سلامت

وزیر آموزش و پرورش: برای ارتقای سلامت دانش‌آموزان گام برداریم

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش برگزیده های ایران از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی،  یوسف نوری روز دوشنبه در دیدار علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت افزایش تعامل بین وزرات آموزش و پرورش و دانشگاه‌های علوم پزشکی برای ارتقای سلامت دانش‌آموزان افزود: در حوزه آموزش نباید صرفا به سواد آموزشی و علمی در سطح حافظه محوری بپردازیم بلکه باید مولفه ها و شاخص‌های ارتقا سلامت نیز مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از ظرفیت های مناسب علمی پژوهشی در حوزه های تربیت زیستی و قامتی و اصلاح سبک تغذیه برخوردار است اظهار داشت: مراکز پژوهشی و دانشکده های طب سنتی، تغذیه و پیراپزشکی و توانبخشی دانشگاه می توانند ظرفیت های مناسبی را برای ارتقا آموزش سلامت محور در مدارس ایجاد کنند.

وزیر آموزش و پرورش تلاش برای افزایش سطح سواد سلامت بهداشت یاران و مراقبان سلامت که در مدارس آموزش و پروش فعالیت می‌کنند را از دیگر موضوعاتی عنوان کرد که باید به آن توجه ویژه شود.  

معلمان برای دریافت دز سوم کرونا اقدام کنند

دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز در این دیدار نسبت به ارایه آموزش های سلامت محور برای دانش آموزان از سوی دانشگاه اعلام آمادگی کرد و گفت: تهیه بسته های فرهنگی متناسب با ذائقه بومی می تواند راهکار مناسبی برای ارتقای سلامت دانش آموزان باشد و ابن بسته ها می توانند به میزان قابل توجهی در ارتقای سلامت دانش آموزان و والدین اثرگذار باشد.

وی اظهار داشت: طبق تجربه ای که در سنوات قبل حاصل شد، به نظر می رسد می توان در بسیاری از مواردی که با حوزه های پزشکی مرتبط است، از ظرفیت های بالای دانشگاههای علوم پزشکی بهره برد.  مشارکت مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در تدوین و یا بازنگری درسنامه ها و مسائل بهنگام مرتبط با سلامت می تواند در ارتقای آگاهی آینده سازان این مرزو بوم کمک کننده باشد.

زالی طراحی برنامه های غربالگری برای دانش آموزان در حوزه سلامت را مهم دانست و تصریح کرد: اجرای طرح های غربالگری دانش آموزان از جنبه های مختلف پیشگیری و یا درمان های مداخله ای می تواند کمک کننده باشد، همچنین آموزش هایی با هدف اصلاح رفتارهای فیزیکی و ارگونومی  که ساختارهای بدن دانش آموزان را شکل می دهد، می تواند در قالب برنامه های سلامت محور بگنجد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اهمیت ساختارهای تغذیه ای در دانش آموزان ایرانی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: طراحی سبد غذایی مطلوب و مکفی، با هزینه های تمام شده منطقی می تواند برای اصلاح و پیروی از سبک غذایی سالم در دستور کار باشد.

وی ادامه داد: چنانچه با همکاری و تعامل بیشتر دانشگاههای علوم پزشکی و آموزش پرورش، آموزش های کافی و دوره های مجازی آموزشی به شکل منسجم تر برای مراقبان سلامت دیده شود، در حوزه های مختلف بهداشتی، درمانی و فرهنگ سازی ارتقای چشمگیری را خواهیم داشت.

زالی نسبت به اعزام گروههای جهادی توسط دانشجویان دانشگاه برای خدمت رسانی اعلام آمادگی کرد و گفت: این گروهها می توانند خدمات پیشگیری و درمان را خصوصا به دانش آموزان مناطق محروم ارایه دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه انجام پژوهش های مشترک بین دانشگاه و وزارت آموزش و پروش کاملا شدنی است توضیح داد: حجم بسیار زیادی از داده های دانشگاه می تواند در آموزش و پرورش آنالیز و در قالب پژوهش های مشترک اجرا شود.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی آمادگی دارد تا با هدف تامین سلامت دانش آموزان در بالاترین سطح، برنامه های آموزشی را با کمک متخصصان بخش های مختلف دانشگاه نظیر فوریت های پزشکی و پرستاری و مامایی برای معلمان و اولیای مدرسه تدوین و اجرا کند تا در صورت بروز اتفاقات ناگهانی و قبل از رسیدن نیروهای اورژانس معلم و یا اولیای مدرسه بتواند خدمات پایه ای را به دانش آموز بدهند.

وی در ادامه از طراحی نرم افزار اعلام علامت های سندرومیک کرونا خبر داد و گفت: با استقرار سراسری این نرم افزار به محض مشاهده و اعلام  بروز نشانه های بیماری در دانش آموزان، دانشگاه می تواند به عنوان متولی بهداشت و درمان در این حوزه مداخله کند و از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره واکسیناسیون نوبت سوم نیز گفت: اگر این مهم به صورت جدی تر پیگیری شود در کاهش چرخش ویروس  بسیار کمک کننده خواهد بود، با توجه به اینکه معلمان و کادر اداری زودتر از دانش آموزان در برابر کرونا واکسینه شده اند باید برای دریافت نوبت سوم واکسن کرونا به عنوان اطمینان از برخورداری از ایمنی کافی برای کادر آموزش پرورش و افراد بالای ۱۸ سال هر چه سریعتر استفاده شود.

 زالی تاکید کرد: کادر آموزش پرورش باید برای دریافت نوبت سوم واکسن علیه کرونا جهادی تر وارد عمل شوند.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا