فرهنگ و هنر

هنرمندان رویداد مباهله را نشانه‌ای برای احساس مسئولیت در «جهاد تبیین» بدانند

هنرمندان رویداد مباهله را نشانه‌ای برای احساس مسئولیت در «جهاد تبیین» بدانند

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، محمود سالاری معاون وزیر در امور هنری به رویداد هنری مباهله و جشنواره تئاتر قدمگاه پیام خود را ارسال کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

 جای‌جایِ جغرافیایِ فرهنگ و هنر ایران اسلامی، از گذشته تا امروز، همواره بهره‌مند از سرچشمه‌های زلال معرفتی، برای درک حقایقِ انسان ساز و برخوردار از رگه‌های طلایی زیباشناسی‌هایی است که تنزیه و پالایش و رشد ساکنان شریفِ این سرزمین را تضمین نموده است .

 عرصه‌های هنرهای نمایشی این سامان نیز، به پشتوانه‌ی این سرچشمه‌ها، می‌تواند به گونه‌ای گسترده و مستدام، از دریافت‌هایی معنوی و هدایتگر برای بروز ِخلاقیت‌هایی ذوقی و ارائه‌های مؤثر و متعالی ِ هنری‌، بهره ور باشد .

 یکی از این سرچشمه‌های اصیل و نامنتها، سیره‌ی پربار اهل بیتعلیهم السلام است و یقینا یکی از نقاط عطف تاریخ ِ آیینی ما و از جمله قلمروهای الهام بخشِ کمتر باز شناسایی شده، موضع و موضوع ِ «مباهله» است؛ آوردگاهی رفیع و عمیق برای آن که بدانی چگونه باید خود را بی هیچ دریغ و چشمداشتی، برای گواهی دادن ِ به حقّانیّت ِ «حق» عرضه کنی و برای این مهم، آماده‌ی فدا کردنِ تمامیّتِ اعتبار و جان خود و گذشتنِ از عمیق‌ترین پیوستگی‌ها و دلبستگی‌هایت در برابر حق باشی؛ با همه‌ی رضایت دل و ایمان و اعتماد!

آثار راه­یافته به اولین جشنواره ملی تئاتر «قدمگاه» معرفی شدند

 بر این پایه، «نخستین جشنواره‌ی تئاتر ملّی قدمگاه»، جلوه‌ای از تلاش هنرمندانه برای بازشناسی و ارائه‌ی ظریف و موثر ِ زلالی‌های رخداد عظیم ِ «مباهله»، به منظور اطمینان یافتن از عمق و گستردگی ِ فرهنگ ولایی این سامان است و به گمان اینجانب، در تاریخ کوتاه اما پربار ِ هنر انقلاب اسلامی، امروز بیش از هر زمان دیگری، هنر نمایش ِ متأثر از سرمایه‌ی آیینی و مرام ملّیِ خود، می‌تواند به مباهله‌ فکری و عقیدتی با مدّعیان این حوزه در دنیای ِ معاصر برود و چقدر مغتنم و شایسته است که هنرمندان عرصه‌هایِ متنوّع ِ نمایشی کشور، این جشنواره و نام و عنوان آن را به مثابه‌ آیت و نشانه‌ای برای احساس مسئولیت در «جهاد تبیین» بدانند، جهادی که می‌باید در هنر نمایش، رخ دهد و با همه‌‌ی بضاعت، مؤمنانه و کیفی، ظهور یابد. امید که بتوانیم این جشنواره را اشارتی از جهان ِ پاکِ عنایات و کرامات اهل بیتعلیهم السلام به ذهن و قلب خود بدانیم و بسانِ مردمان اهل یقین، با لسان الغیب شیراز، همدل و همصدا شویم که: آن کس است اهل بشارت؛ که اشارت داند…

 با ارادت و احترام

 محمود سالاری

 معاون وزیر در امور هنری»

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا