اخبار روز

واکنش اتحادیه اروپا به آغاز دوباره درگیری ارمنستان و آذربایجان

واکنش اتحادیه اروپا به آغاز دوباره درگیری ارمنستان و آذربایجان

در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا از درگیری‌های مسلحانه که دیروز (سه‌شنبه) به کشته و زخمی شدن چند نظامی ارمنی و آذربایجانی در مرز دو کشور منجر شد، ابراز تاسف می‌کند. این حادثه بار دیگر تاکید می کند که در نبود مرز مشخص میان دو کشور، باید به خطوط مرزی سال ۱۹۹۱ احترام گذاشته شود و نیروهای هر دو طرف به فواصل امن از این خطوط، عقب نشینی کنند تا از وقوع حوادث مشابه جلوگیری شود.

بیانیه یادشده که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، می افزاید: تعهدات قبلی باید رعایت شود، از جمله تعهداتی که در اکتبر ۲۰۲۲ در پراگ در مورد به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی مطابق با اعلامیه آلماتی ۱۹۹۱ حاصل شد. اتحادیه اروپا همچنین بر تداوم مذاکرات برای تعیین حدود مرزها تاکید دارد و همچنان آماده حمایت از این روند است.

اتحادیه اروپا در این بیانیه تصریح کرده است: ما درخواست خود را برای خویشتن داری و حل و فصل همه اختلافات با ابزارهای مسالمت آمیز تجدید می کنیم. اتحادیه اروپا به حمایت از این تلاش ها، از جمله در بالاترین سطح، و همچنین از طریق حضور نمایندگی اتحادیه اروپا در ارمنستان ادامه می دهد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان دیروز از آغاز دوباره درگیری بین نیروهای نظامی در مرز بین این کشور و ارمنستان خبر داد و اعلام کرد که این درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان، این درگیری‌ها در محدوده شهر لاچین جمهوری آذربایجان و روستای تغ شهر گوریس ارمنستان رخ داده است. این رسانه بدون ذکر آماری دقیق اعلام کرد که در جریان درگیری‌ها چند تن از نظامیان آذربایجان کشته و زخمی شدند.

خبرگرازی آرمن پرس هم به نقل از بیانیه وزارت دفاع ارمنستان درباره آغاز دوباره درگیری‌ها، گزارش داد که نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به سمت مواضع ارامنه واقع در منطقه روستای تغ خمپاره شلیک کردند.

در بیانیه وزارت دفاع ارمنستان درباره آغاز دوباره درگیری‌ها آمده است: نیروهای مسلح آذربایجان به اقدامات تحریک آمیز ادامه می‌دهند. حدود ساعت ۱۷:۳۰ یگان‌های نیروهای مسلح آذربایجان از خمپاره استفاده کردند و نیروهای مسلح ارمنستان اقدامات دفاعی لازم را انجام می‌دهند.

به گزارش آرمن پرس، نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان همچنین مواضع ارامنه واقع در منطقه سوتک در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان را هدف قرار دادند که در نتیجه کار در معدن طلای سوتک متوقف شد و کارکنان تخلیه شدند.

شارل میشل رئیس شورای اروپا پیشتر در تماس تلفنی با رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان از افزایش تنش‌ها میان این دو کشور ابراز نگرانی کرده و از رهبران دو کشور خواسته بود تا به دنبال راه حل‌های سازش باشند و از هرگونه اقدام تشدید کننده تنش در قفقاز جنوبی خودداری کنند.

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا