سلامت

واکسن‌های ایرانی کرونا اثربخشی بسیار قابل قبول دارند

به گزارش خبرنگار آموزش برگزیده های ایران، قاسم جان بابایی روز سه شنبه در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در جمع خبرنگاران افزود: واکسن های ایرانی کرونا که در حال استفاده هستند، کمترین عارضه را دارند.

وی ادامه داد: اثربخشی آنها هم در بالین و هم در آزمایشگاه تایید شده است و به عبارتی آنها واکسن های اثربخشی هستند.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توضیح داد: در کمیته علمی تاکید شد که واکسن های داخلی که اثربخشی آنها تایید شد و عوارض قابل چشم پوشی دارند، می توان هم در دز بوستر و هم دز سوم استفاده کرد.  

جان بابایی خاطرنشان کرد: اثربخشی مناسب واکسن های کرونا ایرانی مانند برکت و پاستوکووک را که مجوز استفاده اضطراری دریافت کرده اند، در جامعه مشاهده می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ظرفیت تولیدات داخلی واکسن کرونا قابل توجه است، گفت: زیرساخت ها فراهم شده تا واکسن مورد نیاز کشور تولید و خودکفا شویم.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: دولت در شرایطی مجبور به واردات واکسن کرونا بود تا مردم از واکسیناسیون عقب نیفتند، اما با توجه به فراهم شدن زیرساخت های موجود در کشور، این مجموعه باید نیازهای کشور را برطرف کند.

جان بابایی بیان داشت: نتایج مطالعات کشوری نشان می دهد واکسیناسیون با حجم وسیع سبب شده مرگ و میر افراد بالای ۶۰ سال به طور قابل ملاحظه‌ای در پیک پنجم نسبت به پیک چهارم کاهش یابد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در شروع پیک پنجم جمعیت بالای ۶۵ سال و کادر درمان واکسینه شده بودند، این گروه، مبتلایان جدی و مرگ و میر زیادی نداشتند.

جان بابایی گفت: آمار بیماران بدحال کرونایی در کشور روبه کاهش است، اما سرعت کاهش میزان فوتی‌ها اندکی کمتر است و بیمارانی که به درمان پاسخ نمی‌دهند، فوت می‌کنند.

هنوز وارد پیک ششم نشده ایم
معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه هنوز وارد پیک ششم نشده‌ایم، اظهار داشت: درحال حاضر در روند نزولی پیک پنجم هستیم. این موضوع به معنی کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیست.

وی ادامه داد: در برخی استان‌ها یک مقدار افزایش بیماران سرپایی داریم که اگر این موضوع مدیریت شود، میزان مراجعات آن‌ها کمتر خواهد شد.

معاون وزارت بهداشت درباره روند آنفلوآنزا در کشور، بیان کرد: مواردی از بیماری آنفلوآنزا شناسایی شد، اما باید توجه داشت که افتراق آن در موارد سرپایی با کووید۱۹ سخت است؛ چون علایم تقریبا مشابه است. 

وی با بیان اینکه انجام تست از همه، مقرون به صرفه نیست و همچنین امکان تست گرفتن از همه را نداریم، گفت: واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها توزیع شده است.

جان بابایی درباره میزان پایین واکسیناسیون در برخی استان‌ها بیان کرد: در برخی استان‌ها مشارکت برای واکسیناسیون کمتر است. در این استان‌ها روند بیماران سرپایی افزایش داشته است. قطعا اگر مشارکت استان‌ها افزایش نیابد، باید نگران پیک بعدی در این مناطق باشیم. 

وی واکسیناسیون را مهم ترین اقدام پیشگیری و درمانی اعلام کرد و گفت: درصد بیماران بدحال بستری که واکسن زده و مبتلا شدند، کمتر از چهار یا پنج درصد بوده است؛ به عبارتی بیش از ۹۵ درصد بیماران شدید بستری کسانی بودند که واکسن نزده بودند.

جان بابایی تاکید کرد: اکنون در تامین پانسمان بیماران ای بی (پروانه ای) مشکلی نداریم و تا ۶ ماه آینده پانسمان به میزان کافی ذخیره داریم. برای ۶ ماه بعد از آن هم تقریبا ۵۰ درصد اقلام تامین شده و تمام پیگیری‌ها از طریق سازمان غذا و دارو و وزارت خارجه درحال انجام است‌.

وی در پاسخ به سوالی در باره ادعای مطرح شده مبنی بر مفقود شدن تعدادی پاسمان بیماران ای بی، اظهار داشت: در این باره اطلاع ندارم. حوزه بازرسی و سازمان غذا و دارو باید در این مورد بررسی و ورود کنند.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا