سلامت

وزیر بهداشت: آمارسازی برای تخریب حوزه پزشکی قابل تحمل نیست

به گزارش برگزیده های ایران ، دکتر بهرام عین‌اللهی روز پنجشنبه در گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی کشور در مشهد افزود: اکنون متاسفانه صحبت هایی غیرمنطقی و بعضا تهاجمی نسبت به وضعیت پزشکی و علوم پزشکی، حتی در رسانه ملی می شود که این تهدید بزرگی برای حوزه پزشکی کشور به شمار می رود.

وی با بیان اینکه رشد علوم پزشکی از بزرگترین دستاوردهای کشور پس از انقلاب اسلامی بوده است، گفت: در ابتدای انقلاب طبابت مردم توسط ‌پزشکان پاکستانی و هندی انجام می شد، اما امروزه کشورمان  به یک وضعیت ممتاز پزشکی رسیده است و در منطقه حرف اول را می زند که حفظ این دستاورد بزرگ و ارتقای آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

تحول در حوزه پژوهش، اولویت‌ این وزارتخانه است

وزیر بهدشت تاکید کرد: تحول در حوژه پژوهش از اولویت های این وزارتخانه است و در راستای پژوهش‌های کاربردی و دیجیتال‌محور به منظور رفع مشکلات سلامت از هیچ کوششی دریغ نخواهد شد.

دکتر عین اللهی افزود: اجازه نخواهیم داد یک ریال از بیت المال در حوزه پژوهش هدر رفته و یا برای اموری استفاده شود که فایده ای برای مردم نداشته باشد.
وی بیان کرد: هم اکنون ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در کشور دایر است که با کمال تاسف به صورت جزیره ای عمل می کنند، در حالی که مراکز تحقیقاتی باید به صورت شبکه ای با هم ارتباط داشته و در راستای پاسخگویی به نیازهای مردم در حوزه سلامت گام بردارند.
وی خاطرنشان کرد: از  فعالیت های جزیره ای در حوزه پژوهش باید اجتناب کرد چراکه صرف بودجه های میلیاردی بدون تولید و رفع نیاز مردم، اصلا قابل پذیرش نیست.
وزیر بهداشت ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از فرایندهای ما در این حوزه تکراری، سنتی و غیرکاربردی است و باید توجه داشت که مراکز تحقیقاتی هدف نیستند بلکه باید وسیله ای برای حل مشکلات مردم در این حوزه باشند.
وی افزود: اینکه برخی از پژوهشگران ما به دنبال طرح نام و نشان خود و یا بالا بردن شمار مقالات خود، بدون توجه به نیازهای مردمی باشند، موجب تاسف است و از این پس تلاش خواهیم کرد شاخص های ارزیابی در تحقیقات با جدیت دنبال شود.

ماموریت‌گرایی مهم‌ترین رویکرد در پژوهش 

وزیر بهداشت گفت: امروزه ماموریت‌گرایی مهم‌ترین مساله در حوزه پژوهش است و هر پژوهش کاربردی در هر گوشه کشور برای ما اهمیت دارد، بنابراین پژوهشها تنها به تهران و دیگر شهرهای بزرگ نباید خلاصه شود.
دکتر عین اللهی افزود: با این رویکرد، پژوهش های بومی مرتبط با سلامت، بهداشت و بیماری‌های هر منطقه در اولویت خواهد بود و تخصیص بودجه و منابع نیز با همین نگاه صورت خواهد گرفت.
وی تاکید کرد: در این دوره هیچ جای کشور ردیف و بودجه مستقل و منحصر به فردی نخواهد داشت و بودجه نیز به پژوهش های کاربردی در حوزه سلامت تعلق خواهد گرفت.
وزیر بهدشت میدان دادن به نیروهای جوان در حوزه تحقیقات، بومی کردن تحقیقات، مردمی بودن و همکاری مردم در انجام تحقیقات و توجه به تحقیقات بیشتر در حوزه بهداشت و آموزش را مورد تاکید قرار داد.
عین اللهی افزود: یکی از علل موفقیت واکسیناسیون در ایران، همکاری مردم و استفاده از نیروهای جهادی برای اجرای این طرح بود.
وی گفت: در ماههای اخیر روزانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار دُز واکسن کرونا در کشور تزریق می شد که رقم بزرگی است و اگر فقط به نیروهای خودمان بسنده می کردیم یک سال طول می کشید تا افراد واجد شرایط واکسینه شوند.

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به جایگاه امروز ایران اسلامی در سطح دنیا گفت: وضعیت امروز کشور ما با گذشته فرق دارد، چراکه در اوایل انقلاب کسی ایران را پرافتخار و در قله های علمی نمی دید و کشوری تحت ستم و سلطه ابرقدرتها بود.
عین اللهی بیان کرد: امروزه ایران یک کشور قوی و با عزت است و همه ما  باید تلاش کنیم این جایگاه را حفظ کرده و ارتقا دهیم.
وی افزود: ایران یعنی کشور نخبگان متعهد پیرو راه امام با هویت غنی تاریخی که قابل مقایسه با آمریکا نیست، چراکه آمریکا کشوری مصنوعی و برساخته شده از کشورهای استعمار شده و بدون هویت است.

وی با بیان اینکه طبق فرمایش امام علی (ع) باید فرزند زمانه خود باشیم، گفت: باید به‌روز باشیم، در دنیای امروز سرعت علم و فناوری ها به صورتی است که اگر لحظه ای درنگ کنیم، فرسنگ ها عقب می افتیم.

باید مساله محور باشیم 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، دانشگاه باید مساله محور بوده و بتواند استعدادهای درخشان و نیروهای جوان را جذب کرده و مشکلات را حل کند و در حوزه تحقیقات نیز روزآمد بودن از اهمیت بسزایی برخوردار است و هدف اصلی رشد علم و فناوری در راستای نیازهای مردم در حوزه سلامت است.
به گفته وی، بحث های آی.تی از پایه های اساسی برای دستیابی به اطلاعات است و همچنین کاربرد فناورهای جدید و نقش ربات ها در نظام سلامت بسیار اهمیت دارد.
گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی کشور که روز چهارشنبه، ۱۷ آذرماه در برج سپید مشهد آغاز شده، عصر امروز به کار خود پایان می دهد.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا