سلامت

واکسیناسیون دز سوم؛ تاکید مسئولان گیلان برای رهایی از اومیکرون

به گزارش خبرنگار برگزیده های ایران، با مشاهده اولین مورد از ابتلا به ویروس کرونا سال ۹۸ در ووهان چین، هرگز تصور نمی شد که این ویروس مزاحم با جهش های مختلف، کشورهای جهان را درگیر کند و میلیون ها نفر را مبتلا و یا جانشان را بگیرد.

اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا اوخر بهمن سال ۹۸ در گیلان مشاهده شد، گیلان به عنوان دومین استان درگیر بیماری کووید ۱۹ تاکنون با مشکلات زیادی ناشی از خیزهای این بیماری مواجه شده است، در این مدت بسیاری از فعالیت های اقتصادی، ورزشی، فرهنگی و آموزشی تحت تاثیر این ویروس قرار گرفت.

طی روزهای اخیر ورود سویه جدید کرونا اومیکرون نگرانی هایی را ایجاد کرده و از مردم خواسته می شود که دریافت کنندگان ۲ دز واکسن کرونا حتما برای تزریق دز سوم اقدام کنند و سایر افراد که تاکنون واکسنی را دریافت نکرده اند حتما واکسن بزنند.

کرونا اگر چه جلسات مدیران و دستگاه های مختلف را محدود کرد اما نزدیک ۲ سالی است که جلسه ستاد کرونای استانی و شهرستانی در استان گیلان مرتب دایر است و تصمیماتی برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا گرفته می شود.

جلسه ستاد کرونا شهرستان رشت نیز امروز دوشنبه به ریاست حمیدرضا امام پناهی فرماندار این شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، ضرورت تزریق دز سوم واکسن کرونا با توجه به سویه اومیکرون، لزوم فرهنگ سازی برای دریافت دز سوم، پوشش کامل واکسیناسیون دانش‌آموزان، ضرورت بازگشایی مجدد پایگاه‌های تجمیعی ، افزایش ساعت تزریق و راه اندازی ناوگان سیار از مهمترین محورهای موضوع این جلسه بود.

واکسن؛ راهی برای مبارزه با کرونا

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رشت به عنوان اولین سخنران این جلسه با اشاره به ورود سویه جدید کرونا «اومیکرون» از بروز موج دیگر بیماری ناشی از این سویه ابزار نگرانی کرد و گفت: تنها سلاح ما برای مبارزه با این بیماری تزریق واکسن است، البته در کنار واکسیناسیون رعایت پروتکل های بهداشتی اهمیت قابل توجهی دارد.

دکتر مازیار محمدی با اشاره به سرعت بالای سرایت سویه اومیکرون نسبت به جهش های دیگر از جمله دلتا اظهار داشت: با توجه به تصویب ستاد ملی کرونا رنگ بندی شهرستان ها از این به بعد بر اساس مشاهده یک مورد ابتلا حتی سرپایی به اومیکرون تغییر می کند در صورتی که پیش از این جابجایی رنگ ها بر اساس روند بستری بیماران در نظر گرفته می شد.

وی اظهار داشت: با توجه به سرعت انفجاری سویه اومیکرون اگر به خوبی از شیوع آن جلوگیری نشود، موج دیگری از بیماری را موجب می شود بنابراین همه باید در تزریق واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی همکاری جدی داشته باشند.

ضرورت راه اندازی پایگاه‌های تجمیعی و سیار واکسیناسیون

رئیس مرکز بهداشت رشت در ادامه با توجه به مراجعه مردم برای تزریق دز سوم واکسن کرونا در این شهرستان راه اندازی بار دیگر پایگاه های تجمیعی واکسیناسیون را ضروری دانست و ادامه داد: ناوگان سیار برای واکسیناسیون نیز باید در محله ها مستقر شوند تا مردم برای تزریق واکسن هزینه ای نداشته باشند.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر ۲۰۵ پایگاه تزریق واکسن کرونا در هر سه نوبت از جمله مساجد، مراکز بهداشتی درمانی و پایگاه های سلامت در شهرستان رشت فعال است، اضافه کرد: ۲ پایگاه شبانه روزی این شهرستان تعطیل شد اما ضروریست تا پایگاه هایی برای مراجعه مردم تا پاسی از شب فعال باشند.

واکسیناسیون دز سوم؛ تاکید مسئولان پایتخت گیلان برای رهایی از اومیکرون

وی با تشریح واکسیناسیون در سه مرحله اظهار داشت: از مجموع ۸۴۵ هزار و ۳۸۲ نفر از جمعیت بالای ۱۲ سال شهرستان رشت برای تزریق واکسن، تاکنون ۷۵۱ هزار و ۵۰۰ نفر دز اول و ۶۹۵ هزار و ۵۷۹ نفر دز دوم واکسن را دریافت کرده اند و تزریق دز سوم «گروه سنی بالای ۱۸ سال» نیز به ۷۶ هزار نفر رسیده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رشت با تاکید بر ضرورت تزریق دز سوم واکسن کرونا خاطرنشان کرد: دریافت واکسن دز سوم تا ۸۰ درصد از ابتلا به سویه اومیکرون جلوگیری می کند ضمن اینکه سلاح ما برای مبارزه با کرونا، واکسیناسیون است.

وی اظهار داشت: از بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دز واکسن کرونا که در شهرستان رشت تزریق شده است، ۲۰۰ هزار نفر مهمان این شهرستان بوده اند که از فرصت تزریق واکسن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بهره مند شدند.

با فروشگاه‌های بی تفاوت در تزریق واکسن نیروهایشان برخورد می‌شود

سرپرست فرمانداری شهرستان رشت نیز در این جلسه با اشاره به موضوع مطرح شده در این جلسه مبنی بر عدم تزریق واکسن کرونا در تعدادی از نیروهای فروشگاهی رشت گفت: با فروشگاه های بزرگ بی تفاوت در موضوع واکسن نیروهایشان باید برخورد شود.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ مهم است، اظهار داشت: نباید نسبت به کرونا و سویه های جدید آن بی تفاوت بود.

امام پناهی با اشاره به استقبال و همراهی مردم برای تزریق دز سوم واکسن کرونا در این شهرستان گفت: تمهیدات لازم برای تزریق دز سوم واکسن کرونا انجام شود تا مردم به راحتی و در کمترین زمان واکسن را دریافت کنند.

وی بیان داشت: با توجه به استقبال خوب مردم در حاشیه شهر و روستا از اتوبوس های سیار واکسیناسیون، افزایش نیافتن تعداد این واحدهای سیار توجیهی ندارد.

واکسیناسیون دز سوم؛ تاکید مسئولان پایتخت گیلان برای رهایی از اومیکرون

سرپرست فرمانداری شهرستان رشت با تاکید بر اینکه تعدادی از مراکز باید در عصر نیز فعال باشند، افزود: کارمندان و افرادی دیگر عصرها فرصت تزریق واکسن کرونا را دارند لذا فعالیت مراکز در عصرها برای این افراد ضروری است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمارها سه هزار دانش آموز در شهرستان رشت واکسن نزده اند، اظهار داشت: این تعداد از دانش آموزان شناسایی شده باید برای تزریق واکسن اقدام کنند در غیراینصورت امکان حضور در مدرسه را نخواهند داشت.

امام پناهی افزود: همچنین پنج هزار و ۵۰۰ نوجوانان نیز واکسن دریافت نکرده اند که باید با همراهی بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) برای واکسیناسیون این تعداد اقدامات لازم انجام شود.

آمار بستری‌ها مبتلا به کرونا در شهرستان رشت کاهشی است

سرپرست فرمانداری شهرستان رشت با بیان اینکه در زمان حاضر ۶۹ بیمار مبتلا به کرونا از این شهرستان در بیمارستان های رشت بستری هستند، افزود: آمار بسترها نسبت به هفته گذشته ۱۵ نفر کمتر شده است.

وی اظهار داشت: بستری های روزانه شهرستان رشت نیز به ۲۴ نفر رسیده است که هفته گذشته ۲۵ نفر بود ضمن اینکه فوتی های این شهرستان هفته گذشته صفر بوده اما به یک نفر در هفته جاری رسید.

در این جلسه احمدپورکاظمی مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ رشت نیز در ارتباط با فعال شدن مجدد سالن ورزشی چمران گفت: اگر چه قراردادی با مجموعه ای برای بهره مندی از این باشگاه بسته شده اما برای لغو این قرارداد و فعال شدن مجدد آن برای تزریق واکسن آمادگی داریم.

شهرستان رشت در نقشه کرونایی گیلان آبی است.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا