سلامت

ورود واکسن برکت به فاز اول کارآزمایی بالینی برای کودکان ۱۲ تا ۱۸ ساله

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش برگزیده های ایران، دکتر حامد حسینی روز یکشنبه در همایش نتایج مطالعات واکسن های ایرانی کووید – ۱۹ افزود: تا فاز دوم، این مطالعه را  پس از اخذ مجوزهای لازم انجام خواهیم داد.

وی در مورد مراحل کارآزمایی بالینی واکسن برکت، اظهار داشت: در فاز اول ۵۶ داوطلب وارد این مطالعه شدند که در این مرحله واکسن با دزهای سه و پنج میکروگرم مقایسه شد و در نهایت دز پنج میکرو گرم برای تزریق انتخاب شد.

حسینی با بیان اینکه در مرحله دوم کارآزمایی بالینی روی ۲۸۰ داوطلب جمعیت ۱۸ تا ۷۵ سال مطالعه ایمونولوژی انجام شد، ادامه داد: مطالعه فاز سوم هم با جمعیت ۲۰ هزار نفری انجام شد و اطلاعات آن شهریور ماه در اختیار سازمان غذا و دارو قرار گرفت.

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: در فاز اول تست بالینی فاصله تزریق واکسن بین ۲ دز ۲ هفته بود که این مدت در مرحله دوم به چهار هفته افزایش یافته است.

وی با طرح این سوال که این واکسن چه مقدار می تواند از بستری شدن افراد جلوگیری کند؟ گفت: این واکسن هم می تواند از بستری شدن افراد در بیمارستان جلوگیری کند و همچنین در افراد واکسن زده در قالب کارآزمایی های بالینی، مرگی مشاهده نشده است.

حسینی با تاکید بر اینکه بیش از ۸۰ درصد واریانت ما در زمان بررسی واکسن، ویروس جهش یافته دلتا بوده است، اظهار داشت: پنج مطالعه از واکسن برکت نهایی شده است.

به گزارش برگزیده های ایران، دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی کشوری کووید – ۱۹ اخیرا اعلام کرد: مجوز انجام تست بالینی واکسن “کوو ایران برکت” روی کودکان ۱۲ تا ۱۸ ساله صادر شده است. 

محرز متخصص عفونی و محقق واکسن کوو ایران برکت با بیان اینکه در مراحل اول و دوم تست بالینی واکسن، مصون بودن و ایمنی زایی به اثبات می رسد، افزود: با توجه به اینکه سه مرحله تست بالینی واکسن روی افراد بالاتر از ۱۸ سال انجام و ایمنی زایی و موثر بودن آن ثابت شده، مرحله اول و دوم تست بالینی کودکان پیشنهاد شده است که این مراحل انجام خواهد شد.

تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی با نام «کُوو ایران برکت» نهم دی ماه ۹۹ آغاز شد. فاز سوم مطالعه بالینی نیز روی جمعیت ۲۰ هزار نفری در ۶ شهر انجام شد. این واکسن خرداد ماه امسال مجوز استفاده اضطراری را دریافت کرد و در حال حاضر یکی از واکسن های مورد استفاده در واکسیناسیون عمومی کشور است.

همایش “نتایج مطالعات واکسن‌های ایرانی کووید- ۱۹” توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با هدف معرفی مطالعات علمی انجام شده واکسن ها به جامعه علمی کشور امروز توسط گروه‌های علمی پروژه‌های واکسن‌های کووبرکت، پاستوکووک، کووپارس، فخراوک، اسپایکوژن و نوراواک در وزارت بهداشت برگزار شد.

این همایش به منظور اطلاع‌رسانی شفاف از مراحل مطالعات انجام شده، نتایج آنها و ارائه اطلاعات جامع در خصوص واکسن‌های ایرانی برای جامعه علمی کشور، محققان، سیاست‌گذاران و مدیران نظام سلامت برگزار شد تا از سیر مطالعات انجام شده مطلع شوند و زمینه برای جلب حمایت‌های لازم از واکسن های کشور فراهم شود.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا