Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
همه چیز درباره ویپ/ سیگار الکترونیکی سالم‌تر از سیگار سنتی است؟ - خبرگزاری برگزیده های ایران
سلامت

همه چیز درباره ویپ/ سیگار الکترونیکی سالم‌تر از سیگار سنتی است؟

همه چیز درباره ویپ/ سیگار الکترونیکی سالم‌تر از سیگار سنتی است؟

به نقل از مدیسن نت، در تجزیه و تحلیل سلول‌های اپیتلیال گرفته شده از دهان افراد سیگاری، سیگاری‌ها و افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، دریافتند که استعمال کننده‌های سیگارهای الکترونیکی و سیگاری‌های سنتی بیش از دو برابر افراد غیرسیگاری دچار آسیب DNA می‌شوند.

کسانی که بیشتر سیگار می‌کشیدند، آسیب DNA بیشتری داشتند.

همه چیز درباره ویپ/ سیگار الکترونیکی سالم‌تر از سیگار سنتی است؟

سلول‌های اپیتلیال، دهان را پوشانده اند. آسیب DNA یک تغییر اولیه است که با افزایش خطر ابتلاء به سرطان و بیماری‌های التهابی مرتبط است.

«احمد بصارتی نیا»، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشکده پزشکی کک در لس آنجلس، گفت: «برای اولین بار، ما نشان دادیم که هر چه افراد استعمال کننده سیگارهای الکترونیکی بیشتر سیگارهای الکترونیکی استفاده کنند، و هر چه مدت طولانی‌تر از آن استفاده کنند، آسیب DNA بیشتری در سلول‌های دهان آنها رخ می‌دهد.»

بصارتی نیا در بیانیه خبری دانشکده گفت: «الگوی مشابه در افراد سیگاری سنتی نیز وجود داشت.»

در این مطالعه، محققان ۷۲ بزرگسال سالم را که مورد مصاحبه قرار گرفتند و تحت آزمایش بیوشیمیایی قرار گرفتند، انتخاب کردند.

شرکت کنندگان در مطالعه به سه گروه تقسیم شدند: ویپرهایی که هرگز سیگار سنتی نکشیده بودند. سیگاری‌هایی که هرگز سیگار الکترونیکی نکشیده بودند. و افرادی که سابقه استعمال هیچ یک از سیگارها را نداشتند.

محققان همچنین داده‌هایی را در مورد تعداد دفعات و مدت زمانی که شرکت کنندگان سیگار سنتی یا سیگار الکترونیکی می‌کشیدند جمع آوری کردند.

سپس محققان نمونه‌ای از سلول‌های اپیتلیال را از دهان هر شرکت‌کننده جمع‌آوری کردند و از نظر آسیب به ژن‌های خاصی که نشان‌دهنده حمله به ژنوم هستند، آزمایش کردند.

این آزمایش‌ها سطوح مشابهی از آسیب DNA را بین افراد سیگاری سنتی و الکترونیکی نشان داد: به ترتیب ۲.۶ برابر و ۲.۲ برابر نسبت به افراد غیر مصرف کننده.

بصارتی نیا گفت: «دستگاه‌ها و طعم‌هایی که بیشترین مصرف را در بین جوانان و بزرگسالان دارند، بیشترین آسیب را به DNA می‌رسانند.»

بیشتر بخوانید:

  • نوشته دلخراش یک پدر برای گزارش جنجالی درباره پیشرفت عجیب و غریب علم ژنتیک و تولد فرزند

  • علت ممنوعیت استفاده از جوش شیرین در نان

۲۷۱ ۳۵

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا