اصفهان

واکسیناسیون حدود ۲ میلیون دام علیه بیماری تب برفکی در اصفهان

واکسیناسیون حدود ۲ میلیون دام علیه بیماری تب برفکی در اصفهان

به گزارش برگزیده از اصفهان، وحید مقدس با اعلام این خبر اظهار کرد: به منظور کنترل و پیشگیری از بیماری تب برفکی واکسیناسیون ۱۸۹ هزار و ۶۷۹ رأس گاو و گوساله و یک میلیون و ۷۵۹ هزار و ۲۳۳ رأس گوسفند و بز تا پایان مهر ماه سال جاری در استان اصفهان واکسینه شدند.

وی افزود: بیماری تب برفکی یک بیماری واگیر در جمعیت زوج سمان نظیر گاو ، گوسفند و بز است که خسارات اقتصادی سنگینی به صنعت دامپروری کشور وارد می کند و سازمان دامپزشکی کشور به منظور پیشگیری و کنترل این بیماری واکسیناسیون رایگان در جمعیت دام سبک و سنگین دام های روستایی و عشایری را همه ساله انجام می دهد.

وی اضافه کرد: در فاز اول واکسیناسیون سراسری تب برفکی که در استان اصفهان همزمان با کشور از ابتدای مرداد ماه آغاز و تا پایان مهر ماه ادامه یافت بیش از ۸۰ درصد جمعیت دامی سبک و سنگین استان در حدود ۳ هزار واحد دامی روستایی و عشایری واکسینه شدند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در پایان گفت: بیماری تب برفکی که به نام بیماری دهان و سم نیز شناخته می شود یک بیماری ویروسی است که با علائم زخم در دهان ، زبان ، سم و … و تب بالا و زمین گیری دام همراه است.

وی ادامه داد: این علائم باعث کاهش خوراک در دام و ضعف همچنین کاهش تولید شیر خواهد شد و بیماری به سرعت از طریق هوا و وسایل در دامداری و اطراف منتشر می شود. گاهی ویروس بیماری عضله قلب را درگیر و باعث تلفات زیاد بخصوص در دام های جوان می شود؛ این بیماری از طریق رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه ای و واکسیناسیون به موقع و منظم قابل کنترل است.

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا