آذربایجان غربی

واگذاری سدهای آذربایجان‌غربی به بخش خصوصی در راستای توسعه صنعت گردشگری

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، یاسر رهبردین در نشست خبری با اصحاب رسانه از کاهش ۲۵ درصدی بارش‌ها در آذربایجان‌غربی خبر داد و اظهار داشت: یکی از عمده علت توقف رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه کاهش نزولات جوی و پایین بودن حجم مخازن سدهای استان بوده است.

وی تصریح کرد: میزان تعهد آبی برای رهاسازی آب به دریاچه از طرف شرکت آب منطقه‌ای ۶۱۶ میلیون متر مکعب تعیین شده بود که پس از رهاسازی ۲۲۰ میلیون متر مکعب با توجه به شرایط موجود و کاهش ذخایر مخازن سدها رهاسازی متوقف شد.

رهبردین خاطر نشان کرد: پتانسیل منابع آبی استان ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که ۶.۵ میلیارد مترمکعب حجم آب‌های سطحی و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب‌های زیرزمینی استان است. 

کاهش ۵۰ درصدی آب معادل برف آذربایجان‌غربی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی از کاهش ۵۰ درصدی آب معادل برف آذربایجان‌غربی خبر داد و گفت: طی سال جاری آب معادل برف ۲۳۰ میلیون متر مکعب بود که این میزان در مدت زمان مشابه سال گذشته ۴۵۸ میلیون مترمکعب بود این میزان طی سال گذشته ۴۵۸ میلیون مترمکعب که این میزان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کاهش ۵۰ درصدی و در حوضه ارس نیز کاهش ۷۲ درصدی دارد.

وی با اشاره به میزان بارش، افزود: طی امسال ۲۹۵ میلیمتر در حوضه دریاچه ارومیه، زاب و ارس بارش ثبت شده که شاهد کاهش ۲۵ درصدی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته بوده است.

رهبردین خاطرنشان کرد: هم اکنون درصد پر شدگی مخازن سدها ۴۲ درصد است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۸ درصد کاهش یافته است.

این مقام مسوول با بیان اینکه دریاچه ارومیه در وضعیت مناسبی قرار ندارد، اضافه کرد:  تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۸۶ متر است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش ۵۵ سانتیمتری و وسعت دریاچه ارومیه ۲هزار و ۵۱۳ کیلومتر مربع  و حجم آن ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب است.

رهبردین خاطرنشان کرد: طول رودخانه‌های اصلی آذربایجان‌غربی ۲هزار ۷۵۱ کیلومتر است و ۱۵ رودخانه اصلی به ۳ حوضه آبریز شامل حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۹ رودخانه، زاب یک رودخانه و ۵ رودخانه در حوضه ارس وارد می‌شود.

وی درخصوص واگذاری سدها برای توسعه گردشگری استان، یادآور شد: در راستای توسعه گردشگری در آذربایجان‌غربی به بخش خصوصی به مدت ۲۰ سال اجاره داده می‌شود.

رهبردین تصریح کرد: علاقه‌مندان به اجاره سدهای شهر چای، مهاباد، بوکان ،آق چای، شهید قنبری، ساروج سیلوه می‌توانند در بخش‌های ورزشی مانند قایق‌رانی، کشتی‌رانی تفریحی، ایجاد اقامتگاه و رستوران روی آب و سایر ورزش‌های آبی سرمایه‌گذاری کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل مناسب سدها در حوزه گردشگری فرصتی مناسب برای اشتغالزایی پایدار فراهم می‌شود که در صورت سرمایه‌گذاری خصوص و توسعه گردشگری برخی مشکلات و غرق شدگی با ایجاد محیط مناسب برای تفریح  کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا