علمی و فناوری

وزارت ارتباطات: پیام‌رسان‌های بومی تا پایان سال به هم متصل خواهند شد

وزارت ارتباطات: پیام‌رسان‌های بومی تا پایان سال به هم متصل خواهند شد

اتصال پیام‌رسان‌های بومی طرحی است که مدت‌هاست در مرکز توجه وزارت ارتباطات قرار گرفته و حال در شرف اجرایی‌شدن است. وزیر ارتباطات اوایل دی‌ماه سال جاری اعلام کرد تا دهه فجر یا تا پایان سال، پیام‌رسان‌های بومی به هم متصل می‌شوند. زارع‌پور این اقدام را در راستای جلوگیری از سردرگمی مردم دانسته بود.

حال رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت و معاون وزیر ارتباطات بار دیگر این وعده را تکرار کرد. «امیر محمدزاده لاجوردی» که حضوری فعال در شبکه اجتماعی ویراستی دارد، در پاسخ به پیگیری یک کاربر از اتصال پیام‌رسان‌های بومی به هم نوشت: «ان‌شاءالله طبق وعده وزیر محترم تا پایان سال رونمایی خواهد شد.»

گفتنی است در این طرح مرکز انتقال پیام بین پیام‌رسان‌ها ایجاد شده است و کاربران پیام‌رسان‌های بومی مختلف بدون نیاز به نصب سایر پیام‌رسان‌ها به یکدیگر پیام خواهند داد. به طور مثال یک کاربر «بله» می‌تواند به کاربر «ایتا» پیام دهد بدون اینکه در ایتا حساب کاربری داشته باشد.

مدیر پیام‌رسان گپ، اوایل مهرماه درباره نحوه کارکرد این سیستم گفت: «در این سیستم وقتی که پیام از یک پیام‌رسان به پیام‌رسان دیگر منتقل شد، کاربر متوجه می‌شود که کدام مخاطب در دیگر پیام‌رسان‌ها فعال بوده است و تمام پیام‌ها از مسیر مرکز تبادل پیام بین دو پیام‌رسان جابه‌جا می‌شود و فایل‌ها و محتوای چندرسانه‌ای نیز از طریق یک واسطه بین همه این پیام‌رسان‌ها قابل مدیریت است.»

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، وزارت ارتباطات با اتصال پیام‌رسان‌های بومی به‌دنبال ازبین‌بردن سردرگمی مردم در رابطه با تعدد پیام‌رسان‌های بومی است؛ هرچند برخی پیام‌رسان‌ها مانند آیگپ با این طرح مخالفت کرده و اظهار داشته‌اند در آن شرکت نمی‌کنند.

هنوز مشخص نیست کدام پیام‌رسان‌ها قرار است به یکدیگر متصل شوند، اما با توجه به اینکه سه پیام‌رسان «روبیکا»، «ایتا» و «بله» بیش از پیش موردتوجه وزارت ارتباطات قرار دارند، پیش‌بینی می‌شود دست‌کم این سه پیام‌رسان در این طرح اتصال فعال باشند.

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا