Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
وزیر ارتباطات: ۸ هزار روستا هیچگونه ارتباطی با کشور ندارند/ حوزه آی‌تی نیاز به جراحی دارد - خبرگزاری برگزیده های ایران
تهران

وزیر ارتباطات: ۸ هزار روستا هیچگونه ارتباطی با کشور ندارند/ حوزه آی‌تی نیاز به جراحی دارد

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از پردیس، عیسی‌ زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ظهر امروز با حضور در پارک فن‌آوری پردیس، طی نشستی با مسئولین شرکت های فناور از مشکلات آنها مطلع و اقدامات لازم برای رفع مشکلات توسط مسئولین را خواستار شد.

وزیر ارتباطات در این نشست ضمن تقدیر از برگزار کنندگان جلسه، اظهار کرد: ظرفیت های خوبی در حوزه سرمایه انسانی و حوزه فناوری در کشور وجود دارد و طی یک دهه اخیر با اراده آهنین اقدامات خوبی در حوزه زیرساخت های فناوری صورت گرفته که عمده آن توسط دکتر ستاری انجام شده است اما بخش هایی از این حوزه عقب ماندگی هایی دارد.

زارع‌پور در خصوص مشکلات اعلام شده مدیران شرکت های عضو پارک فناوری در حوزه تامین اجتماعی، گفت: حوزه تامین اجتماعی برای این شرکت ها مشکلات بسیاری ایجاد کرده و جریمه‌های سنگینی را به دلایل مختلف اعمال و مدیران را درگیر دادگاه های بدوی و تجدید نظر می کند.

وی افزود: بسیاری از موانع این شرکت ها برداشته و حمایت های قانونی از آنها انجام شده است و پارک فناوری پردیس در این حوزه حرف اول را می زند اما با نقطه مطلوب فاصله داریم.

زارع‌پور ادامه داد: نخبه‌های بسیاری در کشور داریم و ایرانی ها در این حوزه چند سر و گردن از دیگر کشورها بالاتر هستند و اگر ۴۰ تا ۵۰ سال پیش کشورهای کره جنوبی، مالزی و سنگاپور را با ایران مقایسه کنید متوجه این تفاوت می شود.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: اگر ۳۰ سال پیش ایران اسلامی روند رو به رشدی داشت امروز از تمام این کشورها بالاتر بودیم، حالا نیز به همین راحتی این شرکت ها شکل نگرفته و فعالین این حوزه خون جگرها خوردند.

وی با اشاره به راه اندازی تاکسی های اینترنتی، ابراز کرد: یک فضای سختی برای تغییر در این حوزه داشتیم و برای پذیرفته شدن و تغییر ریل که یک بخشی از کار است با دشورای های بسیاری روبرو شدیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه جا به جایی سخت است و اما آسان تر از تغییر ذهنیت است، تشریح کرد: ما در وزارت ارتباطات نیز به دنبال همین تغییر هستیم و طی سالهای اخیر که سازمان پست و تلگراف تبدیل به ارتباطات شد، بدنه کارشناسی وزارت در حوزه آی‌تی و فناوری تشکیل شده است و ما در دوره جدید دو راهبرد اساسی را دنبال می کنیم.

وی افزود: فراهم کردن زیرساخت های پرسرعت در سراسر کشور یکی از این راهبردها است زیرا در دوران وزارت هر کاری را طی چهار سال انجام دادیم را ملاک قرار می دهند و باید حداقل این کار را انجام دهیم.

زارع‌پور ادامه داد: تلاش می کنیم طی ۴ سال آینده فیبر نوری را به هر کجای کشور که نیاز است برسانیم و راهبرد اساسی وزارت این است زیرا منظومه های ماهواره‌ها درحال شکل گیری است و ارتباطات را مستقیم در اختیار مردم می گذارند و اگر دقت نکنیم ارتباطمان با مردم را از دست می دهیم.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: ۸ هزار روستا هیچگونه ارتباطی با کشور ندارند و دلیل آن کوهستانی صعب العبور بودن این روستاها است و ارتباط ماهواره ای به کار این روستاها می‌آید.

وی تصریح کرد: در این راهبرد، بومی سازی را در دستور کار داریم و از ظرفیت های داخلی استفاده می کنیم، اما باید به کیفیت و سرعت همزمان توجه کنیم.

زارع‌پور افزود: به این شرکت ها فرصت می دهیم اما نباید انتظار تاخیر دو ساله داشته باشند زیرا فاکتور مهم مدیریتی سرعت و کیفیت است و ما توسعه ‌هایی که به دلیل تحریم، افزایش نرخ دلار و افزایش استفاده از این فضا به دلیل بیماری کرونا را که در سالهای گذشته انجام نشده را انجام خواهیم داد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: نکته دوم کیفیت است و ما این توانمندی را داریم و باید بعد از فرصت داده شده بتوانیم با دیگر کشورها در این حوزه رقابت کنیم و تولید داخلی را با زیرساخت های ارائه شده صادر کنیم، اما در خصوص کیفیت کوتاه نمی‌آییم زیرا اکنون برای بچه های ۳ تا ۴ ساله هم کیفیت شبکه مهم است.

وی اضافه کرد: نمیرتوان انتظار داشت که برای حمایت از تولید داخلی در کوتاه مدت کیفیت را نادیده بگیریم و جوانان نخبه ما می توانند در این حوزه تلاش کنند تا صادرات هم داشته باشیم.

زارع‌پور تصریح کرد: مسوولان ما مانند ویروسی دچار خودناباوری شدند و این طرز فکر در تمامی رده ها رسوخ کرده است و بچه های دانشگاه نیز امید درونشان کم سو شده است.

وزیر ارتباطات افزود: می توانیم تحولی در حوزه آی‌تی ایجاد کرده و محصول های تک در دنیا ایجاد کنیم و با توجه به استعداد ایرانی‌ها و وجود نخبگان بسیار زیاد در کشور این مهم دور از ذهن نیست زیرا هم اکنون محصولات شرکت های عضو این پارک به ۷۰ تا ۸۰ کشور صادر می شود.

وی ادامه داد: راه اندازی خدمات متنوع برای مردم در اولویت قرار بگیرد تا زندگی آنها مشخص شود و فعالیت ها با این خدمات داخلی گره بخورد و بدانیم که این کار شدنی است.

زارع‌پور اضافه کرد: به دنبال این هستیم تا خدمات دولت الکترونیک را ارائه دهیم فارغ از اینکه کار بسیار سختی است زیرا ورود به حوزه دولت بسیار دشوار است اما درگاه یکپارچه را ایجاد و در کنار آن خدمات بخش عمومی را با شکل گیری اپراتورهای خدماتی راه‌اندازی می کنیم تا بتوانیم مجموعه ای از خدمات با کیفیت را به مردم ارائه و طعم شیرین فناوری را به مردم نشان دهیم.

وزیر ارتباطات در خصوص موضوعات مطرح شده توسط مدیران شرکت های پارک فناوری پردیس، گفت: امنیت بحث جدی در‌ کشور است اما نیاز به بازنگری دارد زیرا تقسیم کار در سطح ملی وجود دارد اما اشکالاتی هم دارد و در اتفاقات اخیر آن را مشاهده کردیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از جنگ ها در دنیا به سمت حمله‌های سایبری رفته زیرا رهگیری آن و شناسایی کشور مبداء بسیار سخت است و ما نیز کشوری هستیم که به واسطه استقلالی که داریم دشمن کم نداریم و باید در این حوزه و دفاع سایبری تلاش بیشتری کنیم.

زارع‌پور افزود: با پروتکل و دستورالعمل‌ها کاری درست نمی شودو باید چارچوب ها و زیرساخت ها فراهم شود و فراهم کنندگان این خدمات نیز پاسخگو باشند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: فرایندها را به گونه ای تغییر دهیم که امنیت برای شرکت های خصوصی ایجاد شده و ما نیز مشاور امینی برای شرکت ها در فضای آی تی باشیم.

وی اضافه کرد: حاکمیت داده باید در کشور شکل بگیرد و زیرساختهای فنی شکل بگیرد تا تصمیمات بر اساس داده های کف میدان و از دل عملکرد بیرون بیاید نه با داده سازی آمار ارائه کنیم.

زارع‌پور تصریح کرد: عزم و اراده جدی در دولت برای استفاده حداکثری از فناوری وجود داشته و فناوری اطلاعات در مجموعه هیات دولت خواهان دارد تا به طور مثال آمایش سرزمینی در کشور را با یک کلیک و به روز انجام بدهند.

وزیر ارتباطات افزود: دولت سیزدهم اراده جدی برای استفاده از فناوری اطلاعات در تمام امور دارد، اما رگولاتورهای بخشی و بین بخشی در حوزه آی تی شکل نگرفته است و امیدواریم این خلاء حل شود و نیاز به مفاهمه ملی دارد و تمام دستگاه ها بایستی پای کار بی‌آیند.

وی ادامه داد: در حوزه امنیت ملاحظاتی وجود دارد و این نظام تنظیم گری در حوزه آیتی کشور نیاز به جراحی دارد اما به دنبال این موضوع هستیم تا حل شود.

زارع‌پور تاکید کرد: تنظیم رابط مخابرات و شرکت های ای سی پی مشخص شده اما در حوزه آی تی مشکل و پیچیده است و حضور دولت را می طلبد تا پلتفرم هایی که اطلاعات مردمی را می گیرند وظایف و حقوقشان مشخص شود تا مشکلی پیش نیاید و این هم افزایی می تواند باعث رفع مشکلات شود.

در پایان این نشست وزیر ارتباطات با همراهی معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از دو شرکت دانش بنیان حوزه آی‌تی بازدید و از روند ارائه خدمات این شرکت‌ها اطلاع کسب کردند.

انتهای پیام/۶۷۰۱۶/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا