سلامت

وزیر بهداشت: ایثارگری پرستاران در قالب فیلم به مردم نشان داده شود

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت برگزیده های ایران، بهرام عین اللهی روز یکشنبه در مراسم قدردانی از پرستاران در دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: متاسفانه فقط فیلم پرستاران استرالیایی را تلویزیون نشان می دهد که همخوانی با کشور ندارد. وزارت بهداشت آمادگی دارد با همکاری صدا وسیما هزینه کند و در مورد ایثارگری های پرستاران فیلم بسازیم و نشان دهیم.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه پرستاران در نظام سلامت بویژه در دوران کرونا، قشر زحمتکش و ایثارگری هستند لازم است جلسات «شب خاطرات» با همکاری سازمان نظام پرستاری برگزار شود زیرا پرستاری یک هنر و فداکاری است و به مثابه رباط یا ماشین نیست.

عین اللهی ادامه داد: بیمار در کنار پرستار خوب می شود و پرستاران در همه صحنه های ارتقای سلامت نقش آفرین بودند.

تخصصی شدن حرفه پرستاری

وزیربهداشت به بحث تخصصی شدن حرفه پرستاری تاکید کرد، گفت: پرستاران شاغل در «ای سی یو»، «سی سی یو»، اورژانس و سایر بخش ها باید آموزش تخصصی بگذارند و مهارت کامل را داشته باشند.

عینی  اللهی افزود: نظام درمان باید بر اساس پرستاران حرفه ای و تخصصی باشد و مراکز آموزشی باید تخصصی شدن حرفه پرستاری را در اولویت قرار دهند. مراکز آموزشی درمانی باید این قشر زحمت کش و ایثارگر و تخصصی های مربوطه را در حیطه فعالیت خود ببند و از این مراکز می خواهیم که پای میدان بیایند و این کار را انجام دهند.

وی تصریح کرد: حضور دانشکده های پرستاری فقط نباید فیلد در مراکز درمانی باشد، این دانشکده ها باید بیماران را بشناسند و براساس نیاز آنها و اطلاعات به روز، خدمات ارائه کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه پرستاری مخصوص بیمارستان نیست، اظهار داشت: تجربه نشان داده بسیاری از بیماران در منزل می توانند تحت پرستاری قرار گیرند زیرا برای پیشگیری از بروز برخی بیماری ها و عفونت های بیمارستانی لازم است پرستاری در منزل مورد توجه قرار گیرد. 

جلوگیری از پرستاران غیرحرفه ای در منازل 

وزیر ادامه داد: شرکت هایی وجود دارند که دارای پرستار حرفه ای نبوده و به اسم پرستار نیرو به منازل برای مراقبت از بیمار می فرستند که مشکلات زیادی در این زمینه به وجود آمده که باید این وضعیت ساماندهی شود.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: اجر و شان پرستار بایدحفط و ارائه خدمات پرستاری در منازل باید ساماندهی شود.

پیگیری تعرفه های پرستاری 

وزیر ادامه داد: تعرفه های پرستای باید پیگیری شود و توجه به این تعرفه ها با توجه به زحمات های که پرستاران در دوران کرونایی می کشند، ضرو ری است.

وی به بحث تبدیل وضعیت پرستاران اشاره کرد و گفت: پرستاران در شرایط کرونایی از جان مایه گذاشته و ایثارگری کردند، تبدیل وضعیت آنها باید خارج از برگزاری امتحانات باشد و باید امیتازات ویژه ای برای آنها قایل شویم.

عین اللهی تصریح کرد: پرونده شهدای سلامت در پیچ و خم کار بوروکراسی و اداری قرار نگیرند زیرا آنها در صحنه به شهادت رسیدند.

لزوم آموزش مداوم پرستاران 

وزیر بهداشت با اشاره به آموزش مداوم پرستاران گفت: سازمان نظام پرستاری این کار را برعهده بگیرد، زیرا اگر علم بشر تکرار نشود از بین می رود. تکنسین های اورژانس باید به روز باشند زیرا  در علم و دانش پزشکی کم نداریم و لازم است نیروهای گروه های پزشکی از این علم و دانش بهره مند شوند.

وی ادامه داد: سلامت معنوی امر بسیار مهمی است زیرا ما یک ریشه مذهبی قوی داریم که وصل به حضرت زینب(س) است ولی از سلامت معنوی استفاده نمی کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در سفری که در گذشته در یکی از بیمارستان های انگلیس داشتم مشاهده کردم که یک کلیسا درون بیمارستان وجود دارد که بیماران در آنجا دعا می کردند و باید از سلامت معنوی برای درمان بیماران استفاده کنیم. 

وی گفت: وقتی فردی بیمار می شود توجه او به خدا بیشتر شده و شفا می خواهد، توجه به سلامت معنوی در نظام سلامت لازم است و باید انجام شود.

لزوم تحول در پرستاری 

وزیر بهداشت ادامه داد: نیاز به یک تحول در پرستاری به صورت سخت افزاری و نرم افزاری داریم بسیاری از پرستاران بیشتر وقت به نوشتن امور بیمار می پردازند و کمتر به بیمار رسیدگی می شود، با معاونت پرستاری وزارت بهداشت برنامه هایی جدیدی برای ثبت اطلاعات بیمار به صورت سخت افزاری و نرم افزاری داریم تا این اطلاعات ثبت شود تا پرستار وقت بیشتری را برای رسیدگی به بیمار داشته باشد.

وی تاکید کرد: باید در دانشگاه علوم پزشکی تهران این کار به صورت پایلوت اجرایی شود و در بیمارستان خصوصی که نظارت درستی نداشته، باید معاونت درمان نظارت دقیق را انجام دهد.

عین اللهی افزود: اعتباربخشی در این زمینه باید واقعی باشد و پرسنل ارزیابی شوند. پرستاران فرشته های روی زمین هستند جملات ما برای تشکر از آنها ناتوان است. 

وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر سلامت نباشد هیچ کاری را نمی توان انجام داد و در دوران کرونایی مشاهده کردیم که همه کسب و کار تعطیل شد به خاطر اینکه سلامتی مهم است و باید به آن اهمیت دهیم.

عین اللهی ادامه داد: مردم ایران در فهم واکسیناسیون خوش درخشیدن زیرا در ۱۰۰ روز اخیر ۱۱۰ میلیون واکسن ترزیق شد و در واقع ۸۶ درصد جمعیت کشور و ۸۹ درصد مردم تهران دوز اول واکسن را دریافت کرده اند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: باید مشکلات موجود پرستاران حل شود، نظاره گر کارها نباید باشیم، دست به دست هم می توانیم مشکلات موجود این قشر زحمت کش را حل کنیم.

عین اللهی با بیان اینکه باید به جامعه پرستاری احترام بگذاریم، گفت: ما ایران قدرتمند را داریم و با همه دانش ها و فعالیت ها و تلاش های گروه پزشکی به ویژه پرستاران، تاریخ را می سازیم. 

وی تاکید کرد:  جامعه پزشکی در قبل از کرونا، دوران کرونا و پساکرونا فعالیت دارند و در واقع نیروی پرستاری در خط مقدم نظام سلامت قرار دارند همان طور که در دوران هشت سال دفاع مقدس در زیر آتش و تهاجم شیمیایی حضور داشتند و این افتخار تاریخی برای ما است. 

عین اللهی با بیان اینکه ایران پیشرفت ترین روش های مراقبتی و دستگا ه های مجهز را دارد، گفت: علاوه بر درمان بیماران کشور، از کشورهای مجاور نیز بیمار پذیرش کرده و آنها را تحت مراقبت قرار دادیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه علوم پزشکی کشور وضعیت ممتازی در دنیا دارد، افزود: قبل از دوران کرونا در بسیاری از نشریات و فضای مجازی، علوم پزشکی کشور را ناجوانمردانه مورد تهاجم قرار می دادند اما کسی نمی تواند هویت و ایثار را از ما بگیرد.

وی افزود: حتی این تهاجم ها را ما از افرادی خودی می دیدیم اما در دوران کرونا برگ جدیدی ایجاد شد و مشاهده کردیم که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در این دوران شکست خوردند و ما با ایثارگری و هویت تاریخی اقتدار خود را برای مقابله با این بیماری نشان داده و شهدای گرانقدری را نظام سلامت تقدیم کردیم و این درسی از تاریخ بود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ۷۰ درصد درگیری ریه بر اثر کرونا داشتم و شاهد زحمات نیروهای پرستاری بودم.

عین اللهی گفت: در پیک وحشتناک کرونایی در مرداد ماه روزی ۵۰ هزار مبتلا، ۷۰۰ مرگ و میر، ۱۵ هزار بستری در مراکز درمانی و هشت هزار بستری در «آی سی یو» داشتیم که پرستاران جانفشانی کردند. از همه زحمات، تلاش‌ها و فداکاری‌های پرستاران قدردانی می کنیم.

این مراسم با تجلیل از پرستاران عرصه سلامت در دوران کرونایی پایان یافت.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا