آذربایجان شرقی

وحدت حوزه و دانشگاه، انقلاب را متولد و آن را مدیریت کرد/ هر روز یک طلبه در هشت سال دفاع مقدس شهید شده است

به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خدیوی، مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز عبادی و‌ سیاسی جمعه که با حضور پرشکوه نمازگزاران  و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مصلای اعظم امام خمینی (ره) تبریز برگزار شد، اظهار کرد:  ۲۷ آذر و سالروز شهادت دکتر مفتح به روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است. 

وی با بیان اینکه اسلام و رسالت پیامبر اکرم (ص) از چند عنصر اصلی تشکیل شده است که یکی از آنها علم و دانش است، گفت: مبارزه با جهل و جهالت مبنای اصلی رسالت پیامبر اکرم (ص) بود به‌طوریکه در زمان رسالت ایشان فقط ۲۳ نفر سواد داشتند ولی با اجرای رسالت ایشان این رقم روز به روز افزایش یافت و در قرن دوم هجری بخش عظیمی آن زمان علم اسلامی و گستره دانش اسلامی و تمدن اسلامی مستولی یافت. 

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، افزود: دانش دانشمندان یونان باستان در جهان اسلام ترجمه یافت و بخش دیگری از علوم را هم خود مسلمانان تاسیس کردند. 

وی با اشاره به تاسیس دارالحکمه، بیت‌الحکمه در جهان اسلام متذکر شد: با حمله مغولان به ایران این افزایش علم با افول روبه‌رو شد و مغولان بخش زیادی از سرمایه علمی جهان اسلام‌ را به آتش کشیدند. 

خطیبی اذعان داشت: حکیمان و عالمان آن زمان برای اینکه مغولان را سر به راه کنند، خون‌دل‌ها خوردند. 

وی با تاکید بر اینکه با گذشت زمان به این مهم پی برده شد که خداوند این قدرت را به انسان داده است تا بتواند کائنات را بشناسد، تصریح کرد: کتب‌های مختلف ابوعلی سینا در دنیای عرب و فراتر از خود ایران محبوبیت دارد و به عبارتی در برهه‌ای میزان علم مسلمانان به‌قدری افزایش یافت که غربی‌ها از آن استفاده می‌کردند.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، توضیح داد: امیرکبیر با توجه به افزایش علم در جهان به این نتیجه رسید که باید دانشسراهای زیادی ایجاد کند ولی به این نکته نیز توجه می‌کرد که اگر اساتید را از خارج بیاورد شاید باعث رسوخ سبک تربیتی آنها در ایران شود، از این‌رو قوانینی در این خصوص وضع‌ کرد. 

وی ادامه داد: به جهت دخالت‌های انسان‌های بی‌هویت و روشنفکر غرب‌زده باعث شد درس بومی که قرار بود در دانشسراها استفاده شوند، حذف و در نتیجه منجر به ایجاد تقابل بین دو نهاد دانشگاه و نهاد دینی شد. 

وی اذعان داشت: تاریخ گواه این است که هر وقت دو نهاد حوزه و دانشگاه به هم نزدیک شدند، موفق شده و برعکس هر وقت از هم دور شدند با مشکلات جدی روبه‌رو شده‌ایم. 

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، ابراز کرد: یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی ایران، وحدت حوزه و دانشگاه است. 

وی افزود: این انقلاب با اندیشه‌های متعالی امام راحل رقم خورد و آنهایی که به ایشان لبیک گفته و اندیشه ایشان را  به ساختار، قانون اسلامی، مردم‌سالاری دینی تبدیل کردند، وحدت حوزه و دانشگاه بود. 

خدیوی تاکید کرد: وحدت حوزه و دانشگاه، انقلاب را متولد و آن را مدیریت کرد و در هشت سال دفاع مقدس نیز این‌گونه بود همچنانکه در طول جنگ تحمیلی هر روز یک روحانی شهید شده است. 

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، ادامه داد: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی علم در همه بخش‌هاست. 

وی ادامه داد: الان مذاکره‌کننده‌های کشور ایران با دو استعمار پیر انگلیس و آمریکا سر علم مذاکره می‌کنند، چراکه ما که معتقدیم برای توسعه علم نباید محدودیت باشد. 

خطیبی گفت: تمام انبیا دو شعار توحید و وحدت دارند؛ وحدت بین شیعه و سنی و بین حوزه و دانشگاه ضروری و پرخیر و برکت است، باید مراقب افرادی شد که وحدت‌شکنی کرده و افراط و تفریط پیشه می‌کنند. 

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان با تاکید بر اینکه علم با تمام جوانب برای ما نیاز است، گفت: مبادا برخی‌ها این مسأله را بر‌ هم‌زده و وحدت‌شکنی کنند. 

وی به یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب در زمینه کرونا اشاره کرد و دستاوردهایی از قبیل ساخت واکسن در کشور را یادآور شده و اضافه کرد: در این میان برخی‌ها می‌خواهند با طب سنتی به مبارزه با طب مدرن بروند و حتی علیه واکسن حرف می‌زنند و گمان می‌کنند با دو دمنوش می‌توانند با کرونا مبارزه کنند در حالی که این حرف‌ها آسیب‌زننده است. 

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا