کرمانشاه

واقعیت محصولات کشاورزی آلوده در کرمانشاه چیست؟

خبرگزاری برگزیده های ایران-کرمانشاه-حسین مسکنه: فرهنگ کار به عنوان شیوه زندگی نقش بنیادی و زیربنایی در ارتقای سطح پویایی جوامع دارد. در مقایسه با مفاهیمی هم‌چون فرهنگ سازمانی، فرهنگ عمومی و نظایر آن، مفهوم فرهنگ کار کمتر تعریف شده است.

فراهم آوردن امکان تصمیم‌گیری براساس عقل و درایت در تمام مراحل زندگی به ویژه از دوران کودکی از جمله بنیان‌های اصلی و تأثیرگذار در ایجاد و تقویت فرهنگ کار محسوب می‌شود. بررسی‌های کارشناسان مسایل اجتماعی ایران نشان می‌دهد که فرهنگ کار در ایران در مقایسه با جوامع پیشرفته در سطح پایین‌تری قرار دارد و این در حالی است که در جهان پیشرفته با وقوف بیشتر به نقش استراتژیک نیروی انسانی و نگرش‌های آن به کار و تولید؛ مفهوم فرهنگ کار از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار شده است.

زمانی که فرهنگ کار نهادینه گردد کار به عنوان یک ارزش تلقی می‌شود و همه افراد جامعه در سطوح مختلف کارکردن را مسیر توسعه موزون جامعه می‌دانند و از طریق درست کار کردن به توسعه اقتصادی کمک می کند.

استان کرمانشاه نهمین کلانشهر کشور است که ۱/۵ درصد مساحت ایران را در بر می‌گیرد. این استان در ایام انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نقش سازنده‌ای داشت و این نقش تا جایی بود که رهبر معظم انقلاب، کرمانشاه را سینه ستبر ایران اسلامی معرفی کردند اما شرایط جنگ و شاید بی تدبیری برخی از مسولین در ادوار گذشته و حال باعث شده است که کرمانشاه در حوزه‌های مختلف رشدی نداشته باشد و به یکی از استان‌های برتر کشور در بیکاری، تورم، فلاکت و فقر تبدیل شود!

دومین بیکار کشور شده‌ایم

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان در بهار امسال را ۱۴.۷ درصد اعلام کرد که نسبت به بهار سال گذشته با ۱۳.۸ درصد، ۹ دهم درصد بیشتر است. بهار امسال متوسط نرخ بیکاری کشور ۸.۸ درصد بوده که بر این اساس نرخ بیکاری کرمانشاه ۵.۹ درصد از میانگین کشور بالاتر است و این یعنی کرمانشاه بعد از استان هرمزگان با نرخ بیکاری ۱۶.۶ درصد، دومین استان بیکار کشور است.

طبق آخرین آمار اعلامی مرکز ملی آمار، استان کرمانشاه با ۴۲.۹ درصد بالاترین و قم با ۳۵.۸ درصد کمترین نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ۱۴۰۰ را داشتند. همچنین کرمانشاه در پایان سال ۱۳۹۹ از حیث شاخص فلاکت در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

گرفتار فرهنگ کار هم هستیم

اما اگر از بی تدبیری مدیران در ادوار گذشته و حال در ایجاد اشتغال بگذریم، فرهنگ کار در استان کرمانشاه بسیار پایی است چراکه طی رصدهای میدانی خبرنگار برگزیده های ایران از سطح استان و صحبت با درصدی از جوانان بیکار، اشتغال در شغل های دولتی یکی از اولویت های جوانان است و هیچ گونه رغبتی برای ایجاد یک شغل برای خود ندارند.

اسم کرمانشاه برای دیگران بسیار سودآور است

 

یکی از شغل‌های که می‌تواند درآمدی پایدار داشته باشد و به حتی به رشد اقتصادی یک استان و حتی کشور کمک کند، کشاورزی است. استان کرمانشاه در حدود ۹۴۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که ۲۰۰ هزار هکتار آن دیم و مابقی آبی است. اما بدلیل پایین بودن فرهنگ کار در استان، حتی کشاورزان و صاحبان زمین های کشاورزی نیز رغبتی برای فعالیت برروی زمین خود ندارند و آن را اجاره می دهند که این خود به یک معضل برای تولید محصولات تبدیل شده است.

براساس آمارهای غیررسمی ۲۰ درصد مزارع کرمانشاه در اختیار زارعان همدان و اصفهان است که در شهرهای خود دیگر آبی برای کشت سیب زمینی ندارند و به دلیل مرغوبیت خاک و فراوانی آب به کشت سیب‌زمینی ارگانیک در استان کرمانشاه اقدام می‌کنند و این سیب زمینی‌های مرغوب در بازار تهران به‌عنوان سیب‌زمینی ارگانیک با قیمت قابل توجه به فروش می‌رسد و حتی در مواردی به روسیه صادر می‌شود. 

مبلغی که کشاورزان اصفهانی و همدانی برای اجاره زمین‌ها به کشاورزان کرمانشاهی پرداخت می‌کنند بیشتر است و برای همین زمین‌ها را راحت‌تر اجاره می‌کنند. در سال های گذشته خبری مبنی بر سمی بودن سیب زمینی در کرمانشاه منتشر شد که واکنش های متعددی را در پی داشت.

زمین از شما، سَم از ما…

ماجرا از این قرار است که کشاورزان غیربومی برای افزایش تولید از مقدار بسیاری بیشتری کود استفاده می‌کنند که سیب زمینی تولیدی را سمی و سرطان‌زا می‌کند. برای پیگیری این موضوع و همچنین اطلاع از نحوه آموزش کشاورزان برای ارتقا فرهنگ کار و همچنین جلوگیری از سمی بودن محصولات، به سراغ کوروش مهرابی مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه رفتیم که در ادامه می خوانید.

بهترین روش برای جذب، روش آب به گیاه است که با استفاده از تانکر صورت می گیرد و صحبتی تحت عنوان تزریق کود به چاه های آب صحت ندارد.

مهرابی در گفت و گو با خبرنگار برگزیده های ایران در کرمانشاه اظهار داشت: اجاره زمین از قدیم الایام بوده اما اکنون نحوه آن متفاوت شده است. در گذشته بصورت خانوادگی و براساس تقسیم محصولات انجام میشد اما متاسفانه اکنون بصورت پرداخت اجاره بها است.

 

وی با بیان اینکه هیچ گونه قانونی برای جلوگیری از اجاره زمین های کشاورزی به افراد غیر وجود ندارد گفت: فرهنگ کار دغدغه ماست اما برای حل این موضوع باید کار فرهنگی انجام داد که در این زمینه درحال انجام برنامه های هستیم که نتیجه این برنامه ها افزایش تعداد کشاورزان نمونه استان در سطح ملی است.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: آموزش کشاورزان برای رسیدن به محصولات بهتر و بیشتر که منجر به افزایش اقتصاد آنان می شود، باعث مهاجرت روستائیان از شهر به روستا شده است اما هنوز موضوع اجاره زمین پابرجاست چراکه برخی از این زمین ها متعلق به افرادی است که یا ارث به آنان رسیده و یا سرمایه گذاری کرده اند و اکنون در شهر سکونت دارند اما تایم زمانی برای کار کردن برروی زمین خود ندارند و مجبور به اجاره آن می شوند.

در صدد هستیم فعالیت غیر بومی‌ها را کنترل کنیم

مهرابی، یکی از اقدامات جهادکشاورزی برای جلوگیری از اجاره زمین به غیربومی را، هویت بخشی به کشاورزی اعلام کرد و بیان داشت: اتحادیه های کشاورزی درحال تشکیل هستند و صاحبان زمین بعد از عضویت در این اتحادیه‌ها، کارت فعالیت می گیرند و ارایه هرگونه خدمات به آنان منوط به داشتن آن کارت است.

براساس آمارهای غیررسمی ۲۰ درصد مزارع کرمانشاه در اختیار زارعان همدان و اصفهان است که در شهرهای خود دیگر آبی برای کشت سیب زمینی ندارند و به دلیل مرغوبیت خاک و فراوانی آب به کشت سیب‌زمینی ارگانیک در استان کرمانشاه اقدام می‌کنند و این سیب زمینی‌های مرغوب در بازار تهران به‌عنوان سیب‌زمینی ارگانیک با قیمت قابل توجه به فروش می‌رسد و حتی در مواردی به روسیه صادر می‌شود. 

وی اقتصادی شدن بخش کشاورزی را یکی دیگر از اقدامات جهادکشاورزی بیان کرد و درخصوص آن گفت: اقتصادی شدن زمانی ایجاد می شود که کشاورز با جدیدترین متد روز دنیا در کشت، داشت و برداشت آشنا باشد لذا محققان ما در قالب هیات های علمی و معین درحال فعالیت هستند که پس از کسب اطلاعات و تحقیقات جدید، آن را به روش های مختلف ازجمله برگزاری کلاس های درسی، چهره به چهره، تبادل نظر کشاورز با کشاورز، حضور در زمین کشاورزی بعنوان روز مزرعه و… به اطلاع کشاورزان می رسانند.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: این محققان علاوه بر انجام تحقیقات، کشاورز را درصورت بروز هرگونه مشکل تا پایان رفع آن همراهی می کنند.

از ارائه اطلاعات ترسی نداریم

مهرابی، تحقیقات برروی رقم های مختلف محصولات کشاورزی را یکی دیگر از اقدامات اجرا شده در سال های اخیر عنوان و خاطرنشان کرد: پس از مشخص شدن نتیجه تحقیقات، آن رقم را برروی زمین کشاورزان بعنوان سایت تحقیقاتی اجرا می‌کنیم و یافته‌های تحقیقاتی را در قالب روز مزرعه و با حضور کشاورزان برروی آن زمین به نمایش می‌گذاریم.

وی با اشاره به برگزاری کلاس های حضوری و ارایه گواهینامه به کشاورزان تاکید کرد: آموزش به کشاورزان در مزرعه در قالب کلاس های یک روزه یکی از اقدامات دیگر ما در سازمان جهادکشاورزی است.

 

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در پاسخ به این سوال که آیا محصولات سیب زمینی کشت شده در کرمانشاه که توسط افراد غیربومی صورت می گیرد سمی است یا خیر گفت: کشاورزان غیربومی با علم بیشتری فعالیت می کنند و آنان برای بهره وری محصولات بیشتر، از کود مرغی استفاده می کنند.

کود مرغی، عامل سمی شدن محصول سیب زمینی

مهرابی تصریح کرد: استفاده آنان از کود مرغی براساس یک رنج مشخص هیچ گونه مشکلی ندارد اما مصرف بیش از حد آن باعث سمی شدن محصولات می شود که تاکنون چندین بار محصولات کشاورزی بخصوص سیب زمینی را آزمایش کرده که خوشبختانه مشکلی وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه زمین های کشاورزی ما باکیفیت اما قوی نیست افزود: استفاده از کود مرغی باعث آزاد شدن مواد معدنی زمین شده و در رشد و بهره وری محصولات کمک می کند.

کود در چاه؟ این یک شایعه است!

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، روش تزریق این کود را با استفاده از تانکرهای مخصوص آب اعلام کرد و گفت: بهترین روش برای جذب، روش آب به گیاه است که با استفاده از تانکر صورت می گیرد و صحبتی تحت عنوان تزریق کود به چاه های آب صحت ندارد.

مهرابی با بیان اینکه آزمایش خاک همواره برروی زمین های کشاورزی صورت می گیرد تاکید کرد: درصورت وجود هرگونه مشکل و یا محصولات غیرقابل مصرف، آن محصول معدوم خواهد شد. البته طبق آخرین آزمایش های صورت گرفته، میزان مصرف کود مرغی در کرمانشاه از میزان استاندارد آن کمتر است که این خود نشان از ارگانیک بودن محصولات است.

وی در ادامه بیان کرد: کرمانشاه بهترین سیب زمینی ارگانیک را دارد که توسط کشاورزان غیربومی کشت می شود و حتی به خارج از کشور صادر می گردد و در مقابل سیب زمینی دیگر استان ها که کیفیت پایینی دارد، در کرمانشاه بفروش می رسد.

 

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه زمین های کشت بهاره بیشتر اجاره می رود گفت: برای ارتقا فرهنگ کار اقدامات لازم را انجام داده و درحال انجام هستیم و حتی آماده ایم به هر شخص و یا ارگانی که قصد دارد در زمینه فعالیت کند امکانات دهیم اما متاسفانه عده کمی از کشاورزان تمایل ندارند.

مهرای در پایان خاطرنشان کرد: برای اطمینان بهتر از سالم بودن محصولات کشاورزی، طرحی با همکاری وزارت جهادکشاورزی و وزرات بهداشت درحال تنظیم است که براساس این طرح، تمامی کشاورزان کد دریافت می کنند و زمانی که وزارت بهداشت در بازار اقدام به تست محصولات می کند، ما می دانیم که آن محصول متعلق به کدام شهر، روستا، زمین کشاورزی و حتی کدام کشاورز است که درصورت وجود هرگونه مشکل، آن محصول معدوم و پرونده قضایی برای کشاورز متخلف صادر می شود.

آمارها چه می‌گویند؟

به طور قطع امنیت غذایی جامعه از چنان اهمیتی برخوردار است که حداقل انتظار مردم در زمینه موضوع سرطان‌زا بودن سیب‌زمینی‌های تولیدی استان نمونه‌برداری از تمام مزارع استان و تحقیقات کامل در این زمینه است که میزان نیترات استفاده شده در تمامی مزارع به درستی مشخص شود و به صورت شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد.

از طرف دیگر باید عوامل بازدارنده‌ای برای افراد غیربومی و ابزارهای تشویقی برای کشاورزان بومی در نظر گرفته شود که اراضی کشاورزی تنها توسط افراد بومی کشت شود زیرا در غیر این صورت علاوه بر افزایش بیکاری استان سبب کاهش تعهد کشاورزان غیربومی نسبت به وضعیت زمین و محصولات تولیدی می‌شود.

انتهای پیام/ح


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا