ایلام

هنرنمایی هفتاد بازیگر ایلامی در نمایش «رقص پرچم» در کنگره ملی سه هزار شهید

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، عصر امروز کوروش زارعی در حاشیه بازدید خبرنگاران از نمایشگاه دائمی واقع در چغاسبز گفت: گروه صحنه و لباس و دکور من، از حدود یک هفته پیش میهمان مردم ایلام بوده‌اند و بنده به عنوان کارگردان نمایش رقص پرچم، قریب به دو هفته است که در این استان حضور دارم.

وی افزود: نمایش «رقص پرچم»، نمایشی با موضوع جنگ در ایلام است؛ سال ۵۹ که جنگ در ایلام آغاز شد تا ۲۰ شهریور ماه که هنوز جنگ اصلی در خوزستان شروع نشده بود دشمن بعثی به این منطقه حمله کرد و آغازگر جنگ بود و استان ایلام اولین استانی بود که مردمش در دفاع از میهن اسلامی ایستادگی و مقاومت کردند.

این کارگردان و بازیگر گفت: این کار کاملا یک کار پژوهشی است و هنگامی که پیشنهاد تولید این نمایش را در کنگره ۳۰۰۰ شهید ایلام مطرح شد، بنده به همراه سید محمد مصطفی موتورچی، نویسنده نمایش و آقای کوهفر که تهیه کننده این کار و مدیر موسسه مهنا که زیر مجموعه سازمان اوج هستند به مدت یک هفته جلسات متعددی را با فرماندهان و سرداران جنگ در ایلام برگزار کردیم تا تحقیقات خود را برای ساخت این نمایش کامل کنیم و این نمایش با پشتوانه‌ی یک کار پژوهشی قوی کار خود را آغاز کند.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد از این نمایش بر اساس واقعیت‌ها و مستندات جنگ در استان ایلام ساخته شده و ۳۰ درصد باقی مانده بر اساس تخیلات نویسنده شکل گرفته و همانطور که مستحضر هستید تخیل، همواره نقشی اساسی در تولید آثار نمایشی را ایفا می‌کند.

زارعی گفت: علی‌رغم فرصت کمی که در اختیار داشتیم به یاری خدا توانستیم با کمک آقای سید محمد مصطفی موتورچی (نویسنده‌) این کار را آماده کنیم.

وی ادامه داد: تمرینات این کار را در دو استان تهران و ایلام انجام دادیم و نزدیک به ۷۰ هنرمند ایلامی به عنوان بازیگر در این نمایش مشارکت دارند.

این کارگران گفت: تئاتر ایلام ظرفیت بسیار خوبی دارد و ما از ظرفیت‌های خوب این استان استفاده کردیم.

وی افزود: این نمایش یک نمایش ملی است و ما راجع به شهدای ایلام مثل شهید عندنان سابوته، شهید یادگار، اکبر فرجیان زاده، صمد اسدی، آیت‌الله حیدری که در ایلام محور جنگ بودند کار می‌کنیم.

زارعی ادامه داد: نقش ایلات و عشایر استان در این نمایش نشان داده می‌شود؛ ارکوازی‌ها، بولی‌ها، شوهانی‌ها، ایل خزل، موسیان، بیشه درازی‌ها و تمام عشایر استان که در جنگ نقشی داشته‌اند را در این نمایش سعی کرده‌ایم به مردم نشان بدهیم و یاد دلاور مردی‌ها و ایثارگری‌های این اقوام و ایلات را بار دیگر زنده کنیم.

وی افزود: نقش زنان ایلام و عشایر در جنگ یکی دیگر از موضوعاتی است که در این نمایش به آن توجه شده و در این نمایش ۳ زن در نقش‌های:  دختر آیت‌الله حیدری که نمادی از نقش دختران ایلامی در جنگ است و یکی دیگر از نقش‌ها سمبل زنان ایلام است و مادر شهید عدنان سابوته نماد و سمبل مادران شهدای ایلام را در نمایش نشان می‌دهد و ما تلاش کرده‌ایم که جامعیت مردم ایلام، عشایر ایلام، اقوام، ایلات و شهدایی که برای ایران اسلامی جان خود را فدا کرده‌اند به تصویر بکشیم.

این کارگردان گفت: شهدای ایلام تنها برای استان ایلام نیستند بلکه شهدای ملی این کشور و این نظام هستند و برای دفاع از تمامیت این کشور و این نظام جان خود را هدیه کرده‌اند.

زارعی افزود: ایلام بخش مهمی از تاریخ جنگ ماست و این منطقه با تمام مناطق کشور فرق دارد چرا که هیچ کدام از مردم این منطقه طی ۸ سال جنگ اینجا را رها نکردند و در کوه‌ها و دشت‌های منطقه زندگی کردند و زنان دوش به دوش مردان آنان را همراهی کردند و مایه دلگرمی آنان بودند که به نظر من این یک موضوع استثنایی است.

وی تصریح کرد: این نمایش از بازیگران حرفه‌ای سینما، تئاتر و تلویزیون بهره می‌برد, انوش معظمی،  بازیگر نقش حرمله در سریال مختارنامه نقش شهید عدنان سابوته را بازی می‌کند؛ مالک حدپور سراج از بازیگران سینمای دفاع مقدس هستند و در فیلم‌هایی مثل دوئل، کیمیا ایفای نقش کرده‌اند؛ بحرالعلومی از بازیگران پیشکسوت سینما و تلویزیون در این نمایش حضور دارند و خود من نقش آیت‌الله حیدری را در این نمایش ایفا میکنم؛ وفا طرفه از بازیگران سریال آنام و سریال کیمیا، که از بازیگران حرفه‌ای تئاتر و تلویزیون هستند نقش مادر عدنان سابوته را بازی می‌کنند.

وی افزود: زمان این نمایش ۹۰ دقیقه است که البته اگر بخواهیم در مورد ایلام و دفاع مردم ایلام و رزمندگان کار کنیم می‌توانیم یک سریال ۱۰۰ قسمتی بسازیم اما همین نمایش تا روز گذشته ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه زمان داشت اما راحت‌تر بودن تماشاگران تصمیم گرفتیم زمان نمایش را به ۹۰ دقیقه کاهش دهیم و امیدواریم که در این ۹۰ دقیقه بتوانیم با یک ریتم خوب، نمایش را برای مردم اجرا کنیم.

این کارگردان ادامه داد: این کار تلفیقی از سینما و تئاتر است که به آن سینمایش گفته می‌شود که برای اولین بار این ژانر جدید در تئاتر کشور اجرا می‌شود و گفتنی است ک این کار پر از جلوه‌های ویژه بصری مثل انفجار است.

زارعی افزود: امیدواریم که این خدمت ناچیز ما برای شهدا و مردم شریف ایلام مورد توجه و رضایت آنان قرار بگیرد و امیدواریم که به عنوان ایرانیانی که به مملکت، نظام، کشور و مردم خود افتخار می‌کنیم بتوانیم به شهدا، خانواده‌های شهدا، جانبازان، ایثارگران و رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس ادای دین کرده باشیم.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۰۰


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا