سلامت

واکسن هراسی مهم‌ترین علت آمار پایین واکسیناسیون در قم است

محمدتقی سلطانی روز دوشنبه درجلسه ستاد اطلاع‌رسانی و مدیریت جو روانی استانداری قم افزود: در هفته اخیر که هفته ۸۸ اپیدمی در کشور است، در استان قم موارد فوت و بستری با شیب مناسب درحال کاهش می‌باشد.

وی با بیان این‌که درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی درقم بین ۴۶ تا ۵۲ درصد می‌باشد، اضافه کرد: در ۲ هفته گذشته روند مراجعه به پایگاه‌های سرپایی ۹ گانه تست کرونا مقداری افزایش یافته‌است که امیدواریم نشان‌دهنده موارد مثبت نباشد.

وی ادامه داد: درصد مثبت بودن آزمایش کرونا از ۴۴ به ۳۳ درصد کاهش یافته‌است و دربازه زمانی ۱۸ مهر تا ۲ آبان ماه جاری فقط ۲ منطقه در استان قم قرمز، ۱۲ منطقه نارنجی و ۱۴ منطقه زرد بود.

سلطانی بیان کرد: تاکنون حدود ۷۰۷ هزار و ۳۶۱ نفر دُز اول، ۳۸۹ هزار و ۱۸۹ نفر دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و در کل یک‌میلیون و ۹۷ هزار و ۲۸۱ دُز واکسن کرونا در استان قم تزریق شده‌است.

به گفته وی،‌ واکسیناسیون نوبت سوم یا دُز بوستر برای کادر بهداشت و درمان، جانبازان و ایثارگران و بیماران نقص سیستم ایمنی و خاص آغاز و تاکنون ۷۳۱ دُز تزریق شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: درگروه دانش‌آموزان تاکنون ۶۲.۲ درصد و در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال نیز ۵۱.۵ درصد افراد واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

کارشناس مرکز بهداشت قم خاطرنشان کرد: روزانه به‌طور میانگین ۱۲ هزار و ۵۶۵ دٌز واکسن کرونا در استان قم تزریق می‌شود.

وی با بیان این‌که ۹۰ درصد موارد بستری در قم واکسن دریافت نکرده‌اند، گفت: در حال حاضر در بهترین شرایط از نظر تزریق واکسن قرار داریم، زیرا بیماری درحال کاهش است و موارد بستری و شناسایی کاهش یافته؛ اما سرعت واکسیناسیون بسیار کند است.

وی تصریح کرد: هیچ‌کدام از سازندگان واکسن ادعا نکرده‌اند که واکسن به‌صورت ۱۰۰ درصد باعث ایمنی و جلوگیری از مرگ می‌شود؛ ولی همه ادعا دارند که تا درصد زیادی از موارد بستری و یا مرگ جلوگیری می‌کند.

سلطانی افزود: تغذیه، ژنتیک، سیستم ایمنی و آمادگی افراد از جمله موارد مهمی است که در تاثیر واکسن کرونا بر افراد مختلف موثر است.

وی ادامه داد: درصد واکسیناسیون در قم به دلیل تنوع قومیت و ملیت نسبت به تمام کشور متفاوت است، ولی از نظر میزان پوشش واکسن چهارمین استان از انتهای جدول هستیم.

وی تصریح کرد: گروه‌ها و افرادی در  قم به اسم‌ها و اهداف مختلف  سعی در واکسن هراسی دارند.

روند کاهش بیماری در قم مطلوب ولی شکننده است

رییس مرکز بهداشت قم نیز با بیان این‌که روند کاهش بیماری مطلوب ولی شکننده است، گفت: مراکز واکسیناسیون در ۲۰ پایگاه تجمیعی شامل ۱۸ پایگاه در شهر قم و ۲ پایگاه در شهرستان‌های جعفریه و کهک مستقر است.

سیامک محبی افزود: ظرفیت ۲۰ مرکز برای واکسیناسیون روزانه حدود ۳۰ هزار دُز می‌باشد که تاکنون بیشترین میزان تزریق واکسن ۱۷ هزار دُز در روز بوده‌است.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که سالمندان از نظر بیماری و بستری گروه پر دغدغه‌ای هستند و میزان واکسیناسیون در این گروه سنی پایین بود، به‌ صورت تلفنی دعوت عمومی شدند و بعد از سه هفته درصد پوشش واکسیناسیون سالمندان با افزایش ۱۰ درصدی به ۷۷ درصد رسید.

وی افزود: با دعوت عمومی از گروه سنی ۴۰ تا ۶۰ سال نیز درصد پوشش واکسیناسیون حدود پنج درصد افزایش یافت.

محبی با بیان اینکه درصد پوشش در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ ساله پایین است، تصریح کرد: نیازمند اطلاع‌رسانی در همه بخش‌ها هستیم و مردم باید از اخبار واکسیناسیون اطلاع داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: هنوز بسیاری از شهروندان از وجود ۲۰ پایگاه تزریق واکسن در استان خبر ندارند که وجود خودروهای بلندگودار برای آگاه‌سازی مردم بسیار حیاتی است.

وی تاکید کرد: در ۲ هفته آینده تمام برنامه مرکز بهداشت استان بر روی افزایش روند واکسیناسیون متمرکز خواهد بود.

موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز دراین جلسه گفت: باید بر مبنای کار علمی و واقعیت در زمینه واکسیناسیون تصمیم بگیریم و دسترسی، آگاهی و شبهات را مدنظر داشته باشیم.

همچنین مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش‌وپرورش قم گفت: ۱۲۶ هزار دانش‌آموز در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در استان قم وجود دارد که  ۱۰۱ هزار دانش‌آموز در مقطع متوسطه اول و دوم تحصیل می‌کنند.

غلامرضا رضایی افزود: تاکنون ۶۴ هزار دانش‌آموز با تلاش و فرهنگ‌سازی مسوولان آموزش‌وپرورش واکسینه شده‌اند.

مدیر روابط عمومی شهرداری قم نیز گفت: جشنواره رسانه‌ای «شهر ما» سال گذشته در پنج بخش اصلی و ۱۳ رشته برگزار شد و یک هزار و ۱۵۷ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید.

مهدی کلانترزاده افزود: دومین جشنواره رسانه‌ای شهر ما نیز ۲۹ آبان ماه جاری فراخوان عمومی می‌شود و امیدواریم در دهه فجر ۱۴۰۰ اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان داشته باشیم.

در این جلسه پوستر دومین جشنواره رسانه‌ای شهر ما توسط مسوولان استان رونمایی شد.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، بر اساس رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک، از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شد و از  ۳۰ مهرماه به رنگ زرد درآمد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید ۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده‌ است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند به‌منظور تعیین زمان‌بندی و نوبت‌دهی «تزریق واکسن بیماری کووید۱۹» برای گروه‌های سنی اعلام شده و نیز ثبت‌نام «کارت واکسن دیجیتال»، به «سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا» به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir مراجعه کنند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا