خراسان شمالی

وحدت اسلامی، یک باور و اعتقاد است

خالمحمد آخوند سرافراز در گفت‌و‌گو با خبرنگار برگزیده های ایران در بجنورد اظهارکرد: به ابتکار امام خمینی(ره) و برای تقویت پایه‌ های وحدت و انسجام امت اسلامی از دوازدهم لغایت هفدهم ربیع ‌الاول به نام هفته وحدت نام ‌گذاری شده است و باید از تمام ظرفیت ‌ها برای تقویت پایه‌ های وحدت و انسجام بین امت اسلامی بهره‌ بگیریم.

وی افزود: وحدت اسلامی، نه یک رؤیا و خیال بلکه باور و اعتقادی راسخ ریشه گرفته از آموزه ها و نصوص قرآنی و روایی است و علماء و اندیشمندان اسلامی باید این درس شیرین و لذت بخش الهی را بیاموزند و به آن عمل کنند.

مدیر حوزه علمیه هدایتی اهل سنت کلاته ابریشم رازوجرگلان تصریح کرد: قطعاً مقصود از وحدت اسلامی این نیست که شیعه‌ها سنّی شوند و یا سنّی ها شیعه شوند و همه افراد مسلمان در سراسر جهان در عقائد و احکام و اصول و فروع و همه جزئیات دین، متحد و منسجم گردند بگونه‌ای که هیچ اختلاف نظری در اعتقادات و احکام فقهی در جامعه اسلامی وجود نداشته باشد، واقعیت.

آخوند سرفراز گفت: مقصود از وحدت اسلامی این است که پیروان هر یک از مذاهب گوناگون اسلامی در عین حال که عقاید و احکام خاص آن مذهب را برای خود حفظ می‌کنند و به آنها پای بند هستند، در روابط اجتماعی و سیاسی و نظامی و اقتصادی و فرهنگی خود با مسلمین دیگر همسو و تابع مصالح عالیه اسلام و امت اسلامی باشند و براساس این برداشت از وحدت، امت اسلامی مقابل دشمنان اسلام همواره به صورت «ید واحده» عمل کنند.

وی در ادامه افزود: آیا چنین نظری امکان دارد؟ قطعاً امکان پذیر است و این درست مانند اجزای مختلف یک بدن است که هر یک از اعضاء با دیگری متفاوت است و هر یک نام و ویژگی های متفاوتی با همدیگر دارند و حتی وظایف و کارهای هر یک با هم متفاوت است ولی علی رغم این تفاوتها، همه آنها با همدیگر همکاری دارند و به هنگام بروز خطر همگی متحد و با انسجام کامل با خطر مقابله می کنند.

مدیر حوزه علمیه هدایتی اهل سنت کلاته ابریشم راز و جرگلان گفت: وحدت اسلامی حول محور دین و مشترکات اسلام، عامل مؤثر در پیشرفت مادی معنوی مسلمانان است. علماء و اندیشمندان اسلامی با همفکری و آگاهی خود تلاش عمیق در جهت وحدت اسلامی در بین مسلمانان انجام دهند و موارد اختلاف را تا آنجا که ممکن است از بین ببرند و زمینه های وحدت اسلامی را در جهت ایجاد دوستی و هماهنگی و نزدیک کردن قلوب یکدیگر در همه سطوح ایجاد نمایند.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم، بطور آشکار اعتصام به حبل الله، به عنوان پایه و اساس وحدت و انسجام اسلامی محسوب شده است که در شکل‌ها و قالب های مختلفی ظاهر می شود افزود: بزرگترین محور وحدت و انسجام اسلامی یعنی الله، سبب اصلی و اول و آخر حیات و رشد و تعالی و توحید امت اسلامی، مبنا و اساس اعتصام، قرار گرفته است با این تفاصیل بیاییم با حفظ انسجام و وحدت در استکبارجهانی و اسرائیل تروریست پرور دیگر جیره خورانش را از صحنه روزگار جهت آرامش و آسایش مسلمین جهان حذف نماییم.

انتهای پیام/د


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا