سلامت

واکسیناسیون کرونا در گیلان از میانگین کشوری بالاتر است

فیروز نصیرزاده روز دوشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار برگزیده های ایران در شبکه بهداشت و درمان آستارا افزود: تاکنون نصف جمعیت هدف استان، واکسن کرونا را دریافت کرده اند و آمادگی داریم تا پایان آبان ماه، کل جمعیت هدف را واکسینه کنیم و به نقطه مدنظر کارشناسان و ستاد مقابله با کرونا در استان برسیم.

وی هدایتگری رسانه ها را در ترغیب مردم به واکسیناسیون بسیار مهم دانست و گفت: معتقدم در مقابل واکسن هراسی و حاشیه سازی برخی شبکه های اجتماعی، خبرنگاران متعهد باید با مصاحبه با شخصیت های صاحب نفوذ و پزشکان و پرستاران، مردم را بیشتر از فواید واکسن و عواقب نزدن آن مطلع کنند.

۳۲ جانباخته کادر درمان گیلان در دوره شیوع کرونا

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گیلان گفت: در راه مبارزه با کرونا و تامین سلامت مردم، کادر درمان گیلان ۳۲ نفر از پزشکان، پرستاران، بهیاران و نیروهای خدوم خود را از دست داد و برای ۱۱ نفر آنها تاکنون کد شهادت اخذ شده است.

نصیرزاده اظهار داشت: اغلب کارکنان و کارمندان دانشگاه علوم پزشکی در واحدهای درمانی و بهداشتی استان درگیر کرونا و بستری شدند و گیلان از نخستین استان های درگیر این ویروس بود و کادر درمان استان نیز از اولین مدافعان و مبارزان سلامت مردم بودند.

وی همکاری رسانه ها با دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ۲ سال شیوع کرونا را، خوب توصیف کرد و با اشاره به گستره میدان فعالیت رسانه ای در رابطه با بیماری کووید ۱۹، از فعالان رسانه و خبر خواست، مردم را بیشتر از خدمات نظام و دولت در راستای سلامت عمومی مطلع کنند.

جهش در حوزه بهداشت و درمان گیلان

نصیرزاده گفت: از زمان شیوع کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گیلان امکانات و تجهیزات لازم را با جدیت مطالبه کرد و در نهایت ۹ دستگاه سی تی اسکن وارد استان شد و ۶۱۰ تخت بستری نیز به مجموع تخت های بیمارستان ها افزوده شد.

وی ادامه داد: ۱۵۴ تخت سی سی یو و آی سی یو نیز به مجموع این تخت ها اضافه شد و در کل، ۳۲ پروژه بزرگ و کوچک در حوزه بهداشت و درمان در گیلان با نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار افتتاح و راه اندازی شده است.

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان آزمایشگاه ها، کلینیک ها، مراکز درمانی و واحدهای تولید ماسک را جزو این قبیل پروژه ها اعلام کرد و همچنین افتتاح بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی پورسینای رشت را نیز از توفیقات حاصله در دوران مقابله با کرونا اعلام نمود.

به گفته وی در طول ۲ سال گذشته ۸۵۰ قلم تجهیزات سرمایه ای در میان مراکز بهداشت و درمان استان توزیع شده است و گیلان در حوزه تامین و تجهیز تجهیزات و سرمایه های بهداشت و درمانی، جهش خوبی را تجربه کرده است.

واکسیناسیون کرونا در گیلان از میانگین کشوری بالاتر است

واکسن کرونا در آستارا عوارض خاصی نداشته است

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا نیز در این مصاحبه خبری به شایعات مربوط به عوارض واکسیناسیون کرونا اشاره کرد و گفت: واکسن کرونا در این شهرستان تاکنون عوارض خاصی نداشته است و از مردم انتظار داریم برای ایجاد ایمنی عمومی، در نخستین فرصت به دریافت واکسن اقدام کنند.

دکتر فرید بصیری مقدم افزود: ۷۵ درصد جمعیت آستارا دز نخست و ۳۵ درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کرده اند و ۳۵ مرکز واکسیناسیون فعال است و ۸۴ درصد دانش آموزان نیز واکسینه شده اند.

وی ادامه داد: در مهرماه ۳۰ هزار دز واکسن تزریق شده و آستارا از نظر میزان تزریق روزانه واکسن، رتبه ۶ یا هفت را درگیلان دارد اما همچنان از نظر واکسیناسیون عمومی در پایین جدول استان قرار داریم.

دلایل واکسن گریزی در آستارا

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا ترس از عوارض جانبی را از دلایل واکسن گریزی مردم در این شهرستان ذکر کرد و گفت: به مردم توصیه می کنیم به مطالب غیرعلمی توجه نکنند زیرا اگر واکسن ضرر داشت، ابتدا ما کادر درمان را گرفتار می کرد.

بصیری مقدم افزود: مصونیت بعد از بهبودی نیز از دیگر دلایل و بهانه های برخی افرد برای واکسن نزدن است و باید اینگونه همشهری ها متوجه باشند که مصونیت بعد از ابتلا، باوری غلط است و فرد بهبود یافته، احتمال دارد بارها گرفتار کووید ۱۹ شود اما واکسن بازدارنده است.

وی بی اعتقادی به اثر واکسن را از دیگر بهانه های برخی افراد اعلام کرد و گفت: این باور غلط ریشه در فضای مجازی دارد و متاسفانه برخی کاربران کم سواد و غیرعلمی، به این بحث دامن می زنند، در حالی که تاثیر واکسن برای همه کشورهای جهان ثابت شده است و روز به روز واکسیناسیون در جهان گسترش می یابد.

انتظار ورود واکسن فایزر نیز از دیگر دلایل واکسن نزدن برخی افراد است که مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا آن را اعلام کرد و افزود: سبد واکسن ما متنوع و از همه نوع به مقدار کافی موجود است و شهروندان، در اولین فرصت از هر نوع واکسن در دسترس استفاده کنند.

او تصریح کرد: واکسن های موجود از سوی سازمان بهداشت جهانی مورد تایید قرار گرفته است و مردم با اطمینان خاطر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند و در ایجاد ایمنی عمومی در جامعه سهیم باشند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا به وجود حدود ۵۱۷ مادر باردار در این شهرستان اشاره کرد و گفت: تا امروز ۳۵ درصد این جمعیت واکسینه شده اند و انتظار داریم با هدایت و روشنگری رسانه ها، میزان واکسیناسیون در آستارا ارتقا یابد.

شیوع ویروس کرونا در جهان خسارات جانلی و مالی برجا گذاشته و طبق نظر کارشناسان، بهترین راهکار پیشگیری از ان واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه های بهداشتی است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا