علمی و فناوری

هیولا راهی حراجی می‌شود؛ خودرویی که موتور هواپیما را داراست/ عکس

هیولا راهی حراجی می‌شود؛ خودرویی که موتور هواپیما را داراست/ عکس

یکی از خاص‌ترین خودروهای انگلستان در دهه ۷۰ میلادی قرار است به‌زودی راهی حراجی شود. این خودرو که به «هیولا» مشهور است، رکورد قدرتمندترین خودروی جهان در سال ۱۹۷۷ را در اختیار دارد و نام خود را وارد کتاب گینس کرده است. لقب هیولا برای این خودروی منحصربه‌فرد کاملاً برازنده است؛ چرا که در زیر کاپوت طویل آن یک موتور ۲۷ لیتری V۱۲ هواپیما انجام وظیفه می‌کند!

نمای جانبی

بهره‌مندی هیولا از موتور ساخت رولزرویس

هیولای انگلیسی قاتل تمامی مدل‌های فراری و لامبورگینی در دهه ۷۰ میلادی بود. موتور این خودروی شوتینگ بریک ساخت رولزرویس است و مرلین نام دارد. این موتور در صنعت هوانوردی شهرت زیادی دارد؛ زیرا در جت‌های جنگنده سوپرمرین اسپیتفایر و هاوکر هاریکین مورد استفاده قرار گرفته است. البته باید گفت که موتور موجود در زیر کاپوت هیولا از نظر ساختار تفاوت‌هایی دارد.

موتور مرلین

داستان تولد هیولا از اواسط ۱۹۶۰ آغاز شد؛ زمانی که فردی به نام «پل جیمسون» موتور تانک Meteor را روی یک شاسی شخصی‌ساز سوار کرد. این موتور ۷۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۰۳۰ نیوتن‌متر گشتاور داشت. برای انتقال قدرت به چرخ‌های عقب، آقای جیمسون به سراغ یک متخصص گیربکس با نام «جان داد» رفت. اندکی بعد آقای داد این پروژه را در اختیار گرفت و بدنه‌ای مشابه با فورد کاپری برای آن ساخت. نتیجه این پروژه وحشتناک بود و بسیاری خودروی نهایی را زشت‌ترین کاپری دنیا نامیدند!

هیولا

بدنه اصلی این خودرو در جریان یک آتش‌سوزی به‌طور کامل از بین رفت و پیشرانه نیز صدماتی جدی دید. پس از این اتفاق، مدیر پروژه تصمیم گرفت بدنه جدیدی برای آن طراحی و موتور اصلی را با موتور موسوم به مرلین جایگزین کند. در فرایند تعویض، سوپرشارژر از روی این موتور حجیم حذف شد.

هیولا

ماجرای کشمکش با رولزرویس

به‌خاطر بهره‌مندی از موتور رولزرویس، آقای داد قصد داشت از جلوپنجره‌ای بزرگ و مشابه با محصولات این کمپانی در بدنه جدید هیولا استفاده کند؛ اما با شکایت رولزوریس این امر غیرممکن شد. در جریان رسیدگی به پرونده، داد با هیولا در دادگاه حاضر شد و شهرت وی چند برابر افزایش یافت. نکته جالب اینکه در یکی از جلسات، قاضی او را به بی‌تفاوتی متهم کرد و آقای داد هم در پاسخ به این امر جلسه بعد با اسب به دادگاه رفت!

هیولا

پس از کشمکش‌های فراوان، جان داد در دادگاه محکوم شد. به همین خاطر آقای داد پروژه خود را به اسپانیا برد و جلوپنجره‌ای متفاوت برای آن طراحی کرد. ابعاد بزرگ، وجود ۸ چراغ اصلی در جلو، رنگ زرد بدنه و طراحی مشابه با خودروهای حمل اجساد آن‌قدر جلب‌توجه‌کننده بودند که بازنگری در فرم جلوپنجره چیزی از تمایز آن کم نکرد. ذکر این نکته ضروری است که برخی منابع نقل‌مکان آقای داد به اسپانیا را با فعل گریختن توصیف می‌کنند.

هیولا

درهرحال آقای داد که شخصیت خاصی داشت، سال قبل در سن ۹۰‌سالگی از دنیا رفت. پس از مرگ وی هیولا راهی حراجی خواهد شد تا مالک جدیدی را برای خود پیدا کند.

در رابطه با قدرت فعلی موتور هیولا اطلاعاتی در دست نیست؛ اما این خودروی استثنایی در اوایل دهه ۷۰ میلادی موفق به ثبت رکورد ۱۸۳ مایل یا ۲۹۵ کیلومتر در ساعت شده است. با توجه به پیشینه عجیب‌وغریب و تاریخچه جنجالی که این خودروی انگلیسی دارد، احتمالاً با قیمت بالایی معامله خواهد شد. نکته پایانی اینکه جان داد این خودرو را به‌عنوان یک رولزرویس ثبت کرده است و هیولا محصولی از این برند لوکس شناخته می‌شود!

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا