اصفهان

واکنش اعضای شورای شهر اصفهان به تجمع مردمی زاینده‌رود/ از کلید خوردن دبیرخانه فرهنگی رسانه‌ای زاینده‌رود تا توجه به مناطق کمتر برخوردار در بودجه

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان صبح امروز در نطق میان دستور خود در جلسه شورای شهر اصفهان با بیان اینکه حرکت روز جمعه مردم مومن و انقلابی و کشاوران  اصفهان در راستای احقاق حق‌‌شان و حیات زاینده‌رود، مورد حمایت شورا و مجموعه نمایندگان اصفهان است، اظهار داشت: این اشکالات دلایل فراوانی دارد که نیاز است به دور از جنجال و بازی‌های سیاسی به آن پرداخته شود و این هشدار را می‌دهیم که اگر این موضوعات به بازی‌های سیاسی وارد شود، گره‌ای به گره‌های دیگر افزوده خواهد شد.

وی تأکید کرد: نیاز است که دولت‌مردان و آیت‌الله رئیسی بدانند که مشکل خشکسالی و نبود آب در فلات مرکزی، مشکلی ملی است و باید تمام ظرفیت‌های کشور برای آن به کار گرفته شود زیرا بحث اصفهان به تنهایی مطرح نیست و گرفتاری است که در فلات مرکزی به آن مبتلاییم و نیاز است از درگیری و تنش‌هایی که ممکن است بین اقوام و شهرها اتفاق بیفتد جلوگیری شود.

قربانی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که آیت‌الله رئیسی، وزرای نیرو و جهاد کشاورزی در طرح‌های خودشان به این مسأله توجه دارند که یکی از راهکارهای اساسی این معضل می‌تواند موضوع سواپ آب باشد؛ در شرایط فعلی وضعیتی داریم که در مکان‌هایی آب از دست می‌رود و خوب استفاده نمی‌شود در صورتی که آب می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و به مکان‌هایی که این کمبود را دارند تحویل داده  شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: هزینه‌های مربوط به این طرح به راحتی توسط دو وزارتخانه قابل تامین است و شاید طرحی است که تا به الآن توجه لازم به آن صورت نگرفته است؛  یکی از بهترین طرح‌ها می‌تواند سواپ آب بین چهار استان اصفهان یزد چهارمحال و بختیاری و خوزستان باشد.

خود را موظف و ملزم به مطالبه‌گری برای آب می‌دانیم

علی صالحی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق میان دستور خود اظهار داشت: این روزها همه کنار کشاورزان و مردمی هستیم که با عقلانیت و دل‌نگرانی نسبت به حال و آینده اصفهان از صدق دل فریاد العطش زاینده‌رود و رگ حیات استان ۵ و نیم میلیونی را مطرح کردند و ضمن احترام به مردم دیگر استان‌ها از سر دل‌سوزی و مسؤولیت‌پذیری، عواقب ملی، محیط زیستی، فرهنگی و اقتصادی پایان زاینده‌رود را متذکر شدند.

وی تأکید کرد: ضمن حمایت قاطع از لزوم توجه به معیشت کشاورزان سخت‌کوش و نجیب و هشدار نسبت به عواقب محیط‌ زیستی، میراثی و اقتصادی ناشی از کمبود منابع آب در اصفهان و فلات مرکزی فلات مرکزی کشور را به حضور سران قوا و وزرا و سایر متولیان امر متذکر می‌شوم.

صالحی با بیان اینکه ما منتخب مردم اصفهان هستیم و آنچه که در چارچوب قانون و حقوق شهروندی و حقوق اولیه انسانی مطالبه آنان باشد، خود را موظف و ملزم به مطالبه‌ آن می‌دانیم؛ همانطور که در حضورهای غیر رسمی و غیر رسانه‌ای به عنوان یک شهروند در جمع این عزیزان حاضر و بر آن تاکید کردیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان یادآور شد: روز گذشته جلسه کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر با حضور معاون عمرانی استاندار، برخی از مدیران کل، کارشناسان حوزه آب و همچنین برخی از نمایندگان کشاورزان در استانداری اصفهان تشکیل شد تا پیش‌نویس برنامه تهیه شده برای اقدامات درون استانی با کار کارشناسی به مرحله اقدام برسد.

وی با اشاره به این نکته که شورای اسلامی شهر هم از جایگاه منتخبان مردم به عنوان نماینده مدیریت شهری و به عنوان یکی از حقابه‌داران و هم به عنوان مسؤولیت اجتماعی، پیگیر مطالبه برای هم افزا شدن و تسریع اقدامات کوتاه‌مدت میان‌مدت و بلندمدت خواهد بود، خاطرنشان کرد: از همه تلاش‌های خوب صورت گرفته در دولت جدید و از زمان حضور استاندار جوان و پرتلاش و همچنین فرماندار جهادی و مردمی اصفهان قدردانی کرده و بیان می‌داریم که به خاطر مردم و برای اصفهان کنار کنار همه عزیزان هستیم.

شهرداری اصفهان در روش‌ها نوین آبیاری پیش‌قدم باشد

صالحی بیان داشت: از جایگاه شورای شهر از همکارانم در شهرداری تقاضا دارم نهایت تلاش خود را در مدیریت مصرف و استفاده از روش‌های نوین آبیاری در فضای سبز و سایر مصارف مانند گذشته و البته با جدیت بیش‌تر دنبال کنند تا فضای سبز شهری حفظ شود و هم سهم خود را در مدیریت درون شهری و استانی این بحران به خوبی انجام داده باشیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خبر داد: امروز یک اقدام عملی از شورای شهر اصفهان جهت همراهی با مطالبه مردم در چارچوب اختیارات قانونی صورت گرفت و طرح دبیرخانه فرهنگی رسانه‌ای زاینده‌رود برای هم افزایی کردن قوای مطالبه‌گری، اقناع و پیگیری مصوبات و اقدامات حوضه زاینده‌رود در صحن شورا اعلام وصول شد و امیدواریم با جمع‌بندی همکاران ثمرات بسیار خوبی را در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از سه هدف برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ بهره‌وری منابع انسانی شهرداری است توضیح داد: از زمان استقرار یکی از بیش‌ترین مراجعات در حوزه بهره‌وری منابع انسانی، شایسته‌گزینی، عدالت سازمانی، توجه به جوانان و حمایت رفاهی از کارکنان خدوم در همه بخش‌های مرتبط با شهرداری به صورت مستقیم و غیرمستقیم است؛ امروز از این فرصت استفاده می‌کنم و تاکید دارم که مسائل حوزه منابع انسانی و خصوصا پشتیبانی‌هایی نظیر موضوع مسکن کارکنان باید اولویت شهرداری در دوره جدید باشد.

صالحی خاطرنشان کرد: جایی که خود از متولیان موثر در مسکن مردم است، نباید کارکنانش در این حوزه جزو مهجور ترین اقشار باشند و لذا از آقای شهردار درخواست دارم با توجه ویژه به این سرمایه عظیم انسانی در شهرداری نسبت به برنامه‌ریزی جدی برای تحقق ابعاد بهره‌وری، نشاط و عدالت اداری و سازمانی نهایت همت و جدیت را داشته باشند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به این نکته که اگر می‌خواهیم بر فرهنگ و اجتماع مردم و جامعه اثرگذار باشیم باید اول از خودمان شروع کنیم، گفت: نیاز است سرپنجه‌ها و بازوهای پرتوان ما در سازمان‌ها و مناطق با شور و توان حداکثری و با رضایت برای مردم و شهر تلاش کنند و این موضوع با بسیج همه امکانات ممکن خواهد بود.
وی با اشاره به جلسه مشترک شورای اسلامی شهر با رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: موضوعات خوبی از جمله مسأله فرهنگی، بحران آب، ارائه راهکار برای اصلاح ناکارآمدی طرح‌های مصوب حوزه آسیب‌های اجتماعی، اثر میراثی فرونشست زمین در اصفهان، ظرفیت‌های گردشگری اصفهان از جمله سالن اجلاس و گردشگری زیارتی، ظرفیت دهکده المپیک و مطالبات از وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در این جلسه مطرح شد.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با اختیارات ویژه انتخاب شود

صالحی با بیان وزیر گردشگری به زودی مهمان اصفهان خواهد بود، یادآور شد: در این بین در کنار لزوم توجه به بناهای در خطر و تبعات کرونا برای صنایع دستی در رأس  مطالبات جلسه مذکور، انتخاب مدیرکل ویژه و هم‌ترازی معاون وزیر برای اداره کل میراث فرهنگی اصفهان بود تا ظرفیت‌های ویژه استان در این حوزه با اختیارات ویژه متولی این حوزه فعال شود که البته این نکته هم مورد اجماع اعضای شورای اسلامی و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس بود و در جمع بندی پایان جلسه برای انتقال وزیر بر آن تاکید شد.

محمدرضا فلاح، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار داشت: قصه پر غصه آب امروز بیش از هر زمانی مطرح می‌شود و کوتاهی‌ها، بی تدبیری‌ها و سهل‌انگاری‌های بعضی از مسؤولان امر وضعیت اسفناک و دردناکی را هم برای کشاورزان و هم برای آحاد مردم به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه تمام دغدغه‌مندان و دلسوزان برای خشکی زاینده‌رود راهکارهایی را مطرح کردند ادامه داد: اما پرداختن به مسائل جاری و نیازهای متعدد و متکثر کشور باعث شده هیچ توجهی به وضعیت کم‌آبی و بی‌آبی زاینده‌رود و نابودی زندگی کشاورزان و زندگی شهروندان نشود.

جبران کوتاهی‌ها و تصمیمات سلیقه‌ای قبل در قبال زاینده‌رود در یک شب قابل جبران نیست

فلاح با بیان اینکه جبران کوتاهی، تصمیم‌های سلیقه‌ای و شتابزده برخی از مسؤولان یک شب قابل جبران و اصلاح نیست، یادآور شد: تنظیم سندی جامع و انجام مطالعه و پژوهش دقیق علمی، تصویب آن و تخصیص بودجه کافی و عزم ملی و هماهنگ و استفاده از تمامی ظرفیت‌های فراوان موجود می‌تواند به صورت پایدار مشکل اصفهان و تمامی ذی‌نفعان این شریان بزرگ و حیاتی کشور را حل کند.

رئیس کمیسیون هوشمند سازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به این نکته که تحقیقات سازمان ملل نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۵ تعداد کشورهایی که از کمبود آب رنج می برند به ۳۰ کشور می‌رسد تصریح کرد: این تحقیقات حاکی از احتمال بروز جنگ پنهان در آینده‌ای نه چندان دور است  و این سازمان  اعلام کرده که جنگ‌های بعدی بر سر آب خواهد بود؛ همه این موارد زنگ خطر را برای همه برنامه‌ریزان و مدیران کشور به صدا درآورده است و این در حالی است که طی چند سال گذشته جمعیت جهان ۳ برابر مصرف سرانه آب به ازای هر نفر ۴ برابر و منابع آبی زمین هیچ افزایشی پیدا نکرده است.

وی گفت: کشور ما بیش‌ترین وسعت زمین تحت کشاورزی با آبیاری را به خود اختصاص داده است، همچنین بیش‌ترین مصرف آب در ایران در بخش کشاورزی صورت می‌پذیرد و در عین حال  اینکه باید برای انتقال آب از سایر سرچشمه‌های زاینده‌رود در اسرع وقت اقدام کرد، باید توجه کرد که اجرای صحیح و اصولی روش‌های آبیاری از اولویت بالایی برخوردار می باشد.

فلاح یادآور شد: همچنین رعایت الگوی کشت متناسب با وضعیت آب و هوایی و ظرفیت‌های هر منطقه و بهره‌گیری از فناوری‌هایی که منجر به افزایش بهره‌ویری آب مزارع می‌شود حائز اهمیت است.

رئیس کمیسیون هوشمند سازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به این نکته که در اصفهان ۲ کارخانه ذوب‌آهن و فولاد مبارکه را کنار زاینده‌رود و کنار منبع حیات اصفهان و کشاورزان اصفهانی ساخته‌ایم تصریح کرد: منفعت این ۲ کارخانه برای تمام کشور است اما زمانی که اصفهان فرونشست پیدا می‌کند و زمانی که کشاورزان اصفهانی به دستفروشی و درد و رنج مبتلا می‌شوند، آن را نه مشکل کل کشور بلکه مشکل چند روستا مطرح می‌کنند.

فلاح با بیان اینکه اگر بعد از هم همگرایی مردم با کشاورزان و هم صدایی مردم و مسؤولان اصفهان، این مطالبه مردم به حق صرفاً با وعده، آرام و پراکنده شوند و اقدام عملیاتی سریع برای مشکل مردم و کشاورزان انجام نشود آسیب‌ها، خسارت‌ها و ناراحتی مردم بیش‌تر خواهد شد،‌تأکید کرد: از همه دست‌اندرکاران ، مسؤولان، مردم و مدیران کشور می‌خواهم که آب زاینده‌رود را به مهم‌ترین اولویت کشور تبدیل کنند تا با عزم و اراده ملی این مشکل برطرف شود.

وی ضمن گرامیداشت هفته بسیج و یاد شهدا خاطرنشان کرد: امیدوارم با گسترش فرهنگ ناب به وسیله در بین مسؤولان و مدیران شاهد خدمت خالصانه و ارتقا سطح کارآمدی در سیستم مدیریت شهری باشیم.

شهرداری توجه ویژه به منطقه ۱۱ داشته باشد

حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با بیان اینکه در هفته قبل بر  بحث بودجه برای مناطق کم‌برخوردار تأکید داشتم و امروز به منطقه ۱۱،  یکی از مناطقی که برای رفع محرومیت‌ها و کاستی‌ها به بودجه نیاز دارد، اظهار داشت: این منطقه در سال ۱۳۸۲ به مناطق شهر اصفهان اضافه شده و یکی از محلات قدیمی است و دارای گردشگری و چند محله خاص است.

وی با تأکید بر اینکه نیاز است که کاستی‌های این منطقه زدوده شود ادامه داد: در سال ۱۳۹۹، ۱۸ میلیارد بودجه داده شده اما شاید سر جمع ردیف‌ها به ۵ میلیارد هم نمی‌رسد؛ این درآمدها و ردیف‌ها برای پاسخ دادن به هزینه‌های اجرایی کافی نیست  و نیاز است فاصله‌ها کم شود.

مهروی‌پور یادآور شد: در روزهای قبل شهردار میز محلات را راه‌اندازی کرد و آقای نواب به‌عنوان دستیار شهردار در این موضوع منصوب شد؛ نیاز است که تأکید داشته باشیم کاستی‌ها مرتفع شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه این منطقه در قلب شهر نیست اما تردد زیادی در آن صورت می‌گیرد تصریح کرد: از معاونت ترافیک و حمل‌ و نقل مجدانه می‌خواهم در این باره جلساتی تشکیل دهند و نظرات خود را منتقل کنند؛ همچنین این منطقه با کمبود فضاهای آموزشی، ورزشی و فرهنگی مواجه است؛ این منطقه ۱۱۷ هکتار بافت فرسوده دارد و۵۰ درصد از زمین‌های آن از اراضی کشاورزی است که توسعه این منطقه را دچار مشکل کرده است.

وی تأکید کرد: پیشنهادم به اعضای مرکز پژوهش‌ها این است که ردیف‌‌ها و تبصره‌های مدیریت شهری را در بودجه ۱۴۰۱ از طریق تهران و پارلمان کشور پیگیری کنند و گزارش آن را ارائه دهند؛ در این زمینه می‌توانیم از طریق انتشار اوراق مالی برای پروژه های کلان شهری استفاده بیش‌تری کنیم.

مهروی‌پور یادآور شد: توجه شورای ششم به مناطق کم برخوردار است و آمده‌ایم با همت شما مشکلات مردم را حل کنیم.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا