سلامت

واکسیناسیون دُز دوم کرونا در خراسان جنوبی به ۵۱ درصد رسید

محمد دهقانی روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: میانگین واکسیناسیون دز اول برای افراد بالای ۱۲ سال در سطح کشور ۷۸ درصد و دز دوم ۴۹ درصد است.

وی اظهار داشت: تاکنون یک میلیون و ۱۰۴ هزار و ۸۴۲ دز واکسن کرونا را دریافت کردیم که ۹۵ هزار دُز آن امروز در استان توزیع می‌شود و ۸۱۱ هزار و ۳۸۹ دز یعنی بیش از ۸۱ رصد واکسن‌های دریافتی تاکنون تزریق شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از کاهش تلقیح روزانه واکسن کرونا در خراسان جنوبی به دلیل کاهش مراجعات مردمی خبر داد و گفت: ۶۲ مورد فوتی کرونا از اول مهر ماه در استان داشتیم و همه این افراد جزو گروه سنی بودند که می‌توانستند واکسن کرونا را دریافت کنند اما ۱۹ نفر برای تزریق واکسن مراجعه نداشتند.

وی افزود: از این متوفیان کرونا ۱۱ نفر دز اول و ۳۲ نفر هم که البته بیماری زمینه‌ای و بالای ۸۰ سال سن داشته‌اند، دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده بودند.

دهقانی با اشاره به اینکه با نارنجی شدن قاینات از امروز تعداد شهرستان‌های با وضعیت پرخطر کرونا در استان به چهار شهرستان افزایش یافت گفت: براساس آخرین رنگ‌بندی در خراسان جنوبی چهار شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر)، ۶ شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) و یک شهرستان در وضعیت آبی (کم‌خطر) است.

وی افزود: شهرستان‌های بیرجند، نهبندان و طبس که نارنجی بودند و شهرستان قاینات هم از زرد به نارنجی تغییر رنگ داد، شهرستان‌های بشرویه، فردوس، سرایان، سربیشه، زیرکوه و درمیان در وضعیت خطر متوسط (زرد) و خوسف هم در وضعیت کم‌خطر (آبی) است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: میزان بستری بیماران کرونایی از ۳۰ روز قبل روی خط ثابتی است و در یک هفته گذشته مختصر کاهشی داشته، یعنی از ۱۰۶ مورد در هفته ماقبل به ۱۰۰ مورد در هفته گذشته رسیده و در این مدت در استان هشت مورد فوتی داشتیم.

وی گفت: اما آمار کلی موارد مثبت ابتلا به کرونا در یک ماه گذشته و موارد مثبت روزانه روند افزایشی دارد که اگر این وضعیت تداوم یابد، پیک ششم کرونا در استان خراسان جنوبی شروع خواهد شد.

دهقانی افزود: طی سه هفته اخیر مجددا شاهد افزایش روند موارد مثبت ناشی از بیماری کووید۱۹ در استان خراسان جنوبی هستیم و هرچند این روند افزایشی آهسته و ملایم است و مانند پیک‌های گذشته سیر صعودی تند ندارد ولی روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح استان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده که هشدار دهنده است.

وی تصریح کرد: این روند باعث نگرانی است از این جهت که مجددا شاهد خیز جدید بیماری در استان خراسان جنوبی باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: شیوع کرونای دلتا پلاس در کشورهای مجاور از جمله پاکستان، افغانستان و ترکیه نیز نگرانی‌ها را درخصوص شیوع این نوع کرونا در کشور بیشتر می‌کند.

وی گفت: شهرستان نهبندان از مدت‌ها پیش وضعیت نارنجی داشته و ورود ویروس را از مرز نداریم بلکه مربوط به ارتباط این منطقه با استان سیستان و بلوچستان است.

دهقانی اضافه کرد: ۲ هزار و ۹۴ مورد بازدید از اصناف خراسان جنوبی انجام شده و در این خصوص ۱۰۹ مورد اخطار و سه مورد پلمب واحدهای صنفی را داشته‌ایم که در مجموع میزان استفاده از ماسک در اصناف ۸۹.۸ درصد و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ۸۸.۸ درصد بوده است.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: ۸۱ مورد بازدید از ادارات استان در یک هفته گذشته انجام شده که در ادارات استفاده از ماسک ۹۷.۵ درصد و رعایت فاصله‌گذاری ۹۳.۵ درصد است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در این نشست با بیان اینکه یکنواختی بازگشایی مدارس استان را مدنظر قرار دادیم گفت: در سامانه سامد که هفته گذشته حضور داشتم مطالبه اکثر اولیای دانش‌آموزان بازگشایی مدارس بود.

محمدعلی واقعی افزود: پایه اول و دوم دبستان بیشترین آسیب را از کرونا دیدند و درخواست داریم این پایه‌ها برای آشنایی با شاکله تعلیم و تربیت با رعایت پروتکل‌ها بازگشایی شود.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا