سلامت

واکسن‌هراسی علت آمار پایین واکسیناسیون تا روند کُند کاهش کرونا در قم

لزوم تبیین آثار کاهش اپیدمی کرونا و رفع محدودیت های برای مردم،‌ واکسیناسیون ۶۵ هزار دانش‌آموز قمی، لزوم دریافت کارت واکسن توسط صنوف برای ادامه فعالیت،‌ تقویت زیرساخت‌های درمانی قم با شیوع کرونا ، ۳۸ درصد قمی‌ها ۲ دُز واکسن کرونا دریافت کردند و واکسن هراسی مهم‌ترین علت آمار پایین واکسیناسیون از دیگر اخبار کرونایی هفته گذشته قم است.

نظر سه مرجع تقلید درباره تزریق واکسن

حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی، سید محمدعلی علوی گرگانی و عبدالله جوادی آملی نظرهای خود در مورد تزریق واکسن کرونا و برخی اقدامات واکسن هراسانه اعلام کردند.

آیت‌الله مکارم شیرازی در بیان نظر خود آورده است: لازم است در این زمینه بر اساس تشخیص و توصیه متخصصان عمل نمایید.

آیت‌الله علوی گرگانی نیز خاطرنشان کرده‌است: موضوع ضرورت و یا عدم ضرورت زدن واکسن و شخصی یا اجتماعی بودن آن باید توسط متخصصین پزشکی تعیین شود.

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرده‌است:  مومنان نباید در کاری که تخصص ندارند، اظهارنظر کنند، ضمن آن‌که نباید دیگران را از تزریق واکسن ترساند.

راه اندازی پایگاه واکسیناسیون مسجد جمکران 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون عمومی گفت: در جهت دسترسی آسان و نقطه‌به‌نقطه همشهریان به تزریق واکسن در استان، پایگاه واکسیناسیون مسجد جمکران آغاز به کار کرد.

سیامک محبی هفته گذشته درگفت‌وگویی اظهار داشت: با توجه به اهمیت واکسیناسیون عمومی در جلوگیری از شیوع کرونا و همچنین تسریع در روند واکسیناسیون در استان، سعی داریم در مناطق پر تردد و شلوغ با استقرار کارشناسان این معاونت، دسترسی را برای همشهریان برای تزریق واکسن کرونا آسان کنیم.

وی ادامه داد: در همین راستا پایگاه واکسیناسیون مسجد مقدس جمکران شب‌های چهارشنبه تا صبح، پنج‌شنبه‌ها در ۲ شیفت صبح و عصر و جمعه‌ها نیز تنها در شیفت صبح در خدمت زائران و مجاوران می‌باشد.

۳۸ درصد قمی‌ها ۲ دُز واکسن کرونا دریافت کردند

در جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا که روز چهارشنبه هفته گذشته ترتیب یافت از واکسینه شدن ۳۸ درصد مردم قم با دریافت ۲ دُز واکسن کرونا خبر داده شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه بیان کرد: روند نزولی ولی کُند بیماری کرونا در قم ادامه دارد این در حالی است که با عادی انگاری، تعداد شهرهای قرمز در سطح کشور افزایش پیدا کرده است.

محمدرضا قدیر افزود: تاکنون یک‌میلیون و ۱۲۷ هزار دُز واکسن در این استان تزریق شده که ۷۱۶ هزار دُز مربوط به مرحله اول و ۴۲۰ هزار نیز دُز دوم طرح واکسیناسیون سراسری بوده است.

تقویت زیرساخت‌های درمانی قم با شیوع کرونا

معاون درمان علوم پزشکی قم نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: اکسیژن یکی از نیازهای مهم مراکز درمانی قم از زمان شیوع بیماری کرونا بود و چهار تانک و مخزن اکسیژن طی چند ماه گذشته در ابعاد مختلف خریداری شده است.

محمود پرهام ادامه داد: همچنین در این مدت پنج دستگاه اکسیژن ساز خریداری و به زیرساخت‌های درمانی استان اضافه شد که برای مدیریت بیماران کرونایی یک مساله حیاتی است.

وی خاطرنشان کرد: از زمان شیوع کرونا چهار دستگاه سی‌تی‌اسکن نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی قم خریداری شده و هم‌اکنون تعداد این تجهیزات در سطح استان به هفت دستگاه سی‌تی‌اسکن دولتی رسیده است.

پرهام ادامه داد: در این مدت ۵۲ دستگاه دیالیز و ۷۲ ونتیلاتور به همراه برخی تجهیزات تخصصی دیگر به علوم پزشکی قم اضافه شده است.

وی یادآور شد: از ابتدای شیوع کرونا ۷۲۰ نیروی پرستاری در قالب انواع استخدام و قراردادهای موجود جذب و به نظام درمان و سلامت استان افزوده شده‌اند.

قم منطقه قرمز کرونایی ندارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه تصریح کرد: با وجود این‌که درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم رقم بالایی نیست، اما از میانگین کشوری بالاتر است.

سیامک محبی ادامه داد: در کنار پوشش واکسیناسیون باید تلاش شود رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز در سطح استان بهبود یابد تا از موج بعدی این بیماری جلوگیری شود.

وی با اشاره به اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین مردم، اظهار داشت: استفاده از ماسک در قم حدود ۷۰ درصد برآورد می‌شود.

وی گفت: روند کاهشی بستری و ابتلای بیماران کرونایی در قم کُند است و این مساله می‌تواند نگران‌کننده و هشدارآمیز باشد.

محبی ابراز داشت: هم‌اکنون هیچ منطقه قرمز کرونایی در سطح استان قم وجود ندارد و بر تعداد مناطق آبی طی یک هفته گذشته افزوده شده است.

۶۵ هزار دانش‌آموز قمی واکسینه شدند

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش قم نیز در بخشی از این جلسه عنوان کرد: از ۶۵ هزار دانش‌آموز واکسینه شده قم فقط ۵۰۰ نفر در مقطع تحصیلی ششم ابتدایی قرار دارند و نگرانی زیادی از این مقطع در صورت بازگشایی مدارس احساس می‌شود.

مجتبی رمضان بیگی یادآور شد: درصد پوشش واکسیناسیون در ناحیه یک آموزش‌وپرورش قم ۴۱ درصد، ناحیه دو ۶۲ درصد، ناحیه سه ۷۳ درصد و ناحیه چهار ۳۴ درصد است.

وی ادامه داد: درصد پوشش واکسیناسیون دانش‌آموزی در شهرستان جعفرآباد ۵۴ درصد، کهک ۵۶ درصد و بخش خلجستان ۸۳ درصد برآورد می‌شود.

وی یادآور شد: تاکنون ۵۳ درصد از جامعه دانش‌آموزی استان قم دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

پایین بودن درصد واکسیناسیون درقم نیاز به تحلیل دارد

استاندار سابق قم نیز در این جلسه گفت:پایین بودن درصد واکسیناسیون در قم نیاز به تحلیل دارد و در این استان باید با اقدامات تبیینی و روشنگرانه در برابر تبلیغات گروه‌های ضد واکسن مبارزه کنیم؛ به دلیل اهمیت سلامت عمومی محاکم قضایی باید در برابر تبلیغات این‌گونه افراد حساسیت بیشتری داشته باشد.

بهرام سرمست افزایش پوشش واکسیناسیون را اولویت مهم قم دانست و خاطرنشان کرد: درصد واکسیناسیون دانش‌آموزی تاثیر مستقیمی در جایگاه استان در پوشش واکسیناسیون دارد.

وی با اشاره پشت سر گذاشتن پنج موج سهمگین، بیان کرد: این ستاد در قم با برگزاری ۱۱۱ جلسه، ۲۰ جلسه بیشتر از ستاد ملی جلسات مربوط به کرونا را برگزار کرده‌است.

وی یادآور شد: در این مدت سه هزار مصوبه در کارگروه‌های تخصصی تصویب شده که یک هزار و ۳۰۰ مورد از آن‌ها در ستاد استانی مدیریت کرونا نهایی شده‌است.

واکسن هراسی مهم‌ترین علت آمار پایین واکسیناسیون در قم 

مدیرگروه آموزش و ارتقا سلامت مرکز بهداشت قم گفت: ۳۵.۳ درصد از مردم قم ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که اصلی‌ترین علت آمار پایین واکسن هراسی است.

محمدتقی سلطانی هفته گذشته در جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و مدیریت جو روانی استانداری قم افزود: در حال حاضر موارد فوت و بستری با شیب مناسب در حال کاهش می‌باشد.

وی با بیان این‌که درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم بین ۴۶ تا ۵۲ درصد می‌باشد، اضافه کرد: روند مراجعه به پایگاه‌های سرپایی ۹ گانه تست کرونا مقداری افزایش یافته‌است که امیدواریم نشان‌دهنده موارد مثبت نباشد.

روند کاهش بیماری کرونا در قم مطلوب ولی شکننده‌است

رییس مرکز بهداشت قم نیز با بیان این‌که روند کاهش بیماری مطلوب ولی شکننده است، گفت: مراکز واکسیناسیون در ۲۰ پایگاه تجمیعی شامل ۱۸ پایگاه در شهر قم و ۲ پایگاه در شهرستان‌های جعفریه و کهک مستقر است.

سیامک محبی افزود: ظرفیت ۲۰ مرکز برای واکسیناسیون روزانه حدود ۳۰ هزار دُز می‌باشد که تاکنون بیشترین میزان تزریق واکسن ۱۷ هزار دُز در روز بوده‌ است.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که سالمندان از نظر بیماری و بستری گروه پر دغدغه‌ای هستند و میزان واکسیناسیون در این گروه سنی پایین بود، به‌صورت تلفنی دعوت عمومی شدند و بعد از سه هفته درصد پوشش واکسیناسیون سالمندان با افزایش ۱۰ درصدی به ۷۷ درصد رسید.

وی افزود: با دعوت عمومی از گروه سنی ۴۰ تا ۶۰ سال نیز درصد پوشش واکسیناسیون حدود پنج درصد افزایش یافت.

محبی با بیان این‌که درصد پوشش در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ ساله پایین است، تصریح کرد: نیازمند اطلاع‌رسانی در همه بخش‌ها هستیم و مردم باید از اخبار واکسیناسیون اطلاع داشته باشند.

لزوم تبیین آثار کاهش اپیدمی کرونا و رفع محدودیت‌ها برای مردم 

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار قم گفت: مسوولان ذیربط باید آثار کاهش اپیدمی بیماری کرونا و رفع محدودیت‌ها را برای مردم یادآور و تبیین نمایند.

بیژن سلیمان پور در جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و مدیریت جو روانی استانداری قم، افزود: عده‌ای عالمانه یا عامدانه سعی در انکار آثار مثبت واکسن کرونا دارند و واکسن هراسی را به هر شیوه و برنامه‌ای در گروه‌ها و فضای مجازی ترویج می‌کنند.

وی با تاکید بر مقابله با واکسن هراسی در فضای مجازی، اضافه کرد: مراکز ذیربط باید وضعیت کشورهایی که مردم آن‌ها ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و منجر به کاهش آثار بیماری کرونا شده است را برای مردم بیان نمایند.

راه اندازی مرکز تجمیعی واکسیناسیون حرم حضرت معصومه(س) 

هم‌زمان با سالروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم، مرکز تجمیعی واکسیناسیون کووید ۱۹ در حرم کریمه اهل‌بیت(س) طی آیینی با حضور آیت‌الله سید محمد سعیدی امام‌جمعه قم آغاز به کار کرد.

معاون بهداشتی این دانشگاه در این آیین با اشاره به روند واکسیناسیون در استان، افزود: از ابتدای شروع واکسیناسیون در قم ۱۸ مرکز تجمیعی دایر شد و از امروز ۴۲ مرکز خدمات جامع سلامت نیز به این ظرفیت اضافه می‌شود.

سیامک محبی همچنین از استقرار ۲ اتوبوس آمبولانس در مراکز پر تردد استان برای سهولت و دسترسی آسان همشهریان برای تزریق واکسن خبر داد و تصریح کرد: از عموم مردم استان دعوت می‌کنیم در سریع‌ترین زمان ممکن و با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای دریافت واکسن کرونا اقدام نمایند. 

لزوم دریافت کارت واکسن توسط صنوف 

رییس اتاق اصناف قم گفت: با توجه به مصوبات استانی، تمامی متصدیان واحدهای صنفی باید نسبت به اخذ کارت واکسیناسیون اقدام و تصویر آن را در محل واحد صنفی نصب نمایند، به‌طوری‌که در معرض دید عموم مردم قرار گیرد.

حمید خرمی با اشاره به همراهی صنوف در ایام کرونا و اقدامات اتاق اصناف، افزود: در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی، مرکز بهداشت و دستگاه‌های مرتبط همکاری خوبی با اتاق اصناف داشتند.

وی ادامه داد: در مرحله اول اولویت، صنوف گروه یک مشاغل بودند که برخی از آنان از جمله نانوایان، آموزشگاه‌های رانندگی و سوپرمارکت‌ها واکسن خود را دریافت نموده‌اند، ضمن این‌که واکسیناسیون برخی از کسبه مراکز تجاری و پاساژها نیز در همان مرحله اول انجام شد و این روند همچنان ادامه دارد.

وی از راه‌اندازی ۲ مرکز واکسیناسیون برای سهولت تزریق واکسن کسبه و صنوف خبر داد و افزود: مرکز واکسیناسیون سیار اورژانس ۱۱۵ قم در چهارراه بازار مقابل مسجد امام حسن عسگری(ع) و مرکز سیار واکسیناسیون هلال‌احمر قم به نشانی نیروگاه، خیابان شهید زنگارکی، روبروی مسجد امام حسین(ع) از ساعت ۱۵ تا ۲۱ آماده خدمت‌رسانی برای صنوف و سایر شهروندان است.

فوت یک بیمار کرونایی درقم 

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان، گفت: در حال حاضر ۲۴۴ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند که ۳۸ تَن از آن‌ها به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی اظهار داشت: در شبانه‌روز منتهی به نیمه آبان‌ماه، ۲۹ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی بستری شدن ۱۸ تَن از این افراد را مورد توجه قرار داد و افزود: ۱۶ تَن که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز به تشخیص پزشکان معالج برای انجام درمان در منزل از بیمارستان مرخص شدند.

قدیر با اشاره به فوت یک تَن که نتیجه آزمایش کرونای آن مثبت شده بود، بیان داشت: از ۳۴۰ آزمایش کرونای صورت گرفته نتیجه ۹۱ مورد مثبت شد.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، بر اساس رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک، از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شد و از  ۳۰ مهرماه به رنگ زرد درآمد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید ۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده‌ است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند به‌منظور تعیین زمان‌بندی و نوبت‌دهی «تزریق واکسن بیماری کووید۱۹» برای گروه‌های سنی اعلام شده و نیز ثبت‌نام «کارت واکسن دیجیتال»، به «سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا» به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir مراجعه کنند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مراکز جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا