قزوین

وزیر ارشاد: تاکید دولت روی توازن فرهنگ و اقتصاد است/ توسعه و تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی در صدر برنامه‌ها

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از قزوین، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ششمین دوسالانهٔ خوشنویسی ایران که عصر امروز در کاخ موزهٔ چهلستون قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در طول تاریخ در جای‌جای تمدن ایرانی اسلامی عناصر نامداری از قزوین نقش‌آفرینی کردند، تعداد بسیار زیادی که در فرمایشات رهبر عزیز انقلاب در سفر به قزوین نقل شد گویای این مهم است.

وی ادامه داد: قزوین یکی از مهم‌ترین جایگاه‌های تولید فرهنگ و هنر بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به شهدای برجسته و چهره‌های درخشان استان قزوین عنوان کرد: قزوین در این دور تاریخی در طول چهل سال انقلاب همپا و بلکه جلوتر از مناطق دیگر نقش‌آفرینی کرده و ما به وجود قزوین بزرگ در قلب ایران عزیز افتخار می‌کنیم.

اسماعیلی افزود: قزوین سرشار از آثار و ابنیهٔ تاریخی است و شخصیت‌های بزرگ و ماندگار در حوزه‌های مختلف دارد، اساساً تمدنی شکل نمی‌گیرد مگر آن‌که بر پایهٔ فرهنگ و هنر استوار شده باشد، قزوین به‌ویژه در عصر صفویه یکی از نقاطه سه‌گانه‌ای است که این تمدن نوین اسلامی شیعی را شکل داده است.

وی بیان کرد: سه‌گانهٔ اردبیل-قزوین-اصفهان سرشار از آثار فرهنگی و هنری است، همین آثار باقی‌مانده نیز نشانه‌هایی از آن دورهٔ پرشکوه فرهنگی هنری است.

این مسؤول تأکید کرد: اگر ما مدعی هستیم در آغاز قرن پانزدهم به سمت شکل‌گیری و پویایی تمدن نوین اسلامی حرکت می‌کنیم، باید با اتفاقات گسترده و توسعهٔ فرهنگی هنری شاهد این حرکت و تحقق آن باشیم.

اسماعیلی یادآور شد: اگر بخواهد تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد باید در صدر آن توسعهٔ فرهنگی هنری شکل بگیرد، ما معتقدیم اگر در یک هدف‌گذاری تاریخی قرار است به آن نقطهٔ درخشان تمدن نوین برسیم باید بتوانیم این گذرگاه‌های طلایی فرهنگی را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: این‌که می‌بینید دولت مردمی در اوج مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم بنای حرکت خود را یک برنامهٔ متوازن میان فرهنگ و اقتصاد قرار داده، نشان از این هدف‌گذاری مهم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: توسعه و تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در صدر برنامه‌های دولت مردمی است، ما در سفرهای استانی رئیس محترم جمهور در حال اجرایی کردن این معنا هستیم و در سفر به قزوین نیز گام بلندی را در توسعه و تکمیل این زیرساخت‌ها بر خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: ایجاد مراکز و زیرساخت‌های مناسب در همه جای کشور از برنامه‌های دولت سیزدهم است، ما در شهرهای مختلف در حال توسعهٔ ظرفیت‌های فرهنگی هنری با توجه به شایستگی‌های آن‌جا هستیم.

اسماعیلی اظهار کرد: خبرهایی به گوش می‌رسد که برخی کشورهای همسایه تلاش می‌کنند این مرکزیت خوشنویسی را به نام خود رقم بزنند، ما با تولید گسترده و افزایش ظرفیت این هنر در سطح بین‌المللی و با بین‌المللی کردن این جشنواره مرکزیت را حفظ خواهیم کرد.

این مسؤول بیان کرد: باید امروز در مراکز خود، در نهادها و سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها تابلوهای این هنر گرامی بدرخشد و باید در اهدای جوایز هنری این آثار فاخر را مدنظر قرار دهیم.

وی در پایان عنوان کرد: قزوین همواره به‌عنوان پایتخت خوشنویسی ایران مورد توجه و تأکید بوده است و جایگاه ویژه‌ای در تاریخ این مرز و بوم دارد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا