خراسان رضوی

واکسیناسیون رایگان طیور در خراسان رضوی علیه نیوکاسل

به گزارش برگزیده های ایران از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، دکتر شهرام شرقی اظهار کرد: هم‌زمان با هفته پدافند غیرعامل طیور بومی در خراسان رضوی علیه بیماری نیوکاسل رایگان واکسینه می‌شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: طی این عملیات که در سراسر استان اجرا خواهد شد بیش از ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه طیور بومی در سطح روستاهای استان علیه بیماری نیوکاسل به‌صورت رایگان واکسینه خواهند شد.

وی بابیان اینکه بیماری نیوکاسل از نوع بیماری‌های واگیردار ویروسی طیور است، ابراز کرد: در صورت بروز این بیماری شاهد خساراتی شامل تلفات، کاهش رشد و کاهش تولید تخم‌مرغ در گله‌های صنعتی و بومی خواهیم بود.

شرقی با اشاره به اینکه امکان گردش ویروس عامل این بیماری در بین طیور بومی و صنعتی وجود دارد و باعث ماندگاری ویروس فعال در جمعیت پرندگان منطقه می‌شود، افزود: واکسیناسیون یکی از راه‌های اصلی پیشگیری از بروز بیماری و کم کردن دفع ویروس از پرندگان بیمار می‌شود.

وی علائم بیماری نیوکاسل را به ۳ شکل گوارشی با علائم زخم در دستگاه گوارش و اسهال بیشتر به رنگ سبز، عصبی با علائم افتادگی بال‌ها، خواب‌آلودگی، گوشه‌گیری، کم‌تحرکی و پیچش گردن و تنفسی با علائم صداهای غیرطبیعی تنفسی و سختی در تنفس دانست و از تمامی پرورش‌دهندگان طیور سنتی و صنعتی استان خواست در صورت مشاهده علائم یادشده مراتب را با سامانه پیامک ۳۰۰۰۰۱۵۱۲ در میان گذارند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا