Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
واکسن کرونا در سلامت جامعه موثر بوده است - خبرگزاری برگزیده های ایران
سلامت

واکسن کرونا در سلامت جامعه موثر بوده است

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت برگزیده های ایران، محسن زهرایی روز چهارشنبه در نشست خبری در محل وزارت بهداشت افزود: البته تزریق واکسن نمی تواند صد در صد جلوی مرگ ناشی از کرونا را در کشور و در دنیا بگیرد، اما می تواند تا حدود زیادی از سلامت مردم محافظت کند.

وی تصریح کرد: در گذشته بیماری‌هایی مانند طاعون ، آبله و غیره شیوع پیدا کرده بود و افراد آنقدر به این بیماری‌ها مبتلا می شدند که عده ای فوت کرده، افرادی ناتوان شده و کسانی نیز جان سالم به در می بردند تا اینکه شدت بیماری‌ها کم شده و بصورت بومی در می آمد.

زهرایی اظهار داشت: در مورد شیوع کرونا نیز همین طور است اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نمی شد، همان اتفاقی که بیان شد، می افتد اما واکسن یک ابزار جلوگیری از مرگ است که نتایج خوبی نیز داشته است.

وی خاطرنشان کرد: مرگ و میر کرونایی در سالمندان بیشتر بود اما با واکسینه شدن در برابر این بیماری، از مرگ های زیادی جلوگیری شد.

۱۵ درصد مردم هنوز برای دریافت واکسن کرونا مراجعه نکرده اند
رییس اداره مبارزه با بیماری های قابل پیشگیری با واکسن و قرنطینه با اشاره به واکسیناسیون ۸۵ درصد مردم، گفت: ۱۵ درصد مردم هنوز برای دریافت واکسن کرونا مراجعه نکرده اند.

وی  افزود: موافقان تزریق واکسن ۹۵ درصد در جامعه هستند و مخالفان در شبکه های اجتماعی اقدام به گمراهی علیه واکسن می پردازند.

زهرایی تاکید کرد: برنامه ریزی وزارت بهداشت برای واکسیناسیون جمعیت هدف یعنی ۱۰۰ درصد گروه هدف بالای ۱۲ سال  است  و تا به امروز  سینوفارم ۱۳۱ میلیون دز، اسپوتنیک ۴ میلیون دز، واکسن کووکسین بهارات یک میلیون و ۱۲۵ هزار دز، آسترازنکا ۱۲ میلیون دز، برکت ۱۱.۵ میلیون دز و پاستوکووک یک میلیون و ۷۰۰ هزار دز و پاستوکووک پلاس ۲۰۰ هزار دز دریافت کردیم.

 رئیس اداره واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: واکسن اسپایکوژن هم در ۲محموله نزدیک به ۶ میلیون واحد مصرف دریافت کردیم ، واکسن فخراوَک و کووپارس هنوز چیزی تحویل داده نشده است.

تولید حدود ۱۷ میلیون دز واکسن داخلی
زهرایی تولید داخلی واکسن را نقطه قوتی دانست و گفت: واکسن های داخلی حدود ۱۷ میلیون دز تولید شده است.

رئیس اداره واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: واکسن‌هایی که هنوز به کارآزمایی بالینی نرسیدند سرمایه تولیدکنندگان است و اگر خط تولید را برای بلندمدت در نظر بگیرند سوددهی خواهد داشت.

زهرایی با اشاره به تزریق دز سوم واکسن علیه کرونا گفت:  این دز واکسن اکنون برای کارکنان نظام سلامت، کارکنان مراکز نگهداری معلولین جسمی و ذهنی، جانبازان بالای ۵۰ درصد با فاصله زمانی ۶ ماه بعد از تزریق دز دوم انجام می  شود. 

وی با بیان اینکه افرادی که واکسن‌های غیر فعال مثل سینوفارم، برکت و بهارات دریافت کردند نوبت سوم را پس از ۴ ماه تزریق کنند، گفت: بر مبنای این نیاز در مجموع نزدیک ۱۶۷ میلیون دز تامین شده که پاسخگوی نیاز برآورد شده فعلی ما است. 

رئیس اداره واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد:برای سال آینده نیز احتمالا نیاز است مردم یک دز دیگر واکسن علیه کرونا تزریق کنند که امیدواریم با افزایش تولیدات نیازی به واردات واکسن در این زمینه نباشد.

ذخیره واکسن تا سنین ۱۲ سال به بالا، تا پایان سال ۱۴۰۰ تامین است
وی درخصوص میزان واکسنی که تاکنون در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است، اظهار کرد: برنامه ریزی وزارت بهداشت برای واکسیناسیون جمعیت هدف یعنی ۱۰۰ درصد گروه هدف است که فعلا بالای ۱۲ سال درنظر گرفته شده است. بر این مبنا میزان واکسن مورد نیاز تا پایان سال تامین شده است. 

خطر آمبولی یا سکته پس از دریافت واکسن
رییس اداره مبارزه با بیماری های قابل پیشگیری با واکسن و قرنطینه در پاسخ به سوالی درخصوص آمبولی یا سکته پس از دریافت واکسن نیز گفت: درمورد آمبولی ریه یا سکته مغزی پس از دریافت واکسن باید دید با چه شرایطی مواجه هستیم. در ۲۰ درصد مبتلایان کرونا حوادث تروما آمبولی گزارش شده است. مقایسه این افراد با بروز حوادث آمبولی در افرادی که واکسن آدنوویروسی تزریق کردند می ‌بینیم که در گروه سنی بالای ۵۰ سال این عوارض یک نفر در ۱۰۰ هزارنفر و در گروه سنی پایین تر یک نفر در هر ۵۰ هزارنفر است. عارضه صفر نیست، بلکه در مقام مقایسه باید دید در صورت واکسن نزدن چه عوارضی داریم که با تزریق واکسن می توان جلوی آن را گرفت.

وی گفت: واکسن به دلیل تحریک سیستم ایمنی تا ۷۲ ساعت اول می‌ تواند عوارض جزیی داشته باشد، اما اگر فردی ۴ یا ۵ روز بعد دچار سر درد یا ورم و درد پا شد، باید به مراکز درمانی مراجعه کند. زیرا اصلا ممکن است در دوره نهفتگی بیماری بوده باشند و کرونا گرفته باشند. خوشبختانه در مطالعات بین ‌المللی هم مشخص شده است که اکثر افرادی که به دنبال تزریق واکسن دچار آمبولی می ‌شوند قابل درمان هستند.

 احتمال همه گیری آنفلوانزا
دکتر زهرایی درباره احتمال همه گیری آنفلوانزا نیز عنوان کرد: با رعایت‌ هایی که برای کرونا انجام می ‌شود، احتمال بروز همه گیری آنفلوآنزایی ضعیف است، زیرا خود را محافظت می‌ کنیم. گروه‌ های پرخطر باید واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند.

وی تاکید کرد: اگر فردی علائم بالینی بیماری را داشت، صبر کند و بعداز بهبود علائم برای دریافت واکسن کرونا اقدام کند. بهترین زمان برای واکسن زدن اکنون است که خیز و پیک بیماری کاهش یافته است. فرصت و زمان برای تزریق واکسن مهم است، چون اکنون بهترین زمان است، زیرا نیرو و مراکز بسیج شدند.

دکتر زهرایی ادامه داد: کسانی که واکسن غیرفعال سینوفارم زدند، برای دُز یادآور می توانند همان واکسن را بزنند و یا آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس تزریق کنند. کسانی هم که واکسن آدنو ویروسی زدند، نوبت یادآورشان می تواند آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس باشد. البته اگر واکسن‌ های پروتئین نوترکیب ایرانی دیگرمان تایید شود، شاید بتوانند درمورد دُز یادآور استفاده شوند. واکسن‌ های داخلی هنوز مجوز برای دریافت زنان باردار را ندارند.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا