سلامت

وزیر بهداشت: اومیکرون سرایت بالا اما مرگ و میر کمتری دارد

دکتر بهرام عین‌اللهی روز پنجشنبه در حاشیه گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی کشور در جمع خبرنگاران افزود: هماهنگی و تمهیدات لازم برای کنترل و پیشگیری از شیوع سویه اومیکرون در کشور اندیشیده شده است و از مردم تقاضا داریم همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، چراکه احتمال خطر از بابت کرونا همیشه وجود دارد و غفلت از این موضوع بازگشت به وضعیت گذشته را در پی دارد.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه اکنون وضعیت ایران به لحاظ کنترل کرونا در شرایط نسبتا خوبی است و از ۱۰ روز گذشته تاکنون آمار مرگ و میر کرونا در کل کشور ۲ رقمی شده است، هر چند که حتی مرگ یک نفر نیز برای ما اهمیت دارد ونمی توان براحتی از کنار آن گذشت.
وی افزود: این در حالی است که اکنون وضعیت آمریکا و کشورهای اروپایی در خصوص شیوع کرونا بسیار بحرانی است ، بطوری که همین امروز بالای یک میلیون نفر در کشورهایی مثل آمریکا و روسیه تلفات کرونا گزارش شده است.
دکتر عین اللهی افزود: در کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا و انگلستان نیز میزان تلفات کرونا بالا است.
وزیر بهداشت، پوشش فراگیر واکسیناسیون را یکی از دلایل کنترل مطلوب کرونا در ایران دانست و گفت: اکنون ۸۶ درصد جمعیت واجد شرایط ایران دُز اول واکسن و ۷۵ درصد نیز ۲ دز آنرا دریافت کرده اند که در همین جا باید از همراهی و همکاری مردم عزیز و بافرهنگ قدردانی کنیم.
وی تاکید کرد: ما باید به سمتی پیش برویم که بالای ۸۵ درصد جمعیت ایران ۲ دز واکسن کرونا را در کنار رعایت پروتکلهای بهداشتی دریافت کرده باشند.

وزیر بهداشت در بخشی از سخنان خود گفت: بعد از انقلاب موفقیت‌های بزرگی در حوزه پژوهش و سلامت در سطح کشور داشته ایم، بطوریکه اکنون در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی مراکز تحقیقاتی فعالیت دارند.
دکتر عین اللهی افزود: ماموریت گرایی و بومی‌گرایی تحقیقات مورد تاکید است و تلاش بر این است که مراکز تحقیقاتی در جهت حل مشکلات در حوزه سلامت به صورت بومی گام بردارند.
وی بیان کرد: منظور از ماموریت گرایی این است که هر دانشگاه لازم نیست در هر تحقیقی وارد شود بلکه هر مرکز دانشگاهی باید با توجه به مسائل درگیر منطقه خود و امکانات و منابع خاص خود تحقیقات خود را دنبال کند.
عین اللهی تصریح کرد: به‌طور مثال دانشگاههایی که در نزدیک دریا مستقر هستند و دانشگاههایی که در مناطق کویری فعالیت دارند، می توانند تحقیقات کاربردی و خاص خود را در حوزه سلامت داشته باشند.
وی با اشاره به لزوم تولیدگرایی در حوزه سلامت گفت: در حال حاضر برخی از داروها و تجهیزات پزشکی از کشورهای دیگر وارد می‌شود که در این زمینه باید به سمت خودکفایی حرکت کنیم.
عین اللهی افزود: هم اینک سه درصد داروهای مصرفی کشور از خارج وارد می شود و ۹۷ درصد تولید داخلی است و در بخش تجهیزات و لوازم پزشکی نیز ۲۰ درصد تجهیزات وارداتی است و ۸۰ درصد در داخل تولید می گردد که البته در تجهیزات با فناوری بالا میزان واردات از کشورهای دیگر بیشتر است و بین ۵۰ تا ۶۰ درصد موارد را شامل می شود.
گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی کشور دیروز در مشهد آغاز شد که امروز به کار خود پایان می دهد.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا