اخبار روز

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۵/۲۰؛ هوا در کشور گرم‌تر می‌شود/ هشدار سازمان هواشناسی برای برخی استان‌ها

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۵/۲۰؛ هوا در کشور گرم‌تر می‌شود/ هشدار سازمان هواشناسی برای برخی استان‌ها

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برگزیده های ایران، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی ۵ روز آینده در اکثر مناطق کشور جو آرام و پایداری همراه با روند افزایش نسبی دما حاکم است.

امروز در ارتفاعات جنوب شرق فارس، شمال و شرق هرمزگان،  جنوب کرمان و ارتفاعات البرز مرکزی به ویژه در ساعات بعدازظهر افزایش ابر، رگبار پراکنده،گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد و در مناطق مستعد همراه با گردوخاک است.

شنبه تا دوشنبه هفته آینده در نوار شرقی کشور به‌ویژه در استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و دامنه‌های جنوبی البرز در سمنان،‌تهران و مناطقی از مرکز کشور وزش باد شدید روی می‌دهد.

به گزارش برگزیده های ایران، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی با تشریح جزئیات تغییرات دمای کشور طی هفته آینده به مردم توصیه کرد بین ساعت ۱۰ تا ۱۶ از ترددهای غیرضروری خودداری کنند.

صادق ضیائیان در خصوص تغییرات دمای کشور طی هفته آینده و احتمال گرم‌تر شدن هوا، اظهار کرد: طی هفته آینده دما در کشور بین یک تا ۲ درجه افزایش می‌یابد. این افزایش دما تقریباً تا اواخر هفته آینده ثابت می‌ماند و در برخی مناطق کشور طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه افت قابل توجه دما را خواهیم داشت.

وی با بیان این‌که افزایش دما در این فصل سال غیرنرمال نیست و مطابق با دوره بلندمدت (۳۰ ساله) کشور است، افزود: پیش بینی می‌کنیم هفته آینده در برخی شهرهای استان خوزستان دما به ۵۰ درجه بالای صفر افزایش یابد. در تهران نیز در بدترین حالت حداکثر دما به حدود ۳۹ درجه افزایش می‌یابد، این دما بر اساس اطلاعات ایستگاه مهرآباد است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به افزایش دما احتمال صدور هشدار از سوی سازمان هواشناسی وجود دارد،‌ تاکید کرد: همانطور که اشاره کردم این افزایش دما غیرنرمال نیست، در صورتی سازمان هواشناسی اقدام به صدور هشدار در سطح‌های مختلف می‌کند که پیش‌بینی دما ۵ درجه از متوسط هفته بیشتر باشد که برای ایران چنین اتفاقی نمی‌افتد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی همچنین درباره اشعه فرابنفش گفت: با توجه به این‌که کشورمان روزهای آفتابی زیادی دارد روزهایی که زاویه میل خورشیدی عمود است طبیعتا میزان بیشتر اشعه فرابنفش از استراتوسفر عبور می‌کند. اغلب ایام تابستان اینگونه است و میزان اشعه فرابنفش برای پوست خطرناک است.

ضیائیان با یادآوری این‌که پوشش سنتی ایران به ویژه در جنوب و جنوب شرق برای حفاظت از اشعه فرابنفش بوده و این مسئله (اشعه فرابنفش) جدید نیست، اضافه کرد: با توجه به این موضوع به مردم توصیه جدی می‌کنیم بین ساعات ۱۰ تا ۱۶ در معرض آفتاب قرار نگیرند و از پوشش‌های مناسب و عینک آفتابی استفاده کنند.

توصیف سامانه: افزایش شدید گرادیان فشاری

زمان شروع: شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۲۱

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۲۴

نوع مخاطره: وزش باد همراه با خیزش گردوخاک و در نواحی مستعد طوفان گردوخاک و طوفان شن

منطقه اثر: خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و جنوب شرق خراسان رضوی

اثر مخاطره: کاهش شدید شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، سقوط اشیاء از ارتفاعات، شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، بنر و تیرهای برق و خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: اجتناب از سفرهای غیر ضروری، عدم حضور هموطنان در فضای باز بویژه سالمندان، کودکان و بیماران خاص، عدم پارک خودرو در اطراف ساختمان‌های نیمه کاره، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت از جمله پوشش گلخانه‌ها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

/

 
سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا