه انگلیسی زبان فاینانشیل دیلی و دبیرکل انجمن سردبیران روزنامه های کراچی که به تازگی از سفر گردشگری ایران برگشته بود با پرداختن به تاریخ و عظمت ایران گفت: کشور ایران سرزمین بزرگ و قدرتمند و پیشرفته ای است و بهداشت، نظم، دانش، فناوری و توسعه یافتگی در آن موج می‌زند و ایران، کشوری نیست که غربی‌ها در رسانه های شان تصویر نادرست از آن ترسیم کرده‌اند. وی با یادآوری جمله‌ای از امام خمینی (ره) گفت: اگر مسلمانان وحدت داشته باشند و هرکدام یک سطل آب بریزند اسرائیل را سیل می برد.

 

.

 

مولانا امین انصاری دبیرکل جبهه متحده علمای پاکستان نیز با دعوت امت اسلامی به اتحاد اسلامی گفت: خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی منادی واقعی اتحاد پیروان مذاهب اسلامی بوده و به نماد ایجاد وحدت بین فرق اسلامی در کراچی معروف شده است.

امام خمینی(ره) فرشته‌ای زمینی بود
همچنین علامه شیخ صلاح الدین مفسر قرآن و دبیرکل انجمن ائمه جمعه و جماعات امامیه پاکستان نیز با تجلیل از مقام بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران به خاطر تعیین هفته وحدت گفت: امام خمینی یک فرشته زمینی بود که بی نظیر است.

وی در ادامه ضمن انتقاد از نخبگان فرق اسلامی افزود: بزرگان امت در جلسات می نشینند، سخنرانی می کنند، با هم مراوده می‌کنند ولی در عمل به اصول وحدت پایبند نیستند و این مسأله باید اصلاح شود.

 

.

 

همچنین حسن نوریان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران نیز بعنوان دیگر مهمان این همایش ضمن سخنان کوتاهی گفت: وحدت امت اسلامی از ضرورت های اجتناب ناپذیر است و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر آن تأکید شده و همه مذاهب اسلامی در ایران مورد احترام بوده و در انجام مناسک خود آزادی عمل دارند.

رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان: اشتراک‌های فرهنگی زیربنایی قابل اعتماد برای دیپلماسی نرم / «یسوی» و «فارابی» فرصتی طلایی در آسیای میانه

در ادامه این مراسم که مورد استقبال نخبگان اهل سنت قرار گرفته بود آقایان پروفسور کامران رئیس دانشکدہ علوم تجربی دانشگاہ محمدعلی جناح و از دانشمندان برجسته رشته IT در پاکستان، صابر ابومریم استاد دانشگاه دولتی نومل و دبیرکل بنیاد فلسطین، دکتر جواد هاشمی عضو هیأت علمی دانشگاه دولتی کراچی و مولانا عبدالخالق فریدی رئیس جبهه متحده علمای پاکستان به ارائه دیدگاه‌های خود در رابطه با وحدت امت اسلامی پرداختند.

 

.

 

گفتنی است در بخش دیگری از این مراسم دو نفر از مدیحه سرایان کراچی به نعت خوانی درباره حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله پرداختند و نمایشگاه فروش کتاب و معرفی تاریخ، تمدن و پیشرفت های علمی ایران برگزار گردید. پایان بخش این همایش، پذیرایی عصرانه از مهمانان در محوطه حیاط خانه فرهنگ و عکس‌های یادگاری شیعه و سنی در کنار هم بود.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا