اردبیل

ورزشکارانی که با اراده و تلاش مشکلات را شکست داده‌‌اند/ مسؤولان ورزشی، استعدادهای ووشو استان اردبیل را دریابید

خبرگزاری یولن ـ اردبیل| سرویس ورزشی: ووشو یکی از رشته‌های ورزشی پیشرو در استان اردبیل بوده که بیش از یک هزار نفر در استان به فعالیت در این رشته ورزشی رزمی مشغول هستند و با توجه به وجود ورزشکاران و قهرمانان متعدد در این رشته یکی از پرمدال‌ترین رشته‌های ورزشی در استان اردبیل محسوب می‌شود.

به‌طوری‌که از سال ۱۳۹۰ به بعد این رشته ورزشی بیشترین کسب مدال در استان اردبیل را به خود اختصاص داده است و ورزشکاران استان اردبیل در مسابقات کشوری، آسیایی و جهانی صاحب مدال هستند و هر سال ووشوکاران اردبیل حداقل یک مدال در بازی‌های آسیایی یا جهانی کسب می‌کنند.

در مسابقات اخیر نیز تیم ووشوی استان اردبیل خوش درخشیده و با کسب ۲ مدال طلا و مدال نقره و یک برنز مقام نایب قهرمانی تیمی و هم چنین مقام نخست بخش ساندا را به خود اختصاص داد.

قهرمانی‌های این ورزشکاران سبب شد تا با دعوت دو تن از ورزشکاران و افتخارآفرینان اردبیلی (رضا عبداللهی عضو تیم ملی بزرگسالان ووشو، عرفان محرمی از ورزشکاران جوان و آینده‌دار و عضو تیم ملی جوانان ووشو و همچنین حسن نژادی از مربیان ورزشی ووشو در اردبیل و استاد این دو ورزشکار افتخار آفرین) به دفتر خبرگزاری، به هم صحبتی با آنها بنشینیم.

 

یولن: آقای نژادی از چه سالی به فعالیت ورزشی مشغول هستید و از چه زمانی وارد عرصه مربیگری شدید؟

نژادی: ۲۵ سال است که سابقه فعالیت در رشته ورزشی ووشو را دارم و از سال ۹۲ وارد عرصه مربیگری و راه‌اندازی باشگاه مخصوص در این رشته ورزشی شده‌ام و در طول این مدت تمام سعی و تلاشم بر تربیت ورزشکاران حرفه‌ای و بااخلاق در این رشته ورزشی رزمی بوده و هم اکنون نیز در کنار مربیگری به عنوان مسؤول انجمن ووشوی آموزش و پرورش استان اردبیل فعالیت دارم.

یولن: در طول این مدت ورزشکاران زیر نظر شما چه مقام‌هایی را کسب کرده‌اند؟

نژادی: پس از سه سال از شروع فعالیت مربیگری و باشگاه‌داری خود در این رشته ورزشی در سال ۹۵ محمد رضا زمانپور به عنوان اولین بازیکن از باشگاه ما به اردوی تیم ملی جوانان ووشوی کشور دعوت شد.

بعد از آن عرفان محرمی، دیگر بازیکن اردبیلی در سال ۹۶ در رده سنی نوجوانان موفق به کسب مقام سوم کشوری و هم‌چنین دعوت به اردوی تیم ملی نوجوانان ووشوی کشور شد و با شکست تمام حریفان به عنوان نفر اول وارد تیم ملی نوجوانان شد.

سپس در سال ۹۷ نیز رضا عبداللهی از ورزشکاران با استعداد اردبیلی در مسابقات انتخابی تیم ملی بزرگسالان که در اردبیل برگزار می‌شد، مقام سوم را کسب کرده و به اردوی تیم ملی دعوت شد و علاوه بر آن رضا نژادی نیز پس از این مسابقات به دلیل عملکرد درخشان در این مسابقات به اردوی تیم ملی دعوت شد.

در سال ۹۷ نیز عرفان محرمی در مسابقات المپیاد استعدادهای برتر ووشو نفر دوم شد و در سال ۹۸ رضا آقا قلیزاده در مسابقات انتخابی تیم ملی جوانان سوم شد و در آخرین مسابقات که قبل از کرونا برگزار شد مجددا عرفان محرمی به اردوی تیم ملی دعوت شد.

در مجموع در طی یک‌سال، ۲ مدال طلای کشوری انتخابی تیم ملی در ۲ رده سنی جوانان و بزرگسالان توسط ورزشکارانی که در تمرینات ما شرکت می‌کردند، کسب کرده‌اند.

در ادامه‌ گفت‌وگو به سراغ رضا عبداللهی ورزشکار جوان ۲۳ ساله اردبیلی و عضو تیم ملی بزرگسالان ووشو رفته و سوالاتم را از این ورزشکار جوان و آینده‌دار پرسیدم.

 

یولن: از چه سالی ورزش را شروع کردید و چه چیز باعث شد که ووشو را برای ادامه ورزش حرفه‌ای خود انتخاب کنید؟

عبداللهی: من حدود ۹ سال است که فعالیت در ورزش ووشو را شروع کرده‌ام و از ابتدای شروع فعالیت خود نیز زیر نظر استاد حسن نژادی بودم و ۲ سال پشت سر هم عضو تیم ملی بزرگسالان ووشو هستم. در این مدت افتخارات بسیاری را کسب کرده‌ام که یکی از آنها کسب مدال طلای بزرگسالان در انتخابی تیم ملی جهت اعزام به مسابقات آسیایی بود.

از کودکی علاقه خاصی به ورزش‌های رزمی داشتم و مدتی برای سرگرمی در کلاس‌های استاد نژادی شرکت کردم، اما رفته رفته علاقه‌ام به این ورزش بیشتر شد و به همین خاطر تصمیم گرفتم که این رشته ورزشی را به صورت حرفه‌ای ادامه دهم.

پدرم اصلی‌ترین مشوقم بوده است

یولن: مشوق اصلی‌تان برای پیشرفت در ووشو چه کسی بود؟

عبداللهی: در طول این مدت همواره استاد نژادی پشتیبان و همراه ما بوده و اما در کنار استاد، خانواده‌ام به خصوص پدرم بسیار پیگیر تمرینات و موفقیتم بودند و به نوعی مشوق اصلی‌ام برای موفقیت در ووشو پدرم بوده است.

برنامه‌مندی و اخلاق‌مداری از ویژگی‌های اصلی یک ورزشکار موفق است

 یولن: به نظر شما یک ورزشکار برای موفقیت چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

عبداللهی: یک ورزشکار برای موفقیت در رشته ورزشی باید از حاشیه به دور بوده و برای تمامی بخش‌های زندگی و ورزش حرفه‌ای خود برنامه داشته باشد و علاوه بر آن یکی از مهم‌ترین موارد برای رسیدن به موفقیت در ورزش پیگیری مستمر تمرینات است.

تمرین، یکی از اصلی‌ترین نکات برای پیشرفت هر ورزشکاری است و باید به دور از حواشی و بدون توجه به سردی و گرمی هوا به دنبال پیشرفت و ادامه تمرین باشد و همین امر سبب پیشرفت ورزشکاران خواهد شد.

برای مثال گاها ما کلاس‌ها و تمرینات پشت سر هم داشتیم و اما با این حال چون هدفمان رسیدن به موفقیت بود هیچ‌گاه تمریناتمان را تعطیل نمی‌کردیم. گرچه این موضوع تلاش بسیار زیادی را می‌طلبد و سختی خاص خود را دارد اما چون هدفم پیشرفت در این ورزش بود سختی تمرینات فشرده را به جان خریده و به استفاده از آموزش‌های استادم تمرکز کرده بودم.

در کنار این موارد علاقه و پشتکار نیز یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که باید هر شخصی در هر حوزه‌ای که فعالیت دارد داشته باشد و یکی از عوامل موفقیت خود را نیز پشتکارم می‌دانم.

 

کار، تحصیل و ورزش را در کنار هم پیش می‌برم

یولن: در کنار ورزش به کار و یا تحصیل هم مشغول هستید؟

عبداللهی: بله، من سعی کرده‌ام تا ورزش را در کنار  کار و تحصیل ادامه دهم و فارغ التحصیلی کاردانی رشته تربیت بدنی هستم و در حال حاضر نیز دانشجوی کارشناسی همین رشته هستم.

البته در کنار تحصیل برای کسب درآمد به دنبال کار نیز رفته‌ام و سعی می‌کنم تا بعد از تمریناتم به کار مشغول شوم و در کار مبلمان هستم و چون کارگاه در اختیار خودم است به خاطر همین برنامه‌ها رو طوری تنظیم می‌کنم که هم به کار هم تحصیل و ورزش بپردازم.

تلاش مستمر برای رسیدن به هدف را سرلوحه کار خود قرار داده‌ام

یولن: کار و تحصیل و ورزش حرفه‌ای در کنار هم سخت نیست؟

عبداللهی: نه، اگر برای خود هدف داشته باشیم و برنامه مناسبی برای رسیدن به اهدافمان تنظیم کنیم به هیچ عنوان سخت نیست. اگر کسی بخواهد کاری را انجام ندهد هر بهانه‌ای می‌تواند برای انجام ندادنش بیاورد و به همین دلیل من به دور از این بهانه‌تراشی‌ها، جنگیدن برای اهدافم را سر لوحه کار خود قرار داده‌ام و از همین رو براحتی توانسته‌ام با برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از تجربیات استاد نژادی در هر بعد از زندگی خود موفق شوم.

یولن: با این همه افتخارات آیا مسؤولان حمایت‌هایی از شما داشته‌اند و در کل چه انتظاری از مسؤولان دارید؟

عبداللهی: برخی از مسؤولان در حد توان خود حمایت‌هایی را انجام می‌دهند و اما در طول این چندین سال گذشته تنها حامی اصلی ما فقط استاد نژادی بوده و من در طول این مدت افتخارات بسیاری برای استان کسب کرده‌ام و هیچ چشم‌داشتی نیز ندارم و اصلی‌ترین هدفم بالا بردن نام اردبیل و افتخارآفرینی برای کشورم ایران بوده است.

اما در این مدت تجلیل و حمایت از سوی مسؤولان انجام گرفته است که بسیار اندک و ناچیز بوده، به نظرم برای ایجاد انگیزه برای ورزشکاران به خصوص ورزش‌های رزمی که درآمد آن‌چنانی از ورزش ندارند، بهتر است مسؤولان امر حمایت‌های مادی  و معنوی خود را افزایش دهند تا شاهد رشد و پیشرفت روز افزون این رشته ورزشی در استان اردبیل باشیم.

یولن: برای آینده چه اهدافی دارید؟

عبداللهی: ادامه این روند رو به رشد و تلاش برای پیشرفت روز افزون از اهداف اصلی‌ام بوده و هم اکنون نیز با تلاش مضاعف و بیشتر در اردوی تیم ملی سعی به کسب مدال برای ایران اسلامی و در مسابقات آسیایی دارم.

پس از گفتگو با این ورزشکار موفق و جوان اردبیلی به سراغ عرفان محرمی دیگر ووشوکار افتخار آفرین اردبیلی رفتیم. او نیز ورزش ووشو را زیر نظر آقای نژادی آغاز کرده و در طول چندین سال گذشته موفق به کسب مقام‌های مختلفی شده است.

 

به همراه برادرم به محل تمرینات ووشو می‌رفتم

یولن: از چه سالی ورزش ووشو را آغاز کردید و چه شد که به سمت این رشته ورزشی رزمی آمدید؟

محرمی: من ۱۶ ساله هستم و از ۷ سال پیش فعالیت در رشته ورزشی ووشو را شروع کرده‌ام و از کودکی علاقه بسیاری به ورزش‌های رزمی داشتم. از آنجایی‌که برادر بزرگترم نیز ووشوکار بود به همین خاطر به همراه او به محل تمریناتش می‌رفتم و سپس رفته رفته وقتی برادرم علاقه‌ام را به این رشته ورزشی دید تشویقم کرد تا به تمرین در این رشته ورزشی بپردازم و در واقع مشوق اصلی من برای حضور در این رشته ورزشی برادر بزرگترم بود.

هم اکنون عضو تیم ملی جوانان ووشو کشور هستم و یکی از اهداف اصلی‌ام پیشرفت در این رشته ورزشی و هم چنین مدال‌آوری در مسابقات ملی و بین المللی و افتخار آفرینی برای استان اردبیل و کشور عزیزمان ایران است.

یولن: شما هم در کنار ورزش به تحصیل مشغول هستید؟

محرمی: بله، هم‌چنان در کنار ورزش به تحصیل مشغول هستم و برنامه‌ریزی‌های مناسبی در این خصوص انجام داده‌ام تا بتوانم هر دو بخش را به نحو احسن پیش ببرم و تلاش دارم که با استفاده از تجربیات و آموزش‌های مربیان روز به روز در این رشته ورزشی پیشرفت بکنم.

پس از گفت‌وگویی کوتاه و صمیمی با این دو ورزشکار مدال آور اردبیلی مجدد به سراغ حسن نژادی مربی این ورزشکار رفتم و سوالاتی از ورزش ووشو و وضعیت استان اردبیل در این رشته ورزشی پرسیدم.

 

استان اردبیل پتانسیل‌های بسیار خوبی در ورزش‌های رزمی دارد

یولن: کمی از نحوه ورزش ووشو و از جایگاه استان اردبیل در این رشته ورزشی برایمان بگویید

نژادی: ووشو از دو بخش تالو و ساندا تشکیل می‌شود و تالو بخش فرم و ساندا هم بخش مبارزه است و در سکوی هشت در هشت متری برگزار می‌شود و به صورت سه راند دو دقیقه‌ای در بزرگسالان و سه راند یک‌و‌نیم دقیقه‌ای در جوانان انجام می‌گیرد.

استان اردبیل پتانسیل‌های بسیار خوبی در ورزش‌های رزمی دارد و لذا آینده بسیار روشنی در چنین رشته‌های ورزشی رزمی برایش متصور هستیم اما برای ادامه این روند خوب و پیشرفت روزافزون باید زیرساخت‌های این ورزش در استان باید ارتقا یابد. در صورتیکه زیرساخت‌های لازم برای توسعه این رشته ورزشی در استان افزایش یابد سبب ارتقای این ورزش در استان شده و اردبیل حرف اول را خواهد زد.

اردبیل تیم ووشو در لیگ کشور ندارد/ استعدادهای اردبیل جذب تیم‌های سایر استان‌ها می‌شوند

خوشبختانه استان اردبیل دارای استعدادهای بسیار بالا و ورزشکاران بسیار زیاد در سطح ملی در رشته ورزشی ووشو است اما متاسفانه به دلیل مشکلات مالی و نبود اسپانسر و حمایت‌های مالی و معنوی برخی از مسؤولان استان اردبیل تیم ووشو در لیگ برتر ندارد و همین امر باعث شده تا چنین جوانان با استعداد اردبیل برای حضور در لیگ ووشو به عضویت تیم‌های سایر استان‌ها در بیایند.

در حالی‌که می‌توان با سرمایه‌گذاری بسیار اندک یک تیم ووشو در استان اردبیل تشکیل و قطعا با وجود بازیکنان متبحر اردبیلی تیم این استان می‌تواند حرف اول را در کشور بزنند و این امر نیازمند حمایت مسؤولان و حضور اسپانسرهای قوی در عرصه تیم‌داری در لیگ ووشو است.

 

تهدید کرونا را تبدیل به فرصتی برای تمرکز بر تمریناتمان کردیم

یولن: در ایام کرونا تمریناتتان را ادامه می‌دادید؟

نژادی: بله، اتفاقا کرونا فرصتی شد که فقط بر روی تمرینات تمرکز کنیم و در هفته ۱۶ جلسه تمرین با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌دادیم و روزانه دو الی ۳ جلسه تمرین پی در پی و مداوم داشتیم و حتی در اوج کرونا با رعایت موازین بهداشتی تمرینات خود را در فضای باز ادامه دادیم.

در سایه این تمرینات مستمر، عرفان محرمی موفق به کسب مدال طلای جوانان کشور شد و تمام حریفان خود را در ۲ راند شکست داد و رضا عبداللهی هم در تیم ملی بزرگسالان نیز تمامی حریفانش را شکست داد.

وقت‌شناسی و پیگیری مستمر تمرینات رمز موفقیت در ورزش است

یولن: توصیه شما به جوانانی که به سمت ورزش می‌روند چیست؟

نژادی: تمامی ورزشکاران در هر رشته ورزشی به خصوص رشته‌های رزمی همچون ووشو باید تمام تمرینات خود را با برنامه‌ریزی انجام شده پیگیر بوده، وقت شناس باشند و بهانه‌گیر نباشند و با کوچکترین بهانه تمرین را از دست ندهند. در کنار آن پشتکار و عشق و علاقه به رشته ورزشی از مهم‌ترین عوامل برای پیشرفت یک ورزشکار است.

در طول چندین سال فعالیتم در ورزش افراد بسیاری در باشگاه حضور یافتند و حتی استعداد بالایی هم نسبت به رضا عبداللهی و عرفان محرمی داشتند اما مسیر خود را گم کردند و به سمت حواشی رفتند همین امر سبب شد که ادامه ندهند.

اما این دو نفر که نمونه‌ای از افتخارات ووشو استان اردبیل هستند سختی‌ها را تحمل کرده و تفریح، سرگرمی و حواشی … را کنار گذاشتند و فقط برای پیشرفت خود فکر کردند و خوشبختانه تلاشی که کردیم به نتیجه نشست و تلاش و پشتکار این بازیکنان سبب شد که به این سطح از موفقیت برسند.

همانطور که زمان درو بهترین زمان یک کشاورزی است که برای تولید محصولش تلاش کرده، من نیز هم اکنون در این حالت قرار دارم و وقتی مشاهده می‌کنم زحماتمان با تلاش و پشتکار این جوانان به ثمر نشسته و صاحب افتخارات بسیاری می‌شوند بسیار خوشحال می‌شوم و برای ادامه فعالیت انگیزه بسیاری را کسب می‌کنم.

به گزارش خبرگزاری یولن از اردبیل؛ چنین جوانان با استعداد نشان داده‌اند که می‌توانند با کمی پشتکار و علاقه به رشته ورزشی خود قله‌های پیشرفت را یک به یک بپیمایند و برای استان و کشور ایران افتخار آفرینی کنند.

با وجود چنین ورزشکاران موفق و با استعداد و جوان در رشته ورزشی ووشو استان اردبیل انتظار می‌رود که مسؤولان امر با مهیا ساختن زیرساخت‌های لازم برای توسعه این ورزش در استان و هم چنین فراهم‌سازی شرایط وجود یک تیم لیگ برتری از استان اردبیل در مسابقات ووشو زمینه پیشرفت این ورزش در استان و جذب سایر استعدادهای جوان به این رشته ورزشی را فراهم سازند.

انتهای پیام/۳۴۶۳/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا